En eftervalsanalys av mina förutsägelser om valet!

Jag gjorde en så kallad eftervalsanalys redan den 8/9. Där skrev jag ner mina funderingar om hur valresultatet skulle bli och hur debatten skulle gå direkt efter valet. Den har väckt en del uppmärksamhet eftersom jag hittills fått rätt i allt jag skrev. (Utom att jag trodde Feministiskt Initiativ skulle få fler röster än Piratpartiet. Dessutom fick Piratpartiet 0,68% medan jag trodde de kunde få max 0,66%.)

Min ”eftervalsanalys” från den 8/9 kan läsas här!

Det jag skrev skrev var inga gissningar.

Att Piratpartiet skulle få få röster var inte svårt att se. Piratpartiet drev en valkampanj för en ytterst liten målgrupp och gjorde inga spektakulära inhopp i debatten. De försvann i valet. Carl Johan Rehbinder har gjort en analys om detta som ni kan hitta här. Jag själv skrev en lång artikel om Piratpartiet i helgen som ni kan läsa här.

Pirate bay rättegången öppnar nu idag men lär knappast ge dem en skjuts framåt eftersom Pp inte kan förmedla en idé om VARFÖR man ska vilja försvara Pirata Bay mot myndigheterna, så vanligt folk förstår det, eller blir intresserade av det.

Det var inte heller en gissning att Sverigedemokraterna skulle komma in. Med tanke på att det fanns ett politiskt konsensus att inte gå emot Sverigdemokraternas IDÈER med argument, kärlek och lösningar var det inte konstigt att de kom in!

Nu behövs det lösningar och nya idéer och ett parti som bryter mot detta galna konsensus (och liknande konsensus i andra politiska frågor) därför är jag glad att min förutsägelse om att diskussionen om att bilda ett nytt liberalt parti skulle komma igång efter valet också slagit in.

Sverigedemokraterna!

När det gäller Sverigedemokraterna är det tragiska att så som politiker, media och Expo beter sig kommer Sverigedemokraterna att få över 15% till nästa val. Det mest tragiska är att de inte förstår detta själva.

Aftonblaskan TROR att de gjort Sverige en tjänst genom att två dagar innan valet (!) börja en ”vi-gillar olika-och-vill-i-praktiken-att-Sd-ska-få-15%-nästa-val”-kampanj. (Tala om att vara för sent ute. Ge mig en spypåse med en bild på Aftonbladets chefredaktör på framsidan av påsen, tack!)

Expo tror att folk vill ha ännu mer av det de har att erbjuda. Suck! De har en hel fin hemsida och MASSOR av pengar, och en hel del bra material om Sd.s kopplingar till nazismen. Det är bra, men de har inga samlingar av argument mot Sverigedemokraternas idéer eller mot rasismens idéer på sin sida. Ge mig en till spypåse tack!

Och politikerna säger att de kommer att fortsätta att censurera Sd och inte bemöta deras idéer i riksdagen. Jaha, det var ju sannerligen en lyckad strategi innan valet, eller hur!?

Jag är förvånad att man kan vara politiker på 2000-talet och fortfarande tro att man bäst bekämpar rasism genom censur och förbud. Helt otroligt!

Hur hanterar man Sd nu?

Det behövs idéer, idéer och åter idéer. Det behövs argument och djup! Man bekämpar inte Sd med censur och idioti!

Varför inte pröva den metod som ofta funkar med rebelliska tonåringar som hamnat på glid. Ni vet väl hur man bäst bemöter dem? Jo, man behandlar dem som vuxna i allt, med konsekvens och kärlek.

Tonåringen vill bli sedd som vuxen. Därför överraskar man denne genom att se denne som vuxen. Man tillåter tonåringen att göra vuxna saker, men låter också vuxenvärldens konsekvens drabba denne. Städar inte tonåringen rummet så stödar den vuxne inte det heller. Snattar tonåringen får denne känna av konsekvenserna. Hjälper inte tonåringen till hemma finns inga rena kläder etc…

Låt Sd känna av konsekvenserna nu!

