#Flickjox och google+, reflexioner över nätsäkerhet (och nätbluffar)

Det har varit google+ hysteri i en vecka. Delvis med rätta, eftersom google+ är bra! Men att ”alla” på en och samma gång ville gå in i google+ ledde det till lite lustiga effekter. Det blev kö. Då jag kom in fanns det bara ett sätt att komma in, genom att någon inne i google+ delade med sig av något som skrivits eller en bild inifrån till folk utifrån. Dvs en inbjudan, en ”invite” via en delning.

Jag kom in genom en bild Mikael Nilsson skickade på choklad. När jag klickade på den kom jag till en osannolikt rörig sida med en massa länkar. Efter att ha klickat på en av dem var jag inne.

Sen skickade jag ut ca 30-40 inbjudningar till allt och alla som ville in. Jag vidarebefordade citat, kommentarer om vädret, löjliga bilder och annat.

En person sa att han höll på att klicka 50-60 gånger för att komma in. Jag tror det var på en statusuppdatering jag gjort med texten ”test”. En annan rapporterade att hon kom till olika sidor varje gång hon klickade på den bild jag delat för att få in henne (en hund vid en toastol).

Medan jag gjorde allt detta insåg jag hur lätt det hade varit för en bedragare att lura hela världens dator, internet, SEO och internetsäkerhetselit. ALLA ville in hur galen inviten från google+ än verkade vara!

Mycket riktigt läste jag idag att nån dag efter att hysterin var som värst cirkulerade falska invites av bedragare som vill komma åt dina uppgifter eller din dator! (Läs mer här!) Inte konstigt. Säkerheten var mer än usel kring alla google+ inbjudningar.

Och idag skedde då det sociala experimentet #flickjox!

Flickjox

Idag cirkulerade ett skämt på twitter. #flickjox Jag såg det när Deepedition skrev på sin sida på google+ att han lämnar google+ , ”#flickjox is da shit”… Det måste vara ett skämt tänkte jag. Jag googlade och kom till en usel hemsida som tydligen spjuvern Nikke Lindqvist delat på twitter och Fb. Då asgarvade jag!

Sen har jag följt alla länkar, alla förfrågningar om invites och alla arga utrop från folk som förstått vad det var och som blivit arga, med stigande häpnad… En del i mitt twitterflöde har t.o.m hotat med att blockera alla som spred #flickjox skämtet.

Mina kommentarer på twitter blev dessa för en halvtimme sen.

@nikkelin Jag förstår inte debatten om #flickjox . Jag tolkade det som en drift med att alla vill in i google+ … Storm i ett twitterglas.

@nikkelin Hade lurendrejare gjort fejkinvites till google+ hade halva världens seo & internet”elit” lurats. #flickjox #svseo

@nikkelin Och som lite självkritik… 🙂

Briljant skämt #flickjox som man nog bara tar till sig om man funderat över snurrigheter kring google+ invites… #svseo

Måste erkänna att jag tog åt mig av #flickjox . Om jag tänker på hur jag & alla delat google+ länkar o hur de sett ut. Säkerhet=noll. #svseo

Nikke Lindqvist, som är en av personerna bakom skämtet, svarade så här:

@Jerlerup där slår du huvet på spiken – och det har hänt: http://t.co/JKjQhDq

Argbuggen och en hel del andra skriker om att #flickjox är mobbing, en liten internetelit som vill lura andra, att skämta på andras bekostnad. Jag håller inte med! Skämtet om flickjox visar hur okritiska vi kan vara. Det visar vilken jävla tur jag och alla andra haft när vi velat komma in på google+ till vilket pris som helst. och det visar hur lätt ett skämt, eller en scam, kan tas på allvar. Hade målsidan för flickjoxprojektet sett mer proffsig ut, hade nog nästan alla gått på det!

Google+ hysterin och #flickjox skämtet har fått mig att tänka. Tack för det ni som drog igång det! Mer sånt behövs!

Update

Och nu har gänget bakom skämtet själva skrivit om det också. Läs mer här: http://flickjox.com/flickjox-lulz/

6 tankar om “#Flickjox och google+, reflexioner över nätsäkerhet (och nätbluffar)

  1. Säkerhetsaspekten: Jag håller delvis med. Men har vi inte kommit längre än att folk klickar vilt på obfuskerade länkar i mail? Jag blev också inviterad via en delning till min mailadress, men kollade givetvis vart länken ville skicka mig innan jag klickade. Kan dock förstå om hysterin gjort att folk blivit mindre försiktiga.

    #flickjox-skämtet: Eller experimentet om man så vill… Det gick ganska snabbt att Lista ut att Nikke var en av personerna bakom och domänen var reggad genom Domainsbyproxy, så den gubben gick inte hem här. 🙂 Att vissa inte uppfattar ironin, eller samtidskritiken kanske man skall kalla det, är ju synd.

  2. Tror att du missuppfattade hela mitt inlägg. Problemet var att de som frågade vad #flickjox var inte fick ett enda svar av de som står bakom grejen.

    Att ursprungstanken var en hindrar det ju inte från att utvecklas till något annat (en slags vi-och-dem-lek där det var rätt tydligt vilka som var införstådda och inte) särskilt när man vägrar att berätta vad det handlar om.

    Syftet med hela grejen var att visa hur okritiska vi är men eftersom många fattade att det var på riktigt blev det då ett skämt riktat enbart mot de som inte fattade grejen,

    Som jag ser det fanns det tre reaktioner. 1. De som tyckte det var ett kul skämt och spelade med. 2. De som fattade att det inte var på riktigt och inte brydde sig heller 3. De som inte fattade skämtet och frågade vad det var.

    Och problemet uppstår när de som frågar inte får svar eftersom jag tycker att det är det som är hela poängen med sociala medier, att de som är insatta och kan mycket delar med sig av sin kunskap och erfarenhet och att de som är nya vågar ställa frågor.

    Alltså – ett skämt som sker på någons bekostnad är aldrig kul. Oavsett vad syftet är.

  3. Pingback: Jag tyckte att #Flickjox var rätt kul

  4. Pingback: opassande » Blog Archive » Några funderingar kring #flickjox

  5. Pingback: Attityder, #flickjox & invites — Mikael Persson

  6. Pingback: #flickjox | Petter Karlsson – Producent och speldesigner

Lämna en kommentar