ABF och bajset i den antirasistiska grytan

Posted on mars 23, 2013

11


Tänker er att man går in i köket och man ser, och känner dofterna av, en underbar gryta, men ser att det ligger en färsk bajskorv bredvid grytan. Du frågar kocken vad han gör och han säger att ”den bajskorven ska i grytan”. Sen stoppar han i den och låter den guppa där bredvid oxköttet och grönsakerna.

"Antifascistisk" aktion 2001Så känner jag inför dagens antirasistiska evenemang på ABF i Stockholm. Det lät bra. Alex Bengtsson från Expo ska berätta om ”Hope not hate”, och organisering mot rasismen. Henrik Arnstad ska prata om fascism. Det låter spännande. Som saftigt oxkött i en gryta ungefär…

Sen såg jag några mycket problematiska saker. Då fick jag ”bajs i grytan” känslor.

Wåg

Mathias Wåg från Researchgruppen är inbjuden. Han kommer från nätverket AFA, som förespråkar användning av våld och icke demokratiska metoder mot motståndare. Innan Göteborgstoppmötet 2001 uppmanade de till upplopp i Göteborg med en affisch där de sa att de skulle gå fram som Godzilla i Göteborg. AFA ansåg att man skulle använda våld mot rasisterna. Jag försökte Wåg vad han ansåg om våld som antrasistisk metod på facebook och på twitter. Han tar än idag inte avstånd från våld som antirasistisk metod, eller från det vilande AFA-nätverket.

Detta vet ABF ändå bjöd de in Wåg. Expo vet också detta, ändå har de inte protesterat mot inbjudan av Wåg.

Skulle man göra samma sak om Ahmed Rami eller Svenska Motståndsrörelsen bjöds in som experter i kampen mot rasism?

Hur ska vi med trovärdighet kräva nolltolerans mot rasism och våld om vi antirasister inte själva visar nolltolerans mot det?

Mer bajs i grytan

Men jag såg snart att det finns risk för mer bajs i grytan. En del av debattörerna är kända för att generalisera negativt om vita, europeer och män. De använder alltså en rasistisk metod (generaliseringar mot grupp) för att förment bekämpa rasism.

”Vita är problemet”, ”Vita är rasister” är lika rasistiska utsagor som att säga att ”negrerna är problemet” eller ”judar är rasister”. Att demonisera vita är lika fel som att demonisera ”svarta”.

Problemet är att folk som jag faktiskt gillar håller på med sånt här. Kawa Zolfagary t.ex. Jag tycker bra om karln, men varje gång jag ser hans ”vita kränkta män” kommer jag att tänka på den KKK-sajt jag såg för några år sen som skämtade om ”svarta, kränkta negrer”, eller Ahmed ramis skämt om ”judiska kränkta män”. Tyvärr… Jag får samma känsla av avsmak i min mun.

Det finns fler på seminariet som är ökända för denna rasistiska antirasism, tex Victoria Kawesa.

Skulle ABF (och Expo) reagera på samma sätt om ABF bjudit in någon som generaliserar om muslimer och judar?

Hur ska vi med trovärdighet kräva nolltolerans mot rasism och våld om vi antirasister inte själva visar nolltolerans mot det?

Nej. Det guppar brunt bajs i den antirasistiska grytan. Hur fan kan det komma sig att vi släppt in rasistiska metoder (negativa generaliseringar mot grupp, baserat på hudfärg) och förespråkare av våld i den antirasistiska rörelsen?

”Men de är ju såååååååå trevliga och kan ju sååååååå mycket. och för den STORA sakens skull måste vi strunta i att man bjudit in Wåg. Vi ska bygga den stoooora antirasistiska koalitionen och bryr oss inte om petitesser”…

Smaklig måltid idag. Njut av bajset i er välsmakande gryta! Jag är konsekvent antirasist och har absolut nolltolerans mot ALL form av rasism och mot våld som politisk metod. Jag äter något annat idag, tror jag!

****************

PS

För den som vill läsa om ett parallellfall. Läs om Sebbe Stakset, som tas emot med öppna armar av vissa antirasister. Läs dessutom Fredrik Antonsson idag om aktiva vänsterpartister som mordhotar statsråd.

UPPDATERAT

Det påstås ibland att AFA är dött. Det är det inte. Det existerar. Framför allt existerar ideerna och METODERNA AFA använde. Men även AFA. De demonstrerar i Malmö idag t.ex.

Posted in: Antirasism