Mona Sahlin: Sverigedemokraternas bästa vän!

I sin strävan att rättfärdiga sin politik, hur galen den än varit, och i sin strävan att bekämpa Sverigedemokraterna utan att bemöta deras politik, säger och gör politiker ibland de mest galna saker. Värst av alla är kanske Socialdemokraternas partiordförande Mona Sahlin. Hennes sätt att bemöta Sverigedemokraterna är så destruktivt att jag utan att tveka benämner henne Sverigedemokraternas bäste vän. Varje gång hon öppnar munnen för att ta avstånd från Sd ökar stödet för Sd ute bland folk.

Sverigedemokraterna kallar Sahlin Sverigefientlig. Tyvärr stämmer detta! I denna artikel ska vi titta närmare på hur hon betraktar Sverige och vi ska ställa frågan om man bäst bekämpar rasismen genom att ha säga att midsommaraftonen är nåt töntigt?

För en månad sen bestämde jag mig för att leta efter källorna till de citat av kända politiker som cirkulerar på nätet. Jag utgick från att citaten kunde vara förfalskade eftersom de var så hårresande. Jag förberedde med andra ord en artikel om hur Sverigedemokraterna och nationalisterna använder förfalskade citat. men jag hade fel.

Jag läste en artikel om ett citat av Linda Skugge som tillskrevs Linda Skugge och trodde att många andra citat skulle vara felaktiga men har hittills bara sett ett enda fel, det om Skugges citat. Alla andra citat jag sett på har varit äkta.

Mona Sahlin

I denna artikeln tar jag detta som tillskrivits Mona Sahlin som exempel:

”Jag tror att det lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”

Jag sökte på nätet och ville ha exakt källa men hittade inte källan, bara referenser till att det skulle publicerats 2002 eller 2004 i mars i tidningen Euroturk. Jag mailade Socialdemokraterna men de har inte svarat på mailen jag skickat ännu.

Sen mailade jag Erik Almqvist, pressansvarig på Sd som skrev: ”Det citatet finns återgett i Turkiska ungdomsförbundets tidning Euroturk, i ett nummer som kom ut i början av 2002 (tror det var i mars men kan ha varit senare under våren).” Men inte heller han hade tillgång till originalet.

Nu har jag fått originalen via tidskriften Euroturk. Citaten publicerades i 2002 i samband med en intervju med både Mona Sahlin och Göran Persson. Bakgrunden till artikeln var hedersmordet på Fadime.

Innan jag började skriva denna artikel tänkte jag att om jag publicerar källorna kan Sd använda dem och det kan gynna Sd i valet. Ska då jag, som är en bloggare som är MOT Sd, publicera detta och kanske bidra till att öka deras stöd, frågade jag mig?

Svaret kan bara bli ett. Jag tror inte på censur eller på att mörka det obehagliga. Minst av allt tror jag på att mörka den ofantliga dumhet en del politiker visar. Anledningen till att Sverigedemokraterna vinner stöd är att politikerna till stor del misslyckats, genom att de t.ex inte tar debatten mot Sd.

Jag mörkar inte. Jag tror att om man vågar prata om ALLT och vara ärlig så vinner man i längden.

Så här kommer Sahlins uttalande 2002:

Ni kan hämta hem hela intervjun här i PDF format.

intervju med Mona Sahlin, Euroturk 2002, del 1

intervju med Mona Sahlin Euroturk 2002, del 2

Mona Sahlin intervju Euroturk 2002 del 3 (citat om midsommar)

En av de som var aktiv runt Euroturk 2002 skrev till mig så här när jag frågade om intervjun:

Jag håller med vad du säger om Sahlins uttalanden. Då man tillfrågas om vad man anser om problemen i samband med ett välkänt hedersmord, som berott på kulturkrockar, så skulle jag knappast uttrycka mig som Sahlin. Jag ogillade det hon sa mycket. Jag blev förvånad att hon kunde säga det hon sa. Är det verkligen så man ska slå tillbaka rasisterna, undrade jag.

Man kan faktiskt både älska Sverige och vara mot Sverigedemokraterna. Man kan faktiskt vara invandrare och ändå anse att det svenska är nåt som är mer än bara värderingar. För övrigt anser de invandrare jag mött att midsommaren INTE är något töntigt! Man kan faktiskt anse att invandrare existerar och vara FÖR invandring. Man kan vara invandrare och ändå anse att invandrarna, inte svenskarna, ska anpassa ganska mycket sig efter hur det är i Sverige.

