Jonas Inde, från vänsterextrema mordhot till högerextrema

”Battle not with monsters, lest ye become a monster, and if you gaze into the abyss, the abyss gazes also into you.”

Rättegången mot nazisten, och skådisen, Jonas Inde för dödshot mot journalister har fått mig att minnas en twitter strid jag hade med honom 2012. Då försvarade han vänsterextrema mordhot mot Sverigedemokraterna. Det är förbannat viktigt att stå upp mot all extremism, vare sig från vänster eller höger.

Det har varit en rättegång mot en person som hotat att slå sönder och samman journalister från Aftonbladet. Anders Lindberg skriver om den idag. Det är den kände skådisen Jonas Inde skriver om, det är ingen hemlighet, Jonas är stolt över rättegången och skriver öppet om den på sin twitter. Jonas Inde är dessutom lika öppen med att han numera stödjer nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen (se här, här och här).

Kombinationen dödshot o nazism känns inte bra.

13 april 2017

Inde mår inte bra psykiskt, det medger han själv. Men han har rantat på i samma stil med en massa hot konstant sen 2012 (ev 2010, minns inte riktigt). Hans naziböjelser har varit synliga konstant sen 2014. 2015 var hans antisemitism och nazivänlighet så tydlig att nazistiska Nordfront skrev om honom.

2017

Men det är inte det jag tänker på just nu. När Sebbe Staxxet dödshotade ”bögen” Jimmie Åkesson 2012 försvarades Staxxet av många respekterade antirasister, Mordhoten ansågs vara en acceptabel reaktion från en kille i underläge i förorten på Sverigedemokraternas rasism. (Staxxet själv har sen dess tagit avstånd från sitt gamla mordhot.)

En av de som mest högljutt försvarade Staxxet på twitter och rasade mot mig när jag avslöjade Staxxets mordhot (jag var först med att skriva om det) var Jonas Inde. Fast han var antinazist på den tiden.

Hela Indes poäng var att våld och generaliseringar (inkl det om homosexuella) var ok för att Sebbe var i underläge. Det enda problemet var, som Inde antydde, att Sebbe inte dödat Jimmie Åkesson ännu.

Jag följde honom en del efter det. I september rantade han igen om hur rätt det var att hota och vilja mörda om man befann sig i underläge. Inde var en av de jag tänkte på när jag skrev detta:

Däremot har jag hört från flera, de sista dagarna, att ”men man måste ju förstå hatet som Sebbe har mot makten och rasisterna, han har ju själv invandrarbakgrund”. Han slår ju från underläge.

Ni som gillar det argumentet bör vara medvetna om att nazister resonerar på samma sätt. Om ni ger legitimitet åt att Sebbe får hata och bete sig som ett svin för att han är i underläge så ger ni samma legitimitet åt nazisterna att slå från ”underläge”…

Kom ihåg att rättfärdigar man ”underklassens” och ”förortens” generaliseringar om tex ”vita” så rättfärdigas också rasisters generaliseringar mot ”förortsbor” och överklassenbratsens stereotyper om underklassen.

Jag minns inte om Jonas Inde var vänsterextrem 2012 eller om det bara var tanken att slå ihjäl någon som Inde tände på. Jag har för mig att han försvarade vänsterextremism öppet då han försvarade Sebbe Staxx samarbete med vänsterextrema Revolutionära Fronten. Hur som helst. Utifrån den syn på världen Jonas Inde hade är det inte konstigt att han landat där han landat.

Fast idag vill han slå ihjäl sverigedemokrater för att han är till höger om dem, som nazze. Då ville han slå ijkäl dem för att han var till vänster om dem.

Återigen, kära läsare. Konsekvens är extremt viktigt. En av orsakerna till att vi har problem med nazism idag är att allt för många antirasister försvarade vänsterextremisters våld och världssyn, till exempel i samband med debatten om Sebbe Staxx eller kravallerna mellan vänsterextremister och nazister i Kärrtorp 2013.

Nej det var inte ok 2013…

Vet vad du tänker nu men du vet hur det går för dom
Som kommer hit och låter som Jimmie Åkesson
Dom som skiter i blatten, vill ha svinen vid makten
Så gå och slipa kniven och skicka grisen till slakten
Jag säger som Birgit (?) politikern sagt det, vi sjunger
We shall overcome och bankar skiten ur grisen till takten
Hey hey, våran värld är sjuk, passa på och njut, imorgon kan det va slut…

Nej detta var inte heller ok 2013…

Det är inte ok för allt det där ovan leder till detta

Bra där! Se då till att sätta knivar i dom döda nästa gång, inte komma dit visa sig och fly med svansen mellan benen. Är så djävla mycket snack och liten verkstad i NS rörelsen idag. Sätta upp flaggor och klistermärke, misslyckade överfall mm gynna inte kampen det minsta. Framstår bara som pubertalt. Jag ä för en väpnad kamp, inte halvmesyrer. Däremot var demonstrationen i Stockholm här häromsistens lyckad, det ska SMR ha credd för.

 


