Vänsterextremismen, hatet och våldet

Öppet brev till alla som kallar sig vänster, i synnerhet vänsterpartister

Så här dagen efter Utöya, då vi diskuterat högerextremt hat, kan det vara på sin plats att ta upp det vänsterextrema politiska hatet. Jag börjar bli lite trött på att se en massa glorifiering av hat och våld i sociala medier. Det vidrigaste är att det är mer tolererat än det högerextrema hatet. 

Breiviks illdåd sätter fingret på en viktig fråga. Är hat och våld rättfärdigat mot en grupp som man anser är i strukturellt överläge? Är det rätt med ha och våld om man ”sparkar uppåt”? Breivik ansåg det. Han ansåg att muslimerna och ”kulturmarxisterna” styr Europa, han liknade sig vid motståndskämparna under andra världskriget, som Max manus, och ansåg att hat, hot och negativa generaliseringar var rätt eftersom han var i underläge och stred för ”rättvisa”

Så jag frågar igen, på ett annat sätt. Är hat och hot om våld mot ”liberaler”, ”borgare” eller ”kapitalister” rätt bara för att man kallar det en ”klasskamp” och rättfärdigar det med strukturellt underläge? Som detta, av nån vänstersnubbe som tydligen kallar sig ”antirasist” på twitter.

skjuter

Sånt är ganska vanligt. Jag reagerar knappt längre. De pratas klasshat, klasskrig, hat och hot ganska mycket i sociala medier.

En vän till mig, som är vänsterpartist, blev ledsen när han såg detta av labansson och frågade mig om Simon Fors sparkats ännu?

Det är nämligen så att sådant hat som ”labanssons” är ganska accepterat i stora delar av vänstern ännu.

Etablerade partier och organisationer har ett tvetydigt förhållande till våldet. Vänsterpartiet sparkade en Ung Vänster-ordförande som ville skjuta Billström. Men Pajalapolitikern Simon Fors sitter kvar och är accepterad i Vänsterpartiet trots att han vill fylla moderater med bly. En vänsterpartist som jag känner har berättat att det är för att han inte pekar ut en person. Om man bara hatar och hotar generellt mot grupper som anses vara i ”överläge” anses det vara mer ok med hat i vissa delar av partiet än om man pekar ut personer.

Jag har lovat att med jämna mellanrum skriva om Fors tills han kickas ut. Här kommer det!

Vänsterpartiet! Det är verkligen inte ok att ett parti som en gång i tiden tog emot pengar från Sovjet, prisade diktatur och revolutionärt våld och älskade Stalin år 2013 har personer som vill skjuta moderater i sina led. Gör nåt åt det för fan! En gång i tiden ville Vänsterpartiet ”avskaffa borgarna”, likt Fors vill, och citerade vilt Lenins skrifter där Lenin ville tysta borgarna för gott.

Eller är detta ok?

”Hej all äckliga moderatsvin. Ni ska få sopa i våra fabriker, ert förbannade rövarband.”

”Borgerligheten har alltid dragit mot fascism. Den korta tiden av anständighet mellan WW2:s slut och Sovjets fall var ett undantag.”

”Jag hatar fortfarande moderater av hela mitt hjärta. Bara för att jag är lycklig och glad slutar jag inte avsky förtryckare.”

”Inga moderater förtjänar något annat än bly…”

”Reinfeldt är en utmärkt statsminister för överklassen. För mig är han dock en fiende som skall krossas.”

”En arbetskamrat berättade om hur vissa strejkvakter under skogsarbetarstrejken 1975 var beväpnade med hagelgevär. Det är vackert. <3”

”…Minns från barndomen hur alla vuxna i min omgivning föraktade arbetare som röstade borgerligt. Det sitter i.”

”Men visst, är monarkin på väg att falla så hjälper jag gärna till att rigga giljotinen. ”

”Alla moderater är extremt obehagliga. Utan undantag.”

”Sak jag aldrig kommer att förstå: vänskap eller kärlek över blockgränsen. Hur kan någon vara vän med en borgare.”

