ABF och bajset i den antirasistiska grytan

Tänker er att man går in i köket och man ser, och känner dofterna av, en underbar gryta, men ser att det ligger en färsk bajskorv bredvid grytan. Du frågar kocken vad han gör och han säger att ”den bajskorven ska i grytan”. Sen stoppar han i den och låter den guppa där bredvid oxköttet och grönsakerna.

"Antifascistisk" aktion 2001Så känner jag inför dagens antirasistiska evenemang på ABF i Stockholm. Det lät bra. Alex Bengtsson från Expo ska berätta om ”Hope not hate”, och organisering mot rasismen. Henrik Arnstad ska prata om fascism. Det låter spännande. Som saftigt oxkött i en gryta ungefär…

Sen såg jag några mycket problematiska saker. Då fick jag ”bajs i grytan” känslor.

Wåg

Mathias Wåg från Researchgruppen är inbjuden. Han kommer från nätverket AFA, som förespråkar användning av våld och icke demokratiska metoder mot motståndare. Innan Göteborgstoppmötet 2001 uppmanade de till upplopp i Göteborg med en affisch där de sa att de skulle gå fram som Godzilla i Göteborg. AFA ansåg att man skulle använda våld mot rasisterna. Jag försökte Wåg vad han ansåg om våld som antrasistisk metod på facebook och på twitter. Han tar än idag inte avstånd från våld som antirasistisk metod, eller från det vilande AFA-nätverket.

Detta vet ABF ändå bjöd de in Wåg. Expo vet också detta, ändå har de inte protesterat mot inbjudan av Wåg.

Skulle man göra samma sak om Ahmed Rami eller Svenska Motståndsrörelsen bjöds in som experter i kampen mot rasism?

Hur ska vi med trovärdighet kräva nolltolerans mot rasism och våld om vi antirasister inte själva visar nolltolerans mot det?

Mer bajs i grytan

Men jag såg snart att det finns risk för mer bajs i grytan. En del av debattörerna är kända för att generalisera negativt om vita, europeer och män. De använder alltså en rasistisk metod (generaliseringar mot grupp) för att förment bekämpa rasism.

”Vita är problemet”, ”Vita är rasister” är lika rasistiska utsagor som att säga att ”negrerna är problemet” eller ”judar är rasister”. Att demonisera vita är lika fel som att demonisera ”svarta”.

Problemet är att folk som jag faktiskt gillar håller på med sånt här. Kawa Zolfagary t.ex. Jag tycker bra om karln, men varje gång jag ser hans ”vita kränkta män” kommer jag att tänka på den KKK-sajt jag såg för några år sen som skämtade om ”svarta, kränkta negrer”, eller Ahmed ramis skämt om ”judiska kränkta män”. Tyvärr… Jag får samma känsla av avsmak i min mun.

Det finns fler på seminariet som är ökända för denna rasistiska antirasism, tex Victoria Kawesa.

Skulle ABF (och Expo) reagera på samma sätt om ABF bjudit in någon som generaliserar om muslimer och judar?

Hur ska vi med trovärdighet kräva nolltolerans mot rasism och våld om vi antirasister inte själva visar nolltolerans mot det?

Nej. Det guppar brunt bajs i den antirasistiska grytan. Hur fan kan det komma sig att vi släppt in rasistiska metoder (negativa generaliseringar mot grupp, baserat på hudfärg) och förespråkare av våld i den antirasistiska rörelsen?

”Men de är ju såååååååå trevliga och kan ju sååååååå mycket. och för den STORA sakens skull måste vi strunta i att man bjudit in Wåg. Vi ska bygga den stoooora antirasistiska koalitionen och bryr oss inte om petitesser”…

Smaklig måltid idag. Njut av bajset i er välsmakande gryta! Jag är konsekvent antirasist och har absolut nolltolerans mot ALL form av rasism och mot våld som politisk metod. Jag äter något annat idag, tror jag!

****************

PS

För den som vill läsa om ett parallellfall. Läs om Sebbe Stakset, som tas emot med öppna armar av vissa antirasister. Läs dessutom Fredrik Antonsson idag om aktiva vänsterpartister som mordhotar statsråd.

UPPDATERAT

Det påstås ibland att AFA är dött. Det är det inte. Det existerar. Framför allt existerar ideerna och METODERNA AFA använde. Men även AFA. De demonstrerar i Malmö idag t.ex.

11 tankar om “ABF och bajset i den antirasistiska grytan

  1. Otroligt väl skrivet! Mathias Wåg har orsakat mycket sort och lidande hos andra människor, tänker då på anhöriga till högerextremister som fått sina hem förstörda, hotade, bilar uppeldade, anhöriga misshandlade osv. Allt p g a Mathias Vågs ledarskap inom AFA.

