Johan Westerholm kommer ut som Assad-anhängare? Del 2.

För några månader sen frågade jag mig om bloggaren Johan Westerholm stöder Syriens diktator Assad. Jag hade då lagt märke till att han ville att syriska män skulle stanna i Syrien och slåss mot IS istället för att fly. (Källa till min artikel: här)

Desertörer kallade han de män som flytt från Syrien. De borde stannat hemma och försvarat sin släkt mot IS.

Även Chris Forsne uttryckte samma sak på Johans blogg och hänvisade till att Syrien hade allmän värnplikt.

Eftersom Johan ogillar rebellgrupperna som är mot både IS och Assad (och mycket korrekt pekar ut en del av dem som terrorister) återstår bara en aktör: Assad och syriska staten.

Inte med ett ord nämnde han att Assad brutalt mördat och flygbombat sin egen befolkning sen 2012.

Nu har han på nytt skrivit en artikel där han påstår att de delar av Syrien som kontrolleras av Assad är säker zon. (Källa här) och han förespråkar normaliserade relationer med Assadregimen och ”repatriering av flyktingar” till Syrien.

Att många av dem bombats av Assadregimen ignorerar han helt. De borde väl stannat kvar i armen och skjutit kvinnor och barn, antar jag han och Chris menar?!

Han har helt rätt i att många av flyktingarna är desertörer. De ville inte gå med al qaida eller IS och vägrade stödja Assad då han bombade sin egen befolkning. Vad ska de repatrieras till? Assads arbetsläger?

Som vanligt när det gäller Johan vet man inte om han verkligen är Assadanhängare eller bara inte tänkt riktigt färdigt. Hur som helst är Johans blogg en av Sveriges ledande pro-Assad bloggar numera. 