”Min starka kärlek till vänner och kamrater som drabbas av högerpolitiken gör att jag hatar borgarsvinen så jävla mycket.”

”Jag har ingen riktig koll på dem? (läs: SvD ledarredaktion) Men är hela redaktionen rasister och tortyrförespråkare eller är det bara Gudmundson?”

”Alla tänkande människor förespråkar väl Per Gudmundsons avrättning?”

”Att reta upp borgarna är blott ett delmål för mig. Jag ämnar ta ifrån dem allt och helt enkelt avskaffa dem.”

Är hat ok om det riktas uppåt? En del skulle säga det. Vad anser du? 

Nog sagt om Simon Fors.

Jag är också arg och rasande på vad som sker inom vården, på nedskärningar och på galenskaper som stat och näringsliv gör. Liberalism för mig är alla människors rätt till frihet, inte bara från staten utan från allt förtryck. Liberalism för mig är alla människors rätt till frihet vilket betyder att jag blir arg då man skär ner och begränsar en del människors frihet.

Jag skulle inte tveka fem sekunder att kalla de politiker som skurit ner vården i t.ex. Skåne för mördare. De har skurit ner antalet vårdplatser och folk har dött pga bristen på vårdplatser. jag blir förbannad av sånt.Men det är de ansvariga jag pekar ut. Jag skulle inte gå så långt som att peka ut ”borgarna” som mördare för det. Lika lite som jag pekat ut Socialdemokraterna (och stödpartiet Vänsterpartiet) som mördare de år de suttit vid makten och skurit ner på liknande sätt. Minst av allt skulle jag peka ut en hel klass, vänstern, eller borgarna eller kapitalisterna som mördare.

Skulle det vara ok, tycker du, om jag ville fylla alla Vänsterpartister med bly? Skulle du tycka det var ok om jag ville skjuta alla LO-anslutna, arbetare eller muslimer? Eller om jag skrev att jag ”hatar vänsterfolk” eller ”hatar muslimer”.

Om inte, gör upp med våld och hat bland folk som kallar sig vänster! Gör upp med all glorifiering av ”klasshat”. Inför nolltolerans mot skiten!

Hat och hot om våld är inte ok för att det riktas uppåt. Glöm inte att rasister också pratar om strukturellt förtryck och hat. De rättfärdigar rasism med att de pratar om ”strukturer”, muslimska strukturer och judiska makt, t.ex. Och att de ”slår uppåt”. Ska inte vi vara lite smartare än rasisterna?

För övrigt tycker jag att ni ska studera hur svenska socialdemokratin tog striden mot nazister och kommunister på 20-talet och 30-talet. Sverige var det land i Europa där nazisterna fick minst stöd. jag skulle säga att det berodde på arbetarrörelsens fina arbete mot nazisterna. Det som de hela tiden hamrade på i sitt arbete mot nazism var att vänsterextremism, dvs kommunistpartiets vänsterextremism, var en lika stor fara som nazism.

Men redan Hjalmar Branting sa 1906 att klasskamp var en sak och klasshat och klasshot en annan. Klasskamp är viktigt, ansåg han, men att hata och använda våld mot de som ”är i överläge” som grupp, är bara fel eftersom ”våldet är en reaktionär kraft”. Zeth Höglund var inne å samma sak på 20-talet när han lämnade kommunistpartiet för deras antidemikratiska verksamhet och deras glorifiering av hat och våld.

Det går en skiljelinje mellan hat och kamp. Kämpa gärna. Som liberal med socialt patos delar jag många av era värderingar och er strid. Men hat och hot om våld tolererar jag inte. Inte mot vänstern, inte mot borgarna, inte mot muslimer, judar eller andra! Hat och hot är en sak, kamp en annan!

Nolltolerans mot klasshat och klasshot vore bra!

En tanke på “Vänsterextremismen, hatet och våldet

  1. Pingback: Hanif Bali har rätt och fel om det hårdnande debattklimatet – Sverige är inte världens navel!

Kommentarer är stängda.