Jag fick en fråga om Afa…

Jag fick en fråga varför jag ogillar AFA.

Afa kallar sig antifascistiskt men använder samma metoder som, och har samma människosyn som, de mest extrema högerextremisterna, som är till höger om Nationaldemokraterna till och med. De hotar högerextremister, de gör så vanliga Sverigedemokrater och andra blir av med sina jobb. De saboterar och slår sönder!

Sådana metoder motverkar sitt syfte.

Det värsta av allt detta är att AFA förespråkar våld och icke demokratiska metoder. Inför toppmötet i Göteborg 2001 spred de den affish som ni kan se här nedan. ”Stoppa toppmötet, agera, sabotera och blockera”, skrev de på den, och hotade med att gå fram som GODZILLA i Göteborg. Till råka på allt skrev de att de vägrade ha en dialog med de etablerade politikerna.

Mycket riktigt blev det kravaller. Inte konstigt, det var ju det AFA ville ha! Deras affish från 2001 ser ni här…

"Antifascistisk" aktion 2001

Med sådana vänner behövs inga fiender! DÄRFÖR SÄGER JAG NEJ TILL AFA! Hat bekämpas inte med hat, våld inte med våld. Vänstern försökte detta på 1920-talet i Tyskland och inte tusan stoppade alla de hundratusentals vänsteraktivisterna nazismen. Den metoden är en katastof!

Och framför allt är det skillnad mellan Sverigedemokraterna och de mer extrema grupperna. Den skillnaden är viktig och avgörande. Sverigedemokraterna är inget nazistiskt parti.

Man både kan och bör vara mot främlingsfientlighet och vänsterextremister. Det ser trevligare ut, och det underlättar… en aning!

***

Om du klickar på bilden ser du en större version av affishen som du kan ladda hem!

Gör gärna en google-sökning om AFA här!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

PS

Facebook 20190610

11 tankar om “Jag fick en fråga om Afa…

  1. Bra, rakryggat försvar för det demokratiska systemet.

    Bland Expos grundare fanns en posthumt mycket framgångsrik författare som var trotskist och som i ungdomen militärt utbildade den vänsterrörelse som nu håller Dawit Isaak fången. Där fanns också en person, adopterad från Korea, som dömdes för politiskt våld och uttryckte en önskan att ”den vita rasens västerland” skulle ”gå under i blod och lidande”. Senare dömd även för mordbrand. En känd programledare, tidigare maoist (35 miljoner döda), sitter i styrelsen.

    Expo har varit urskillningslös i sin smutskastning, bl.a. hängdes socialdemokraten Jan Milld, blågula frågor, ut sida vid sida med nazister för att ge intrycket att han var nazist (han fick då hakkors sprejat på ytterdörren av någon expoläsare).

    Expo gillar att rota i andras förgångna och konstruera guilt-by-association men deras eget förgångna tål inte en närmare granskning. Deras långvariga samarbete med AFA och liknande är helt logisk och en effekt av att journalister aldrig ställer obekväma frågor till dem som har ”rätt” åsikter (finns många gamla maoister bland chefredaktörer också).

  2. Som du säkert anat (kan man undgå det?) är jag en aaaaning mot SD och ND. Men därmed är det inte sagt att jag stöder Afa heller. Att det flirtas med Afa hos bland annat Expo är rent katastrofalt!

    Faktum är att jag har sett det gamla citatet att ”vår fiendes fiende är vår vän” hos två grupper nu i dagarna.

    Den ena gången jag såg det var det den gamle SALT-redaktören, och Motpol-bloggaren, Jonas de Geer som använde det för att beskriva varför han håller en dialog med den galne islamisten Omar.

    Den andra gången var det en Afa-medlem som beskrev varför de samarbetade med moderaterna (!) i nåt projekt!

    Det är talande!

    För övrigt är det en enorm skandal att Afa fick ingå i organisationskommittén till demonstrationerna mot toppmötet i Göteborg 2001. Vanvettigt! Här hade de affisher där de sa att de skulle gå fram som gozillas i Göteborg och Vänsterpartiet och de andra flirtade med dem.