Mona Sahlin är grovt invandrarfientlig. Det är hennes och hennes kollegors idéer om att man inte ska prata om invandrare längre som gör att man inte diskuterat de problem som finns i tex invandrarförorter och det faktum att folk som fötts i utlandet i större utsträckning begår brott än folk som fötts i Sverige. Och detta drabbar invandrarna mest av allt. För utan att man VET hur det är kan man inte rätta till problem.

Med Sahlin i spetsen kan Sverigedemokraterna bara vinna mer stöd. Det är det många som vet inom Socialdemokraterna. Frågan är bara när någon vågar bryta med Mona, Sd:s bästa vän! Stig Björn Ljunggren har nog rätt, Sd kan nog få 12%… om man inte börjar ta debatten MOT partiet NU!!!!!

Nyheter: Kent perssons blogg, Per Ankersjö, Expressen, Expressen, Sds. GP, Svd, Expressen, DN, GP, GP om Sd, Carin och Stens blogg, Thoralf, Sossarnas valmanifest, Dn, Gd

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

26 tankar om “Mona Sahlin: Sverigedemokraternas bästa vän!

  1. Pingback: Tweets that mention Mona Sahlin: Sverigedemokraternas bästa vän! « Sverige är inte världens navel! -- Topsy.com

  2. Det är väl ungefär som du jerlerup där mal på med ditt klipp & klistra i din Don Quixote-liknande kamp mot SD.
    Du rider på andras arbete och plockar i högen för att få till något där eventuellt hänger ihop.
    Egna alster? Knappast.

  3. @Peerpede:

    Bemöt kritiken istället för att försöka blanda bort korten.

    Sverigedemokraterna har oftast beskyllts för att förvanska verkligheten.
    Nu är det så att Sossar har definitivt gett upp kampen om arbetarklassen och vänder sig med allt större desperation till muslimer och bidragstagare. De är prioriterade grupper i Mona Sahlins tal.

    Även om Jerlerup är en inpiskad Anti SD-fobiker försöker han seriöst hitta förklaringen till Sd´s framgångar. Han träffar många gånger mitt i prick. Du framstår bara som försvarare av den havererade invandringspolitiken och det sjunkna skepp som styrdes av Mona Sahlin.

    Om jag skulle ge ett gott råd vore det i eget intresse att du inte visar dina förträngningsmekanismer så övertydligt. Monas grodor må vara det bästa argumentet för Sverigedemokraterna. Hon visar ju att de har helt rätt. Efter att ha läst tillräckligt av dina obalanserade inlägg drar jag samma slutsats om dig.

  4. Problemet med att som jerlerup och många andra där bygger sina argument genom framställan av referat och citat av andra (där ofta gör samma), är att det blir en form av match var den där kan stapla flest citat och kasta fram är någon form av vinnare, i verkligheten blir kärnan borta i ord och citattsunamin och det går inte att leta fram någon personlig karaktär.
    Sen vet jag om jag är ostrukturerad, något jag inte bryr mig så mycket om då jag mest skriver här och nu och inte baserar mina inlagor på vad andra menar och tycker, citerar gör jag sällan då jag inte anser mig behöva varken Sahlin, jerlerup, Åkesson eller du Uncle Bob för att uttrycka mig.
    Det har gått inflation i citatbygge i debatten, lite ”kejsarens nya klär” och sånt för debatten bort från de människor viss vardag blir påverkat av politiken.Jag är mer än väl medveten om arbetarrörelsens deroute i förhållande till de människor de säger sig representera, det är nog de flesta där kan läsa innantill också, resultatet av detta är jo att till exempel Högern, Moderaterna, nu ”Nya Moderaterna” försöker kliva in på mittplan och det uppstår nya partier som PP, FI och SD i det politiska tomrum där finns.
    Att observera hur media, politiker och debattörer handskas med detta nya är urbota intressant, det mesta är drivit av rädsla för förändring från det trygga invanda och särskilt överför SD har det utvecklats en homogen anti-attityd där täcker det mesta av det politiska spektrum och här kommer jerlerup in med sina sammanställningar där i delar är rimligt väl begrundade, men tappar på citattsunami och okritisk lutande mot akademiska dilletanter som Lodenius och andra, plus det för envar sansat person får anses tvivelaktigt att samröre med Sverigedemo…de där inte platsar moralisk.
    Sen får du Uncle Bob tycka jag är obalancerad vad du vill, jag vet vem jag är och icke minst, varför jag är den jag är.

