Ord som ”husneger” och ”husfolk” är rasistiska öknamn

Vad har en bild på amerikanska nazister sittande som hedersgäster på ett massmöte med Malcolm X 1961 med den svenska debatten om ”husneger” och ”husfolk” att göra? Jo, ganska mycket som vi ska se. Trenden att använda rasistiska, eller nedsättande öknamn  mot rasifierade personer som hyser andra åsikter än man själv gör hänger till ganska stor del ihop med en samman med en ohälsosam vurm för Malcolm X. Extremistiska identitetspolitiker som generaliserar rasistiskt om alla vita har ofta direkt eller indirekt lånat metoden Malcolm X och Nation of Islam.

I debatten hör man ofta invektiv som ”husneger” och ”onkel Tom” och omskrivningar av de orden som ”husfolket”, ”husblatte”, ”blattealibi” eller ”kokosnöt”. Det är rasistiska och nedsättande ord som en del personer som är svarta eller rasifierade själva använder mot personer av samma hudfärg, eller som är rasifierade. Man kastar det i ansiktet på dem för att man anser att de inte är ”äkta” svarta eller ”äkta” rasifierade eller för att man anser dem vara rasister.

Den senare tiden har jag sett orden användas om politiker som Hanif Bali och redaktören Alice Teodorescu och om islamfoba kristna svarta debattörer. Men ordet används även just nu flitigt som öknamn mot muslimer eller svarta som är mot homofobi eller antisemitism eller terrorism.

Det pågår en debatt om det lämpliga att hålla fram rapparen Carlito och debattören Amanj Aziz som förebilder, i och med att de båda ska delta i en pjäs mot rasism på Dramaten. Båda har samarbetat med och försvarat antisemiter och Amanj Aziz har samarbetat med personer som vill döda homosexuella. I en del debattörers ögon är detta oförlåtligt, speciellt om man har svart hudfärg eller är muslim, då kallas man ”husblatte” och ”husneger”. Man är då en förrädare som allierar sig med ”rasister”.

Men användningen begränsas inte till dessa orden. Det är tyvärr ganska vanligt att medlemmar ur en grupp använder retoriken från de som hatar den egna gruppen mot  ”avvikare” eller ”svikare” i det egna ledet. Ibland finns det goda skäl för att kritisera ”svikaren”, ibland inte. Användningen av öknamn slår blint och används av allt och alla.

Att kvinnor använder patriarkala sexistiska ord för att trycka ner andra kvinnor är ganska vanliga. De kallar andra kvinnor ”fitta”, ”hora”, ”madrass”, ”husluder”, ”könsförrädare” och annat nedsättande. I synnerhet om man anser de är för ”osedliga”, ”frispråkiga” och ”sexuellt utmanande”.

Det finns judar som använder antisemitiska öknamn mot andra judar man anser sviker judenheten. Jag har sett dem bli kallade sådant som ”hovjudar” och ”hovnäsor”, ”kapos”, ”självhatande judar” och ”förrädare”. Jag har sett homosexuella använda nedsättande ord som ”fuskbög”, ”stjärtgosse” och ”förrädare” om homo- eller bisexuella som inte anses ”äkta”. Jag har varit närvarande när en rom kallat en annan rom för ”zigenarjävel”, och ”förrädare”. Det finns en uppsjö ord som en del muslimer använder mot muslimer som anses vara ”förrädare”, de är ”husblattar” eller ”husnegrer” eller så använder man nedsättande ord som ”takfir”, ”kuffar” eller ”rafidah”.

Det är givetvis korrekt att kunna kalla en med judisk bakgrund  som är antisemit, tex Lasse Wilhelmsson eller Israel Shamir, för rasist eller antisemit. Det är lika korrekt att kalla personer med bakgrund i MENA för islamofober eller rasister eller att kunna kalla en kvinna som är sexist för just sexist. Det har jag inget emot. Det jag ogillar är användningen av nedsättande ord och öknamn för att beskriva detta, eller för att svartmåla ”avvikare”.

För att se var användningen av öknamnen har sitt ursprung ska vi titta på Malcolm X, den person som gjort mest för att sprida öknamnen förra seklet.

