Kasta ut AFA och våldsförepråkarna från den antirasistiska rörelsen!

Posted on mars 21, 2013

16


Det händer ganska ofta att folk från med bakgrund i det s.k. AFA, Antifascistisk Aktion, som inte tagit avstånd från AFA, bjuds in som vördade gäster till antirasistiska evenemang. Det är problematiskt eftersom AFA anser att man måste använda våld. hot och ickedemokratiska metoder för att ”stoppa rasismen”.

WÅG TWITTERPå lördag händer det igen. ABF har bjudit in Wåg från Researchgruppen (fd Afa ”ledare”), väl medvetna om att Wåg ännu förespråkar våld.

Nu ligger AFA, som sådant, mer eller mindre vilande som informellt nätverk. Men en del av de som var ledande personer i detta nätverk arbetar vidare med samma idéer, utan att ta avstånd från dessa. Och tanken att man bör använda våld och ickedemokratiska metoder för att stoppa rasismen sprid bland många ungdomar ännu.

När man pratar med folk som är inblandade i att bygga evenemangen dit folk som tidigare stått upp för AFA, och som ännu sympatiserar med de ideer AFA stod för, bjudits in, får man ofta höra att det inte är så viktigt vilka man bjuder in. ”SAKEN” och ”KAMPEN” är viktigare än frågan om några av de som bjudits in som hedersgäster eller talare har en bakgrund som är antidemokratisk. ”Vi bygger den stora antirasistiska koalitionen”, kan man höra…

Suck!

Det är bara att om man bygger en rörelse, och inte exkluderar våldsaktivisterna och de som är mot demokrati, så bygger man sin rörelse på fel sätt.

Gud, ja jag tänkte ofta på samma sätt förr i tiden. ”Men det spelar väl ingen roll art Mugabe är ett svin, vi kan samarbeta med honom för att bygga den stora koalitionen mot IMF och Världsbanken”… Det spelar väl ingen roll att Panamas Noriega langar knark och är diktator, han är ju mot George Bush. URK, vad jag ogillar de kompromisser jag själv gjort.

Och Sd… Ni vet att Sd har ju en del konstiga typer i sina led. När man pratar med aktiva inom Sd hör man ofta at ”det spelar väl ingen roll vad de gjort eller om de är lite konstiga, det är SAKEN som är viktigast, att vi bygger det nya Sverige”…

Nej, tyvärr… Jag anser att det inte är oviktigt HUR man bygger upp en antirasistisk rörelse. Jag bjuder gärna in alla, men INTE de som är mot demokrati eller förespråkar våld, där går en gräns, eller de som inte tar avstånd från det. Dr går min gräns. Och jag kompromissar inte mer om detta. Det har jag gjort förr, tvinga mig inte att göra det igen!

När arbetarrörelsen på ett lyckat sätt slogs mot nazismen i Sverige på 30-talet var man noga att undvika våld som metod, man distansierade sig från grupper och personer inom vänstern som ville använda våld och man vägrade förbjuda nazistpartierna. Demokratin var viktig, som de såg det! SÅ bygger man en antirasistisk rörelse!

Jag har ägnat delar av dagen åt att försöka få veta om Wåg tar avstånd från Afa, Afa:s metoder och från att man använder våld som metod mot rasister, eller icke demokratiska metoder. Wåg svarar med att prisa Afa. Till slut skrev han att ”allt är våld”…

Jag deltar INTE på samma konferens som Wåg!

Posted in: Uncategorized