  5. Jerlerup borde någon gång inse att SD faktiskt har en egen ”bärande” politik och inte enbart bygger sin framgång på andras eventuella misstag och tillkortakommanden.

    Och därför ta debatten i sakfrågorna…

    Att åter sätta Mona Sahlins uttalanden på agendan är kontraproduktiv ”klippa och klistra” argumentation.

  6. Sd:s politik är en kombination av egen politik och andras tillkortakommanden Mohammad. Om vi inte inser detta kan vi aldrig stoppa Sd!

    Och jag sätter Monas argument på dagordningen så att folk ska förstå att SÅ bemöter man INTE sd.

    Klippa och klistra? Ja, en hel del av min metod består i att samla och citera argument mot Sd från ALLA håll. Men som du vet, så försöker jag framför allt ta fram uppgifter som inte finns i debatten nu. Tex så har jag börjat jämföra med brottsstatistiken i USA, något som man inte gjort tidigare (mer än i obskura Flashbacktrådar).

    Och jag går till KÄLLORNA! Jag är dödstrött på att man bara sprätter omkring rykten i debatten. det behövs FAKTA!

  7. Det som är sagt är sagt Jerlerup, genom att aktualisera Monas uttalande bidrar du kontraproduktivt till SD:s framgångar, men skyller tanklöst på Mona.

    Monas argument är tyvärr allmängiltiga för den svenska majoriteten, Sverige är ju kulturlöst i meningen av att den bredd och djup som oftar innefattar invandrarens kulturperspektiv inte har motsvarande bärare.

    SD formar enkelt och vinnande det svenska kulturbegreppet genom sin rättframma stolthet inför nationen, flaggan och de kristna idealen.

    De sekulariserade och avkristnade massorna längtar…

  8. Jag tror faktiskt att år av mörkande, tystnad i debatten, vägran att prata integrationspolitik, vägran att ta debatten mot SD och galna uttalanden bidrar till deras framgång.

    Och jag är så pass naiv att jag tror att om man slutar mörka, slutar vara tyst, PRATAR OM PROBLEMEN, tar debatten MOT Sd och inte håller käft när politiker säger knäppa saker så vinner samhället på det och de främlingsfientliga förlorar på det.

    Och tar man debatten som Mona gör så VINNER Sd på det. Det borde vara ENKELT att se. Varför ser inte Sosseledningen det?

    Det där med kulturlöshet får du förklara närmare.

  9. Har alla Monas gudar blivit tokiga?Är Midsommar töntigt? Är vi avundsjuka på era invandrare för att deras identitet,kultur eller historia är mer sammanflätad än vår nordiska..Då frågar man sig tänker ni ta det lilla vi har kvar av vår kultur och mixa till en sörja som bara ni och era kulturgelikar begriper. Min och alla andra Svenskars (töntiga) jul,påsk och Midsommartid m.m bär fina traditioner, något vi ska bevara med eller utan era Socialdemokrater.Ni är bara ett folkets verktyg ingenting annat.Det är folkets vilja om ni ska få finnas till eller ej,mer än så är det inte!Det är inte en fråga om två kulturkrockar.Det här är en mångkulturell krock. På ren svenska,en seriekrock i 12okm tim rakt in i Dantes inferno(deras paradis)., P:S Demokrati, tollerans och respekt för kvinnors villkor och rättigheter fick vi redan för 1000 år sedan Är det här töntiga Nobelpristagare,Sverige: Arrhenius,Arnoldson,Lagerlöv,Gullstrand,Dalen,Heidenstam,KmgSiegbahn,Swedberg,Lagerkvist,U von Eulen Theorell,Granit,Wiesel,Tiselius,Bergström,Samulsson,Myrdal,Hammarskjöld,K.Siegbahn,Jonsson,Martinson m.fl

  10. Pingback: Mona Sahlin | Leif Nørholms blog

  11. Pingback: Vem röstar på en statsministerkandidat som inte kan förklara vad svensk kultur är och tycker att midsommar är töntigt « Sverigedemokrater mot rasism och diskriminering

  12. Pingback: J’Accuse! « Sverige är inte världens navel!

  13. Pingback: Mona Sahlin i styrelsen för Expo… « Sverige är inte världens navel!

  14. @jerlerup
    Betrakta dessa uttalande från våra politiker.
    Fråga! finns det någon motsvarighet av sådan fientlighet och förminskande mot det egna folket bland politiker i andra länder.

