Ska ”slöja” och långt hår förbjudas i skolan?

En del personer har frågat mig hur jag ställer mig till förbud mot hijab och ”annan religiös klädsel” I skolan. Här är mitt svar.

1. ”Religiös klädsel”

Jag hoppas verkligen att vi inte försöker stoppa religiös klädsel. Vad de är är nämligen ytterst svårdefinierat. Om slöjan är ”religiös klädsel” är nämligen resten av det en del muslimer definierar som ”muslimsk klädsel det”. Långärmade tröjor eller vida kläder och klänningar som kombineras med lång ärm. Trosor och långa byxor. Skor. Faktum är att byxor och långärmat ses lika mycket som religiöst korrekt klädsel som slöjan. 

Ska vi förbjuda allt som kan definieras som religiöst får våra barn gå i strumporna till skolan. Strumpor är av nån anledning nästan aldrig definierade som religiös klädsel. Inte slips heller.

Jag har skrivit om det mer i detalj i artikeln om Ivar Arpi kommer att visa sin snopp.

Samma argument gäller givetvis för sexualiserad klädsel. Om någon vill dölja sina barn från mäns blickar används givetvis även tröjor och byxor för det 

2. ”Men barn tvingas”

Men barn ”tvingas” bära hijab? Ja barm tvingas till mycket. Min bonus ville för en del år sen gå klädd i piratklädsel med smutsiga byxor med nykladdig hundbajs på.

Men barn har också en egen vilja. När mamman till en annan bonus ville gå i rosa ville min bonus också det. 

Barn leder vi. Ungdomar försöker vi inspirera men de bör ha sin frihet. Vuxna gör hur fan de vill.

Barn som bär hijab kanske bara gör det för att mamman gör det men är annars hur tuffa och självständiga som helst.

Tvång mot barn lägger man märke till på andra sätt än genom klädsel. Det finns barn utan hijab som inte får träffa andra barn eller utvecklas fritt och barn med hijab som är friast i världen.

Samma med ungdomar.

DET ÄR TVÅNGET SOM ÄR PROBLEMET! 

Och det ser man inte på plaggen.

3. ”I sympati med förtryckta”

Ja det argumentet är nog det sämsta. I sympati med de som tvingas bära muslimsk klädsel ska vi alltså tvinga alla ta av sig det vi definierar som det.

Eller ska vi ta bort det muslimer själva ser som muslimsk klädsel? Då blir svenska skolor nudistskolor (fast med strumpor på).

Det blir att man kollektivt förklarar att alla med hijab är offer för förtryck. Eller att alla kollektivt straffas för att en del rövhål förtrycker barn med hijab.

4. ”Symbol för förtryck”

Det är en variant av punkt tre. Grundtanken är att slöjan är ond. Troligen pga att en del tvingas bära den i t.ex iran. 

Vissa menar att vuxna kan få bära den men inte barn. Grunden är ändå den onda slöjan.

Samma fråga som ovan kan ställas. Är byxor och tröjor onda också? I Iran piskas kvinnor som visar för mycket hud på ben eller armar. Och kvinnor som visat brösten på fel ställen har avrättats. Är inte byxor och tröjor onda då också?

Vi kanske vill lära barnen att TVÅNGET är det negativa som ska sys som pesten. Men hur lär vi dem att tvång är negativt om skolor tvingar barn att ta av slöjan vare sig de vill bära den eller inte?

5. ”Det är i vägen”

Av alla argument hittills är det det mest relevanta. För det finns kläder som skolan måste säga nej till. De är I vägen för lek och kemi och idrott och annat. För vid klädsel, både muslimsk och icke muslimsk. 

Dessutom bör maskeringsförbud råda i skolan. Vilket utesluter niqab och burka. Fast det problemet är minimalt eftersom inga muslimer I Sverige låter barn gå i burka.

Men är hijaben I vägen som en del anser?

Är den i vägen är långt hår också ivägen. Jag hade en liten bonus förr med långt vackert hår. Men oj vad det fastnade överallt. I hundar, i lekställningar, i träd och buskar och dörrar och soffor och bilar. Ja till och med en kanon en gång.

Ska slöjan förbjudas för att den är i vägen för barnen så ska givetvis långt hår också förbjudas.

Hederskultur

Men tänk på baarnen, vad ska du göra med hederskulturen då?

Tack. den ÄR ett problem. Den ska vi bekämpa genom att betona barnens rätt och fria val. Genom att betona den kroppsliga integriteten. Det är DE som bestämmer.

Ingen har rätt att begå övergrepp mot barn eller ungdomar. I relationer är MEDGIVANDE och samtycke nyckelbegrepp. Föräldrar och skola ska gemensamt ge barnen redskap att bli självständiga individer som respekterar sin egen och andras frihet och kroppsliga och själsliga integritet.

Hederskultur är ett stort problem. Polis och myndigheter måste få mer kunskap och redskap om förtryck mot t.ex flickor med ursprung i andra kulturer. Men det finns heder i svensk kultur också. Prata med 18 åriga flickor som vill konvertera till islam och hör vilka reaktioner de kan få från släkt och familj.

Men hur som helst. Vill vi lära flickor betydelsen av frihet,  det egna valet och kroppslig integritet, så är det smartaste kanske inte att rycka slöjan från dem med tvång!

Annonser