Malcolm X

Ordet ”husneger och ”onkel Tom”, och andra anglofierade uttryck som “black nigger,”  “whitey,” “sell out,” “half-breed” or “high yellow”. som används av rasifierade mot andra rasifierade är menade att vara nedsättande uttryck. Begreppen har en lång historia och härrör från de svarta som sågs som ”favoriter” av de vita och hamnade i en skenbart priviligierad position. De svarta kvinnor som blev älskarinnor åt vita män sågs skenbart som mer priviligierade och fick ta emot hat av ”de egna”, trots att de kanske misshandlades och våldtogs varje dag. Att även de som tvingades samarbeta nära de vita var offer, kunde man ofta inte se.

Men att ordet används idag beror på att Malcolm X och Nation of Islam och extrema delar av ”black power” rörelsen förde vidare det och vidareutvecklade det.

Nation of Islam heter en rörelse som varit stor i USA sen 1950talet och som är grovt rasistisk. Dess grundare Elijah Muhammad utmålade alla vita som underlägsna och som  ”devils”, dvs ”djävlar”. Vita (och judar) hade skapats av en ond svart forskare, Yakub, som satte sig upp mot Gud och samarbetade med djävulen, menade de. Svarta var skapade av Gud, vita av djävulen.

”The white Christians and Jews are the guilty race, they have persecuted and killed the Prophets of Islam and their followers (the Muslims or black people in general). Now,
should not they be destroyed or get what they put out?” (Källa)

Dessutom har gruppen alltid varit grovt antisemitisk och sprider myter om att judarna tillsammans med de vita låg bakom slaveriet. Begreppet ”husneger” var för Muhammed både en svart person lojal till vita och en svart person lojal till judar. Ordet ”husneger” har med andra ord en antisemitisk bakgrund också.

“Black people have a heart of gold, love and mercy. Such a heart, nature did not give to the white race…”

“ON WHITES AS “DEVILS” “It’s what He revealed, and what He revealed is what I am teaching and believe in, and this term “devil,” or name “devil,” is applied to wicked people, people who are by nature wicked. “They were made white, or different color, because they had been grafted out of the darker people, and, therefore, they have that color.”

Malcolm X var Nation of Islams talesperson från mitten av 50talet tills han besökte Mecka 1964 och hoppade av från rörelsen. Han var en grov rasist under hela sin tid i rörelsen och även delvis efter avhoppet. Givetvis mot de vita djävlarna men även mot judar. Han använde gärna den antisemitiska generaliseringen ”juden”, ”the jew”, när han beskrev judarna.

”But let’s not forget the Jew. Anybody that gives even a just criticism of the Jew is instantly labeled anti-Semite. The Jew cries louder than anybody else if anybody criticizes him. You can tell the truth about any minority in America, but make a true observation about the Jew, and if it doesn’t ‘t pat him on the back, then he uses his grip on the news media to label you anti-Semite.”

Talet ovan är från 1965, när hans rasism var ganska mild och beskedlig jämfört med åren innan.

”Malcolm X, too, was a vociferous anti-Semite both publicly and privately. According to author Murray Friedman, when Malcolm met with representatives of the Ku Klux Klan to solicit their support for his project of black separatism, he ”assured them” that ”it was Jews who were behind the integration movement.”” (källa)

På grund av hatet mot vita hade Malcolm X en separatistisk syn på svarta och vita. De bästa vita var de som ville skapa en stat utan svarta i, det vill säga nazisterna och Ku Klux Klan. Därför kom Malcom X att samarbeta med både KKK och amerikanska nazistpartiet. Bilden nedan är på en grupp nazister ledda av naziledaren George Lincoln Rockwell när de deltog på ett massmöte i juni 1961 lett av Malcolm X. Den gemensamma nämnaren för nazipartiet och Nation of Islam var att båda ville skapa etniskt rena stater och hatade judar.

Jag ska inte orda mycket om  naziledarenRockwells eller Malcolm X tal den gången här.  Malcolm höll ett berömt tal, ”Separation or Death”, mot integration av svarta och vita. Slutorden i Rockwells tal är väl värda att begrunda, framförda i Malcolm X och 12000 medlemmar i Nation of Islams närvaro:

“Elijah Muhammad is to the so-called Negro what Adolf Hitler was to the German people… Heil Hitler!”

Personer som samarbetade med vita eller ville leva i ett rasblandat USA kallade Malcolm X för ”husnegrer” och ””onkel Tom”. De var rasförrädare.

