Följ min ”Septic Tank Service” på Facebook.

Jag har varit politisk extremist. Som extremist har jag kompromissat med frågor som demokrati och rasism och stött alla möjliga galenpannor och galenskaper. Det är därför jag kommit att engagera mig så mot just extremism och rasism de senaste åren.

EAP, som jag var med i, var en speciell grupp. Den leddes av en auktoritär fascistoid galning i USA, Lyndon LaRouche. EAP:s profil var antirasistisk och vi kampanjade mycket mot Sverigedemokrater, rasister och för ökad invandring, men samtidigt kompromissade vi med antisemitiska stereotyper och kulturell rasism mot t.ex. afrikaner. EAP ansåg sig vara för demokrati, men styrdes centralt av en person som aldrig tillät opposition eller avvikande åsikter. Den interna demokratin bestod av en enkel tes: ”det Lyndon säger är sanning allt annat är falskt”.

EAP ändrade åsikter ofta. På 70talet var det kommunistiskt. På 80talet antikommunistiskt. På 90talet släppte man även antikommunismen och Lyndon LaRouche började samarbeta med gammelkommunister, i t.ex. Ryssland. Internationellt stödde man Mugabe, Sudans ledare, Noriega och en rad latinamerikanska diktatorer och diktator-wannabees. I kampen ”för det rätta” gällde principen: ändamålet helgar medlen.

Jag lämnade detta bakom mig 2003/04 och en stor del av anledningen till att jag lämnade det var att jag genomskådat dessa ständiga kompromisser med grundläggande mänskliga rättigheter och demokratiska ideal.

Jag är egentligen väldigt gränsöverskridande och för en dialog när det gäller vardagspolitik. Jag gillar mycket i Moderaternas, Vänsterpartiets, Miljöpartiets, Centerpartiets och Feministiskt Initiativs politik. Jag kan samarbeta med de flesta. Men när det gäller vissa saker är jag rabiat. Rasistiska generaliseringar om religioner, kulturer och etniciteter kompromissar inte jag med längre. Antidemokratisk extremism tolererar jag inte. Och förespråkar man våld som politisk metod tvärvänder jag i dörren.

Eftersom många gärna kompromissar är det kontroversiellt. Det finns många antirasister som inte har något problem att samarbeta med kommunister eller personer som är rabiata extremister som vill skjuta jägare. Jag är inte sådan. Att samarbeta med någon som vill skjuta jägare eller som gillar Lenin och Trotskij är som att samarbete med någon som vill skjuta judar och gillar Himmler och Hitler.

Men jag tror på samtalet. Jag markerar alltid vad jag anser är fel, och avböjer samarbete, men är alltid beredd att sitta ner och diskutera med vem som helst: en nazist, en medlem i IS, en kommunist, Sverigedemokrater och konspirationsteoretiker. Vi måste samtala för att bygga broar och på sikt få extremisten att välja bort extremismen. Om vi ogillar Sd, hur ska vi bli av med Sd om vi blockerar, eller vägrar prata med, 20% av Sveriges befolkning?

Valet 2018 kommer att bli en utmaning utan like. Vi måste få fler att gå ut och engagera sig och prata med andra.

När jag skulle skapa en Facebooksida idag föreslog FB automatiskt av en slump ”Septic Tank Service” som kategori för min sida. Det tyckte jag var passande, så jag behöll det.

Välkomna även ni att följa min ”Septic Tank Service” på Facebook.

 