    Jag citerar gärna expo, även om de är begränsade (guilt by association), men kan inte citera dem utan att först klargöra min ståndpunkt ordentligt!

    Sprid gärna affishen! Den är alltför okänd bland folk. Och den är förbannat pinsam för Afa.

    /Torbjörn

  3. Ja, Expo och AFA är intressanta figurer som jag roar mig med att läsa lite då och då. Senast igår hade de en artikel som varnade för att Svensk motståndsrörelse (nationalister) planerar ”aktioner” mot valrörelsen. Någonting som vänstern rent allmänt och AFA i synnerhet är känt för.
    http://www.expo.se/2010/48_3125.html

    Man blir ju jätterädd när man läser om vad svensk motståndsrörelse planerar att göra ”Ställa obehagliga frågor”!! det kan man jämföra med vänsterns ”valarbete” med äggkastning, vrål och skrän, misshandel osv

    Lite komiskt är det. Jag lyckades inte hitta motsvarande artikel om vänsterns valsabotage tyvärr, så objektiviteten hos Expo är ingenting man kan ta på allvar. De gör precis samma sak som Nationaldemokraterna och bänder på sanningen. Expo har ju den fördelen att ju mer de målar fan på väggen och sprider konspirationsteorier desto mer anslag får de.

    Om du ska använda deras ”fakta” så råder jag dig att dubbelchecka deras källor om du inte vill att skit ska stänka på dig.

  4. Mycket av deras fakta stämmer. Det som är problemet är att de allt för mycket pysslar med guilt by association. Det ogillar jag. Fast även om jag ogillar de metoder ibland haltar ska inte SD:s nazistiska förflutna förtigas.

    Annars är alla lika goda kålsupare, Afa och Motståndsrörelsen och de islamska fundamentalisterna… Motståndsrörelsen och de extremnationella är ganska bra på äggkastning, vrål och skrän och misshandel de också!

  5. Och det nazistiska förflutna hos Folkpartiet?
    Det nazistiska förflutna hos Socialdemokratiska Arbetarpartiet?
    Det nazistiska förflutna hos Centerpartiet, fd Bondeförbundet?

    Varför inte se till det som ÄR?

    Och försöka föra ett civiliserat samtal. Vilket är grunden i den demokratiska processen.

    (Det kan man lära sig på SD:s hemsida. Läs den!)

    Pappan

  6. Det som är, är att för runt 1998 var SD i praktiken ett fullfjädrat nazistparti: Det var blodet som var viktigast. Det är nyligen.

    Men SD är inte rasistiskt nu, bara starkt främlingsfientligt!

  7. Inte främlingsfientligt. SD vill MOTVERKA främlingsfientlighet. På det enda möjliga sättet: Genom att avbryta den invandringspolitik som skapat främlingsfientligheten. Den fanns inte här innan den sk integrationspolitiken kom 1974. Och det vet du.

  8. Det har vi pratat m förr och jag säger som alltid. Vad bra, då får jag se SD driva kampanjer mot islamofobi och för fler moskéer i framtiden!

  9. DET alstrar främlingsfientlighet. Jag förstår inte varför du inte förstår det. Det är så enkelt, rent psykologiskt. Jag måste nästan dra slutsatsen att du är ideologiskt tvingad att inte vara VILLIG att förstå det, trots att du mycket väl kan. Men då är det inte meningsfullt att försöka föra ett samtal. Det skulle jag beklaga. Men acceptera (eftersom jag har viktigare saker att göra än att argumentera mot en ideologisk robot).

  10. På 60-talet sa VÄLDIGT många samma som du om de katolska invandrarna. på 50-talet sa man det om finnarna. De är ANNORLUNDA. Så annorlunda att man inte kan ha in dem här, även med en assmilieringspolitik.

  11. Pingback: Antirasister och vänsterextremister. Ändamålet helgar inte medlen. | Sverige är inte världens navel!

Lämna en kommentar