Malcolm X besökte Mecka 1964 och efter det besöket ändrade Malcolm helt sin syn på religionen och vita och världen. Han konverterade till sunnislam och bytte namn till Al-Hajj Malik El-Shabazz. Redan när han var i Mecka skrev han ett brev hem där han tog avstånd från rasismen mot vita och sa att ”ni kanske chockas av att höra detta från just mig… jag har ätit… tillsammans med personer vars skinn var det mest vita man kan hitta”

Malcolm X saw and experienced many positive things. Generosity and openheartedness were qualities which were impressed on him by the welcome which he received in many places. He saw brotherhood and the brotherhood of different races and this led him to disclaim racism and to say: ”I am not a racist… In the past I permitted myself to be used… to make sweeping indictments of all white people, the entire white race, and these generalizations have caused injuries to some whites who perhaps did not deserve to be hurt. Because of the spiritual enlightenment which I was blessed to receive as the result of my recent pilgrimage to the Holy City of Mecca, I no longer subscribe to sweeping indictments of any one race. I am now striving to live the life of a true Sunni Muslim. I must repeat that I am not a racist nor do I subscribe to the tenets of racism. I can state in all sincerity that I wish nothing but freedom, justice and equality, life, liberty and the pursuit of happiness for all people.” (From the AUTOBIOGRAPHY OF MALCOLM X with assistance from Alex Haley, the author of ROOTS)

Malcolm X hoppade av Nation of Islam och började ändra sin tidigare attityd. Han hade umgåtts med vita som bröder och samtidigt även upptäckt att muslimer under många hundra år faktiskt idkade slavhandel också. Det fick honom att bli mer självkritisk och mindre hatisk mot vita. Mot slutet av sitt liv kunde han till och med prata väl om kristna och i sin självbiografi pratar han väl om judarna.

”We must approach the problem as humans first, and whatever else we are second.” —Malcolm X / El-Hajj Malik El-Shabazz

Han avslöjade hur Nation of Islam, och han själv, hade haft kontakter med Ku Klux Klan.

”In December of 1960, I was in the home of Jeremiah, the minister in Atlanta, Georgia. I’m ashamed to say it, but I’m going to tell you the truth. I sat at the table myself with the heads of the Ku Klux Klan. I sat there myself, with the heads of the Ku Klux Klan, who at that time were trying to negotiate with Elijah Muhammad so that they could make available to him a large area of land in Georgia or I think it was South Carolina. They had some very responsible persons in the government who were involved in it and who were willing to go along with it. They wanted to make this land available to him so that his program of separation would sound more feasible to Negroes and therefore lessen the pressure that the integrationists were putting upon the white man. I sat there. I negotiated it. I listened to their offer. And I was the one who went back to Chicago and told Elijah Muhammad what they had offered.” (källa)

Han gick också ut offentligt och tog avstånd från nazisterna, och sa att han tidigare förhindrats göra detta av Elijah Muhammed som förespråkade samarbete med nazisterna.

”This is to warn you that I am no longer held in check from fighting white supremacists by Elijah Muhammad’s separatist Black Muslim movement, and that if your present racist agitation against our people there in Alabama causes physical harm to Reverend King or any other black Americans who are only attempting to enjoy their rights as free human beings, that you and your Ku Klux Klan friends will be met with maximum physical retaliation…” (källa)

Två dagar innan han skulle möta Martin Luther King, 1965, sköts han av anhängare till Nation of Islam i februari 1965. Med tanke på hans utveckling de sista 10 åren av hans liv är det mycket troligt att han helt skulle skakat av sig rasismen helt och hållet de kommande åren, om han fått leva.

”Uncle Tom”

När Malcom X slutade hetsa mot Martin Luther King. Malcolm X hade under många år spritt hat mot Martin Luther King. Iden var att King var rasförrädare eftersom han inte såg vita som onda och kunde tänka sig samarbeta med vita och leva i ett rasblandat samhälle. Dessutom var han ju kristen, de vita djävlarnas religion.

King tillät dessutom judar att vara aktiva i sin organisation. Det ogillade Malcolm X mycket. King  tillät vita att bli medlemmar i medborgarrättsrörelsen och oproportionerligt många judar var aktiva där också.

“By teaching them to love their enemy, or pray for those who use them spitefully, today Martin Luther King is just a 20th century or modern Uncle Tom, or a religious Uncle Tom, who is doing the same thing today, to keep Negroes defenseless in the face of an attack.”

här beskrev han sin användning av ordet ”husneger”:

”The house Negro usually lived close to his master. He dressed like his master. He wore his master’s second-hand clothes. He ate food that his master left on the table. And he lived in his master’s house–probably in the basement or the attic–but he still lived in the master’s house.