Ta diskussionen med och MOT Sd, och var beredda att samarbeta med Sd, i alla legitima frågor. Det finns saker som Sd driver som är helt ok. Ingen kan protestera över en debatt om pensioner ellerskatter. Men dra en KNIVSKARP gräns vid deras främlingsfientliga politik. VÄGRA BLANKT att röra något de säger och gör om integration, eller då de driver sitt muslimhat. Och bemöt allt de säger i dessa frågor med IDÈER, argument och argument och IDÈER!

——————————————

Lägg till Jerlerup på twitter genom att klicka här!

——————————————————-

Läs även detta av Jerlerup:

J’Accuse! Artikel skriven på valdagsnatten om att kampen måste gå vidare!

Hur Socialdemokraterna och Expo svek kampen mot Sverigedemokraterna

Vad jag sa om att politiker borde tagit debatten mot Sd.

Eftervalsanalys del 3: de skulle ha mötts med argument, inte med spyor!

Eftervalsanalys del 2: bristen på framtidsvisioner

Årets första eftervalsanalys: (med valresultatet 2010).

————————————————————————-.

Besök gärna också Svensk myndighetskontrolls hemsida

—————————————————–

Nytt: SDS, GP, AB, SDS, SVD, Expressen, HD, AB, C, M, V, SVD, DN, SVD

Läs även andra bloggares åsikter om 

10 tankar om “En eftervalsanalys av mina förutsägelser om valet!

  1. Någonstans tror jag faktiskt att det finns ett antal personer som vill ha mindre (alternativt ingen) invandring. Jag tror också att dessa personer, även om expo, aftonbladet och Lars Ohly påstår annat, inte alls är rasister, onda och dylika.

    Jag tror faktiskt att den gruppen av personer är fler än 5,8% av ett lands befolkning, måhända att SD var ett nazistparti på nittiotalet, men på något sätt känns det om vi ska ha en demokrati att personer som inte gillar invandring faktiskt kan ha ett parti att få rösta på och med tanke på att jag tror att dessa personer är fler än vad en fyraprocentig riksdagspärr är, tycker jag nog man får acceptera att ett sådant parti hamnar i riksdagen, i alla fall om man tror på demokratin.

    Ju, mer det skriks om nazister, ju mer demostrationer, ju mer misshandel av SD:are, ju mer växer partiet, kanske dags att vakna upp och acceptera faktum, som alltså är att alla inte vill ha invandring och istället arbeta efter detta faktum, dvs de politiska block som nu vill ha invandring får väl lov att samarbeta i den frågan, samtidigt som de faktiskt får acceptera SD som ett politiskt parti, det finns ingen lag som säger att blockpolitik måste gälla och därmed är bara SD vågmästare så länge Maud, Fredrik, Lars, Mona, Jan, Maria, Göran och Peter vill att SD ska vara vågmästare.

  2. Jag skall tillägga det att vore det nationaldemokraterna som rönt SD:s framgångar vore jag orolig, men nu är det SD, och jag tycker det verkar som att Åkesson har rensat ut stolpskotten och lagt om SD:s kurs såpass att det nog går att se som icke rasistisk och demokratiskt parti, förvisso inte ett parti jag röstar på, då de onekligen vara lite för islamofobiska för att passa mig, men islam är inte en folkgrupp islam är en religion och därmed går inte SD att stämplas som rasiter i den frågan, men iaf visst går det fortfarande att finna stolpskott inom SD, men det finner i alla partier om man bara letar.

  3. Det var några saker som inte kom med i ett skämt jag hade. Har skrivit om det till: ”vi-gillar olika-och-vill-i-praktiken-att-Sd-ska-få-15%-nästa-val”-kampanj.

  4. Pingback: Eftervalsanalys del 4 « Sverige är inte världens navel!

  5. Pingback: Piratpartiet 2014, eller: det saknade kapitlet i Rick Ralkvinges bok! | Sverige är inte världens navel!

  6. Pingback: Piratpartiets valförlust 1 | Diverse pirattankar av Torbjörn Jerlerup

Lämna en kommentar