Om ”muslimska” och ”vita” tårar…

Generaliseringar om vita och om muslimer. Demoniseringar av Europa, vithet och islam. Debatten om pjäsen med Amanj Aziz på Dramaten visar hur likt muslimhatet och hatet mot vita är varandra.

Amanj Aziz är antidemokrat och homofob och vän och allierad med personer som vill döda homosexuella. Det har jag skrivit mycket om redan. (Se artikeln här!) Pjäsen förtjänar kritik.

Men även Aman Aziz och America Vera Zavallas resonemang om vita förtjänar kritik.

Aziz och Vera Zavalla pratar i pjäsen (och på andra ställen) om ”vita kroppars” som förtrycker. Det är vitt förtryck, vitt hat, vita blickar, vit våld och vit terror. Vita och vithet dras över en kam som om alla är medskyldiga till övergrepp begångna av vita.

Problemet är de ”vita strukturerna”. Slavhandel, imperialism och förtryck. Vita är förtryckare och ska bara hålla tyst och lyssna på vad offren har att säga. Alla protester avfärdas som ”vita tårar”.

Aziz och Vera Zavalla låter exakt som muslimhatare som Mona Walter eller Ayaan Hirsi Ali. Fast ”in reverse”.

Som exmuslimer pratar Ealter och Ali  mycket om förtryckande strukturer i islam. Kvinnohat, slaveri, homofobi etc.

Det är ”islam” som förtrycker. Det är ”muslimskt förtryck, muslimskt hat, muslimska manliga blickar, muslimskt våld och muslimsk terror. Muslimer och det muslimska dras över en kam och alla muslimer beskrivs som om alla är kollektivt medskyldiga till övergrepp begångna av muslimer. 

Islam och muslimska strukturer är problemet. Alla protester avfärdas som ”muslimska tårar”.

Strukturellt vanvett om strukturer

Ja det vita Europa har stått för slaveri och förtryck genom seklen. Men så har även den islamska kultursfären.

800 år innan europeerna började handla med slavar i Afrika gjorde muslimska slavhandlare det och den muslimska slavhandeln levde kvar till 1960talet, då de sista muslimska länderna förbjöd slaveriet.

Imperialism och förtryck och rasism har både det vita, kristna Europa stått för genom seklen, och den islamska kultursfären.

Islam idag är en omfattande världreligion som ofta totalt dominerar de länder den finns i, och som har många, många strukturella problem. Fråga homosexuella muslimer eller fd muslimer om ni inte tror mig.

Betyder det att det är ok att låta som en islamofob? Betyder det att det är ok att kalla muslimer förtryckare eller demonisera islam?

Nej!

Att vara utsatt för rasism eller förtryck ger aldrig en ett frikort att vara rasist eller hatisk själv! Inte ens mot de man uppfattar som sina ”förtryckare” i ”överläge”.

Eller vad säger ni? Ska Mona Walter ha den rätten eftersom hon utan tvivel förtryckts av muslimska strukturer, eller ska Amanj Aziz ha den rätten eftersom han, utan tvivel, förtryckts av vita strukturer?

Det är inte mycket som skiljer metoderna åt. Samma generaliseringar och samma kollektiva skuldbeläggande. Islamofobi och skuldbeläggande av alla vita.

Det betyder inte att vi ska sluta kritisera problemen. Imperialism och kolonialism och rasistiska strukturer är ett problem i Europa och Sverige.

Men även i den islamska kultursfären. Detta trots att fundamentalister som Amanj Aziz påstår att muslimer inte kan vara rasister och att muslimsk slavhandel var ”human”.

Hur ”human” den muslimska slavhandeln var kan man läsa i de otaliga skildringarna av vita kristna som fångades och blev slavar i tex norra Afrika. Däribland många svenskar. Över en miljon vita ska ha förslavats under åren. Några  säger långt fler.

I den ”muslimska” slavhandeln var vita och svarta de främsta offren. Och berättelserna om den slavhandeln vittnar om en oerhörd grymhet, precis som i den europeiska ”vita” slavhandeln.

Och strukturell rasism och strukturellt hat och förtryck finns. Se t.ex på hur svarta afrikaner betraktas av många i norra afrika eller arabvärlden. Se på antisemitismen. Se på hatet mot shia bland många sunnimuslimer eller hatet mot kristna. Se på böghat och sexism.

Berättigar alla dessa problem att vi pratar om den ”muslimska förtryckande blicken”? Bör vi avfärda kritik mot islamofobi som ”muslimska tårar”? Nej!

Generaliserande hat mot muslimer, vita och homosexuella är lika illa. Fördomar mot de tre lika illa.

Jag väljer att inte generalisera negativt om vita och muslimer. Jag arbetar mot homofobi, islamofobi och hat mot vita. Vad väljer du?

En tanke på “Om ”muslimska” och ”vita” tårar…

  1. Ping: Olle Reimers svar är mer logiskt än Jerlerups tugg | Peter Harold – Skrivarens blogg

Kommentarer inaktiverade.