So whenever that house Negro identified himself, he always identified himself in the same sense that his master identified himself. When his master said, ”We have good food,” the house Negro would say, ”Yes, we have plenty of good food.” ”We” have plenty of good food. When the master said that ”we have a fine home here,” the house Negro said, ”Yes, we have a fine home here.” When the master would be sick, the house Negro identified himself so much with his master he’d say, ”What’s the matter boss, we sick?” His master’s pain was his pain. And it hurt him more for his master to be sick than for him to be sick himself. When the house started burning down, that type of Negro would fight harder to put the master’s house out than the master himself would.”

Malcolm X började berömma Martin Luther King istället för att kalla honom  öknamn och sökte samarbete. Den 24 februari skulle de träffats. Den 22e sköts Malcolm X

”Dr. King wants the same thing I want – freedom!”

Malcolm hade alltså börjat ändra sin attityd mot vita och hade sakta men säkert insett att även muslimer och svarta kunde bete sig som rövhål. Men han var ännu rasist. Han hetsade mot vita som grupp så sent som 8 dagar innan han mördades. En sorts rasism kommer sällan ensam. Malcolm X drog alla vita över en kam. Gör man det så ligger det nära till hands att man gör likadant mot en annan grupp. Malcolms fördomar om judar är typiskt för det.

Talet där han generaliserar rasistiskt om judar hölls 1965.

Nation of Islam fortsätter att arbeta i samma riktning som Malcolm X innan 1964. Detta inkluderar samarbete med fascister som Lyndon LaRouche, Ky Klux Klan ledare som Tom Metzger och förintelseförnekare. Den nye ledaren, Farrakhan, har bland annat beskrivit Hitler som ” a very great man”l

”Dont be a pig!”

Den moderna användningen av ordet ”husneger” härrör i mångt och mycket från en person som var medlem i en sekt som ansåg att djävulen skapat de vita och Gud de svarta. En person som vägrade samarbeta med vita, utom om de var nazister eller medlemmar i Ku Klux Klan.  Hur lämpligt det är att hylla honom kan man fundera över.

Hur som helst. Om du inte gillar att kvinnor kallar andra kvinnor för ”horor”, ”luder” och ”madrasser” och annat nedsättande så bör inte du heller sänka dig så lågt som att kalla en person som säger något du ogillar för ”husneger”. Om du anser att en rasifierad person är rasist, så säg det, och ge bevisen för det, istället för att använda en massa öknamn och invektiv mot hen.

Malcolm X ändrade sig mer och mer mot slutet av sitt liv. Kort och gott. Han insåg att man inte bör bete sig som en gris när man anser att andra männskor är grisar!

”Alla människor är beroende av varandra. Varje folk har ärvt en skatt av landvinningar och idéer till vilka både levande och döda från alla nationer har bidragit. Vare sig vi är medvetna om det, eller ej, har vi alla skulder, som överskrider tillgångarna. Vi är för evigt gäldenärer till kända och okända män och kvinnor. När vi stiger upp på morgonen och går ut i badrummet för att tvätta oss, använder vi en svamp, som en man från Stilla havets övärld skaffat oss, vi använder en tvål. som tillverkats av en europé. Vid frukostbordet dricker vi sedan kaffe, skördat av en sydamerikan, eller te av en kines eller choklad av en västafrikan. Innan vi ger oss av till vårt arbete har vi ställt oss i skuld till mer än halva världen…

En genomgripande omvälvning av våra värderingar betyder till slut, att vår lojalitet måste bli ekumenisk i stället för att knytas till gruppen. Varje folk måste nu visa en stark känslaav samhörighet med hela mänskligheten för att kunna bevara det bästa i sina egna samhällsordningar. Denna inbjudan till en världsvid gemenskap, som höjer omsorgen om medmänniskorna överstammen, rasen, klassen och nationen, är i verkligheten en kallelse till en allomfattande och förutsättningslös kärlek till alla människor. Detta ofta missförstådda och misstolkade begrepp har nu blivit en absolut nödvändighet om mänskligheten ska överleva.” Martin Luther King, Kaos eller Gemenskap – 1967

 

 

 

 

Annonser