Ja, man kan lita på dödstalen Gazas myndigheter anger!

Många ifrågasätter många att dödstalen från Gazas myndigheter och Palestina stämmer. Därför har jag skrivit en liten behändig guide för journalister, politiker och allmänna nättroll om hur man själv kan avgöra om de troligen stämmer eller inte. Om den palestinska sidan är lika bra på att räkna i år som 2014 och 2008 så stämmer de nämligen mycket bra och Israel vet om att siffrorna stämmer.

Först en disclaimer. Jag hatar Hamas och Fatah och är totalt nolltolerant mot deras metoder och skitsnack. Jag anser dessutom att Israels regering styrs av galningar. Både Palestina och israel styrs av as och rövskrap. Så det är min disclaimer! Ursäkta språket!

Men fakta är fakta. Just nu dödas ohyggligt många civila i Gaza och dödstalen ifrågassätts av en massa människor som helt klart inte bryr sig att kolla om de stämmer eller som totalt skiter i om de stämmer eller inte.

Det man bör göra är att kolla vilka dödstal som angavs vid tiden för Israels atttacker 2014, 2008 och kanske 2006 i Libanon, och jämföra de siffror som palestinierna angav då med de siffror Israel i efterhand medger har dödats.

Här är ett ABC hur man gör för folk som tydligen vet noll om hur man använder google.

Så här gör man. Öppna google och kolla palestinska och FN siffor vid tiden för 2014 års strider. Jämför detta med vad israel idag säger om 2014. Använd googles sökfunktion för att söka information från .il (israel), gärna på http://gov.il.

Resultatet blir ungefär detta. Siffrorna varierar lite. En del israeliska siffror anger 2125 döda men jag har sett 2180. Palestina angav vid tiden för kriget 2014 allt mellan 2000 och 2800 döda men de flesta källor angav 2100-2300. Israels siffror i efterhand stämmer alltså bra ihop med Palestinas siffror.

Jag har lite källor på detta under diagrammet.

Så. Då googlar vi lite. Detta är elementär grundläggande arbete med att söka källor på google. Så grundläggande att jag skäms att få gör det idag.

ISRAEL

Börja med att kolla hur många döda israel anger för 2014 (jag kikar bara på 2014 här). Ok google advanced search. Skriv en lämplig sökfras och sök i .il.

Det gick snabbt.

Öppna dokumentet från Israels UD som refererar till IDF.

”As discussed below, the IDF’s preliminary analysis has determined that 2,125 Palestinians were killed during the 2014 Gaza Conflict. Of these fatalities, the IDF estimates that at least 936 (44% of the total) were actually militants and that 761 (36% of the total) were civilians; efforts are still underway to classify the additional 428 (20% of the total), all males aged 16-50.”

Så! Det var inte svårt, eller hur! Du kan googla vidare och du kommer nog att hitta andra siffror, även den högre 2180. Används skrollhjulet och klickfunktionen.

Då går vi vidare. Vad sa myndigheter i Palestina och Gaza vid tiden för kriget?

PALESTINA OCH GAZA

Google har en smart funktion där man kan söka artiklar och annat från innan en viss tid. Jag har valt innan 20141212 för jag är ganska lat. Det blir den här lilla mysiga sökningen. Återigen MYCKET grundläggande. Du ska inte vara journalist eller politiker om du inte kan använda google på detta grundläggande sätt.

Ok. Jag fastnade lite på wikipedia. De hamnade definitivt på siffran 2200+ 2014. Men via lite länkar på wikipedia 2014 kommer man bland annat till denna artikel från israeliska Ynet. Den anger att palestinier säger 2000 döda. Intressant så den siffran cirkulerade i Israel då, 2014, också.

Men tillbaka till googles sökning och man hittar en FN rapport baserad på siffror från Gazas hälsoministerium. Perfekt! Vad säger den? Hmmm hmm hmmm. Det tog mig ca 5 sekunder av skumläsning sen såg jag detta:

”According to a UNOCHA  report (published on 3 October 2014), the total Palestinian death toll was 2,189 (including those who died of their injuries after the cease-fire), of which 1,486 were civilians. As many as 513 children were killed, and 70 percent of them were under the age of 12.”

2189 var siffran Palestina angav 2014 och i efterhand angav alltså IDF 2125 dödade för 2014 (med reservation för att olika siffor faktiskt finns. Har sett Palestina ange 2000-2800 och israeliska rappporter om 2125-2300.)

Om man använder musens skrollhjul och skrollar bland artiklarna och skuttar fram och bak mellan sidorna hittar man mer. The Guardian brukar vara anti Israel och de angav efter striderna 2000 döda med referens till Palestinas myndigheter. Bland annat här.

Men vad anger Palestinas myndigheter. Nu kära journalist, politiker eller nättroll ska jag lära dig hur man kollar detta, Använd googles sökfunktion igen. Sätt datumet före 20141212. Gör den en lämplig sökning som begränsar utfallet till .ps sidor, vilket är palestinas domän på nätet. Jag har gjort den åt dig om du tycker det är svårt.

Skrolla sen (genom att använda musens skrollhul) och kolla på resultaten. Du kan klicka på vart resultat och få upp detta. redan på första sidan ser vi detta:

Sen kan man öppna PLO dokumentet om man vill men man ser redan i sökresultatet att de december 2014 angav 2200.

Så! Det räcker för att svara på frågan om de dödstal som anges från Gaza och palestina och FN idag kan stämma eller inte. Svaret på den frågan är att det med största sannolikhet stämmer bra! I synnerhet då det mängden bomber är enormt mycket större nu än 2014 och då Israels regering denna gång öppet medgett att man inte bryr sig så mycket om precision utan mer om verkan!

Sen ska det tilläggas att Israel och Palestina har lite skilda åsikter om hur många som var barn eller inte. Palestina anger högre antal civila dödsoffer och dödade barn än Israel idag medger. Jag såg en källa från palestina som angav 500+ dödade barn medan israel pratade om 400. Så en viss skillnad. Men man kan klart se att antalet dödade barn var enormt stort.

Varför skiljer sig siffrorna över antalet dödade barn åt? Ja vi kan kolla länken från Israels IDF och UD igen. Den anger 369 dödade barn under 15 år. Palestina anger att man är barn under 18 och Israel anser bara att de under 15 bör räknas som barn. Det är enda anledningen till skillnaden.

Men där det skiljer sig är i uppskattningen över antalet civila. Att se Israels siffror är ganska löjligt. Skulle antalet dödade vuxna civila kvinnor och män vara samma som antalet barn (400)? Samtidigt känns de palestinska siffrorna på antalet civila vuxna dödsoffer överdrivna. 900-1300.

Så nu har jag gjort mitt jobb. Att skriva detta tog 40 minuter. Att googla detta tog ungefär 3 minuter. Svårare är det inte.

Eftersom jag är en fattig jävla underbetald undersköterska i Borgholm och är dödstrött på att behöva göra journalisters och politikers arbete för att de inte kan göra research så sätter jag ut mitt telenummer här. Swisha gärna en slant till mig som stöd för detta tidskrävande arbete så kan jag göra mer. Men jag kan inte garantera att jag skriver saker du tycker om att läsa. Jag har en liten guide för sossar hur de kan ta reda på att Fatah, som är S systerparti, är några jävla rövhål som stöder terror och förintelseförnekelse här, t.ex. Swisha ditt stöd till 0706501785!

(Ursäkta språket men är trött på tyckare och ”journalister” som inte kan googla och folk som försvarar mord på civila och stöder IDF eller Hamas!)