    Mona Sahlin Tidningen Euroturk 2002
    ”Jag tror att det lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”

    Anders Borg Riksdagen 13 April 2011
    ”Utan invandring hade vi stått och stampat på ett jordgolv”

    Fredrik Reinfeldt Södertälje 2006
    ”Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.”

    Maud Olofsson Linköping 2011
    ”invandrarna är mer företagsamma än vi svenskar, de är mer högutbildade”

    Och sen vänder man på dessa uttalande

    ”Jag tror att det lite det som gör många invandrare så avundsjuka på svenskar, Vi har en kultur, en identitet,
    en historia, någonting som binder ihop oss. Och vad har ni? Ni har Ramadan och sådana töntiga saker.”

    ”Urafrikanskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit från Europa”

    ”Svenskarna är mer företagsamma än invandrare, de är mer högutbildade”

    ”Utan kolonialismen hade Afrika stått och stampat på ett jordgolv”

    Vad hade hänt om Åkesson sagt så i riksdagen ?

  15. James kanske kan berätta varföre det inte händer något när hans riksdagsman Petzell ordagrant sjunger den svenska nazismens motsvarighet till internationalen skriven av den svenska nazismens portalfigur Lindholm?

    Eller varför hans parti kommer undan med att hävda att alla som sitter i riksdagen är landsförrädare (ett brott för vilket straffet är döden )

    Eller hur det är möjliget att deras partiledare sitter kvar efter att ordagrant ha sjungit en hyllning till mordet på en demokratiskt vald statsminster?

    I vilka andra partier hade detta INTE lett till att vederbörande personer fått gå?

  16. Först SD är inte mitt parti, att jag hänvisade till Åkesson är för att hans parti är det ända som kritiserar invandringspolitiken så det hade väl omöjligt kunnat komma från något annat parti, sen hans ”avbön” är intressant han hänvisar till att han lärt sig den när han var medlem i moderata ungdomsförbundet

    Källa DN

    ”SD-ledare sjöng vit makt-texter
    Sången framfördes vid en konferensresa till Tallinn med sverigedemokrater vilket avslöjades i radioprogrammet Kaliber i söndags. Sången innehåller bland annat raden ”Lisbet såg pistolen blänka, strax därefter var hon änka”.
    – Jag förstår att det kan upplevas som stötande och osmakligt och vill be om ursäkt om någon har tagit anstöt. Det har aldrig varit min avsikt att såra någon, säger Jimmie Åkesson till Dagens Nyheter.
    Enligt Åkesson lärde han sig sången när han var medlem i moderata ungdomsförbundet och han hävdar att den egentligen handlar om den misslyckade Palmeutredningen.”

    Men det är intressant att Micke inte nämner dom svenska politikernas uttalande med ett ord, min fråga till Jerlerup var ju också om han sett någon motsvarighet till sådan fientlighet hos politiker i andra länder.

  17. Har Petzell berättat var och när och varför har lärt sig sjunga den svenska nazismens motsvarighet till internationalen som har framförde i sin helhet vid samma framträdande?

    Har han bett släktingarna till offren för förintelsen om ursäkt?

    Hur länge hade en moderat riksdagsman behållit sin riksdagsplats efter att ha framfört samma sång?

    Hur många partirepresentanter förutom om man kommer från fascistpartiet skulle av sitt eget parti komma undan med att hävda att alla andra partiers riksdagsmän är skyldiga till ett brott (landsförräderi)som i krig bestraffas med döden?

  18. örst SD är inte mitt parti,

    Bra.Hitta nåt annat att hänga upp din kritik mot invandringspolitiken på.Dom har inte svaret bara för att dom ljuger och påstår att dom inte får säga vad dom har att säga.

  19. @Micke

    SD har väl inte lärt sig att tygla stollarna i sitt parti ännu, vilket övriga partier har gjort, skulle vara intressant att lyssna på revolutionsromantikerna i vänsterpartiet, fast vad dom tycker om demokrati visar deras avfällningar inom Afa och andra extremiströrelser.

  20. Wedding paphos car hire really is an easy investment and as
    of today I now own 4 properties in paphos car
    hire such a hot commodity right now.

  21. Pingback: 141 Vänsterpartiets kulturskeptiker | Liberyx

  22. Pingback: Поиск Правды — только корнями живы ветви » Речь Ингрид Карлквист в европейском парламенте

Lämna en kommentar