Jag är trött på makt som bortförklaringsmodell

Posted on juli 19, 2013

2


Det här skriver jag till en person jag tycker mycket bra om men som jag alltid hamnar i debatt mot.

Varför hör man mig sällan skriva om makt som förklaringsmodell? Jag skriver ofta om sociala skyddsnät och vikten av att alla kan utveckla sig ekonomiskt, men sällan om klassmakt. Jag skriver mycket om att stoppa rasism och stoppa diskriminering av olika slag, men sällan om rasmaktsordningar och privilegier i form av makt som exempelvis europeer eller vita lär ha. Kvinnors rätt engagerar jag mig mycket i, men jag pratar inte mycket om könsmatsordningar.  Varför gör jag så?

Mitt svar är kort och enkelt. Jag pratar inte om rasmaktsordningar för att jag fått nog av att diskutera detta med rasister år ut och år in.

Varje gång jag hamnar i debatt med antisemiter är det samma jäkla påhittade rasmaktsordningar som dras fram. Negativa stereotyper och generaliseringar mot judar rättfärdigas av att man anser at judarna har ”makt” och är i överläge. Och sådana som är i överläge får man generalisera om.  För att avslöja rasmaktsordningen i världen gäller andra regler för de som antisemiterna anser har ”makten”, judarna. De för avpersonifieras, de får man generalisera om som om alla judar var en uniform grupp.  Det är maktstrukturer som man pratar om. Antisemiterna antar att ALLA JUDAR har överläge och att ALLA judar har makt.

Jag spyr nästan av åratal av debatter öga mot öga med muslimhatare som också drar upp samma jäkla rasmaktsordningar. För dem är muslimerna och deras allierade i kulturmarxisterna de som har makten i världen. För de mest extrema är till och med Europa ockuperat av denna ”nya nazism”. Det är muslimerna och deras allierade som är i överläge, andra är i underläge. Och givetvis får man uttrycka sig svepande och generaliserande som fan mot de som man anser är ett hot, de som har så mycket makt att de hotar ens barn och barnbarn och liv och lem. Det låter grymt men så ser islamofoben på islam.

För att avslöja rasmaktsordningen i världen gäller andra regler för de som islamofoberna anser har ”makten”, muslimerna och kulturmarxisterna. De för avpersonifieras, de får man generalisera om som om alla muslimer var en uniform grupp. Det är maktstrukturer som man pratar om. Islamofober antar att ALLA muslimer har överläge och att ALLA muslimer har makt.

Så funkar också rasismen mot folk med mörkare hy samt mot romer och afrikaner. De har inte makten, på samma sätt, men anses vara i överläge. Deras kultur och gener är så kraftfulla att de hotar den vita hegemonin, så som en rasist ser det. Det är makt makt makt och generaliseringar mot de som anses vara det starka hotet.

Så nej. Jag håller mig långt borta när någon vill säga att vita som grupp har överläge och börjar dra fram generaliseringar mot vita eller europeer i den antirasistiska kampen. Inte heller generaliseringar mot män i kampen för kvinnors rättigheter gillar jag. (För tusan de mulliga mansgrisarna har ju generaliserat vilt om kvinnor i tusentals år, varför ska vi slå tillbaka mansgrisarna genom att göra exakt som de gör? Slår man bäst tillbaka prat om att ”vi behöver inte kvinnor med att ryta ”vi behöver inte män”? Eller beter man sig på exakt samma infantila sätt? Dessutom är könsmaktsordningen komplex, kvinnor har överläge i makten över barnen, män underläge.)

När sydstaterna kollapsade efter kriget 1865 var det många slaverimotståndare som sa att alla vita i Sydstaterna varit medskyldiga till slaveriet… och missade poängen med att det fanns ett massivt fattigt proletariat av vita som ofta levde SÄMRE än till och med slavarana (och som därför i många fall var de som hjälpte slavar att rymma). Faran med att generalisera är att man missar nyanserna.

Skriker man ”alla judar är” missar man att alla judar inte alls är…. Skriker man ”alla muslimer är kvinnoförryckare” slår man mot de muslimer som kämpar för kvinnors rättigheter och mot kvinnor som älskar islam”. Säger man ”alla vita är i överläge och förtrycker” missar man nyanserna, som att det finns rasism och ha och fördomar även bland vita.

Ledsen min vän. Jag har tröttna på begreppet rasmaktsordning. Jag har debatterat rasisters användning av generaliseringar och stereotyper hundratalstimmar och alltid dras resonemanget fram att man får generalisera fritt om de som är i överläge, de med makt!

Ja vita har ofta (lägg märke till ordet OFTA) överläge och har ofta (!) utövat detta mot folk med andra hudfärger. Västeuropeer har ofta haft kolonialt överläge och män har ofta (pls note the word) haft makten över det mesta till skillnad från kvinnor. Precis som kvinnor ofta haft underläge i muslimska kulturer. liksom i kristna kulturer.

Tanken att muslimer eller judar styr över europa är ett fantasifoster. Däremot finns riktiga problem med att europeiska intressen velat styra, dominera och rasistiskt förtrycka judar och muslimer.

Men fantasifoster eller ej. Makt rättfärdigar inte att man generaliserar.

Se på de tusentals tyskbarnen i Norge, så ser du vad som sker om man generaliserar om de i överläge. Tyskar ockuperade Norge och hade överläge och därför får man fritt GENERALISERAS OM, mobba och förtrycka de barn som föddes pga våldtäkter eller kärleksrelationer mellan norska kvinnor och tyska soldater.

NEJ; NEJ; NEJ! Generaliseringar om folk är alltid fel, rasism är ALLTID fel!

Så länge jag har alla dessa debatter med rasister som rapar upp rasmaktsordningar (de använder t.o.m det ordet ibland)  kommer jag inte att använda rasmaktsordning som redskap i kampen mot rasism.

Makt och underläge, påhittat eller reellt, rätfärdigar INTE svepande generaliseringar! Det är hela poängen!

Posted in: Antirasism