  2. ”Hur ska vi med trovärdighet kräva nolltolerans mot rasism och våld om vi antirasister inte själva visar nolltolerans mot det?” håller jag väldigt mycket med om.

    Likna dock inte människor vid bajs framöver. Det är tråkig ton.

  3. En måste-artikel om hudfärgs-snacket skrev Adam Cwejman häromdan!

    http://adamcwejman.blogspot.se/2013/03/hur-sverige-rasifierades.html

    Aleks. Att bajset förgiftar det övriga stämmer (därför har SD varit och är problematiskt).

    Är själv för stramare invandringspolitik, och hoppas — hittills ofta förgäves — att slippa få kallas rasist. (Ser att vissa som nu kritiserar att Billström kallats rasist är noga med att de gör det för att den debatt som ska leder till öppna gränser ska bli bättre. Tydligen törs de inte önska en rumsren debatt utan att lägga till att de minsann är för öppna gränser, men alltid nåt… :/ )

  4. Pingback: Dålig dag för antirasisterna | Petterssons gör skillnad

  5. Man bör ha en pragmatisk syn på detta.
    Känner en kille som är fd nazi. Han har inget för sina gamla värderingar och är liberal idag. Men har han tagit avstånd? Nej självklart inte, hans bakgrund är ju vad som har format honom till det han är idag. Det kallas utveckling helt enkelt. Han tar gärna och deklarerar motstånd men han kan ju inte ta avstånd…

    Ex-nazisten som föreläste med Wåg förklarade att han inte hade ställt upp om det handlade om AFA. Nu gjorde det inte det och han kunde t o m förklara att gatubaserat motstånd mot nazister etc inte är rätt väg att gå. Låter väldigt våldsvurmande va?

  6. Hoppsan! Har den ”rosa” dimman släppt? Vad har hänt? Har du blivit nykter? Kul att se, att du med kritiska (lär vakna) ögon ser vad som sker under näsan på dig. Jag blev först förvånad när en av mina vänner sa ”Jerlerup skriver något som är läsvärt” Jag vägrade tro på det… Men han länkade, jag läste. Jag trodde aldrig jag skulle se dig skriva något kritiskt om ”händerna som stryker dig medhårs”. Men Jag hoppas att du vaknar upp, och blir realist. Det är inte brunskjortor som vill förstöra din idé om diktatur.

  7. Du och dina liberala vänner springer fascisternas ärenden Torbjörn. Vilka har ”vi” släppt in i den antirasistiska kampen frågar du dig.. vilka är vi? Miljö och centerpartister eller?

  8. Ja precis, att skratta åt ”vita kränkta män” som i sin privilegierade ställning tar sig tolkningsföreträde och spyr ut rasism, sexism och homofobi är såklart precis som KKK och att skämta om mörkhyade. Det är exakt samma sak att sparka uppåt som att sparka nedåt. Det är exakt samma sak alltihopa.

    Eller inte. Jag försöker ha förståelse för att du är liberal och därför blind för strukturer i samhället men seriöst, borde inte till och med en liberal inse det absurda i att jämföra Kawa Zolfagary med KKK? Och vänta, torde inte jämförelsen i sig göra att du i din tur är i princip som KKK? Eller är det bara skämt som är problematiska? Att jämföra någon som pratar om rasismen som han och andra upplever med KKK är liberalt bättre än att skämta om rasisterna och att kalla dem VKM?

    Intressant. KKK är fullt acceptabelt att kasta ur sig i jämförelser, inte VKM.

    Sedan, Vita Kränkta Män innefattar inte alla vita, inte alla män och inte alla kränkta. Det är en specifik subgrupp. Vi kan kalla dem extremister. Jag antar att du använt ordet högerextremist någon gång? Eller iaf extremist? Så frågan blir väl isf, får man skämta om extremister?

    Och visst, ljushyade som grupp är ju en del av problemet såklart. Precis som män som grupp står i vägen för att kvinnor och män ska vara jämställda så står ju ljushyade på liknande sätt. Genom att inneha privilegier på andras bekostnad. Ta sig tolkningsföreträde gentemot t ex Kawa. Bestämma exakt på vad man får skämta om som icke-ljushyad. Genom att vara i majoritet och ha makt.
    Man måste kunna tala om strukturer. Genom att inte blunda för sina egna privilegier. Dessa privilegier är inte på låtsas. De finns där, även om man blundar.

  9. Pingback: En spännande debatt! | bloggbert

Lämna en kommentar