Abort- och preventivmedelsvägran idag, hbtq-vägran imorgon?

Jag är mot att ge barnmorskor rätt att vägra ge abort. Anledningen är att om vi inte drar en gräns nu kommer abortmotståndarna att lägga fram fler och fler krav på att få deras samvetsfrihet respekterad.De rörelser som driver abortfrågan anser nämligen att så vitt skilda saker som muslimer, homosexuella, preventivmedel och sexundervisning är sånt man borde kunna välja bort av samvetsskäl: det strider av en eller annan anledning mot personernas religion.

Så sa jag för några år sedan när detta diskuterades vilt på Facebook. Jag varnade för det som kallas ”slippery slope”. Tillåter man en sak kommer man att tvingas ge efter för andra krav.

”Börjar vi tumma på principen om att de som jobbar inom vården ska ge lika vård till alla så öppnar vi dörren för fler samvetsklausuler. Vems syn på vilken vård man inte vill ge till vem, ska anses ok?” (källa)

”Du har fel”, fick jag höra. ”Vi kan tillåta samvetsfrihet för barnmorskor i abortfrågan, det kommer inte att leda till vidare krav”.

Föga visste jag att den sköterska som drivit ett krav att få slippa göra abort, Ellinor Grimmark, själv ville gå längre än abort. Jag läser i tidningarna att hon även ville ha rätt att slippa ge ett preventivmedel, dvs kopparspiral.  Såååå, kopparspiralen är ond också. Jaha, ok då.

Vad hade hon krävt imorgon om hon hade fått rätt att sluta ge aborter och sluta ge vissa preventivmedel? Rätten att sluta hjälpa homosexuella också kanske?

Det borde vara upp till arbetsgivarna att bestämma. Om de vill sätta in Grimmark på tjänster som inte betyder att hon behöver utföra aborter, så är det ok för mig. Men diskriminering, nej det är det inte!Abort

En del jämför abortdebatten med att man tillåter kvinnor med hijab att jobba i vården. Det är helsnurrigt.  Vi kan vara generösa med hur folk ser ut inom vården. Att vi hittar sätten att låta någon med hijab, tatueringar, turban eller långa ärmar jobba inom vården är inte fel. Det som är det avgörande är inte om någon som ger vård bär hijab eller långa ärmar (och plasthandskar som täcker ärmarna på kläderna) så länge vården är säker. Det avgörande är hur man GER vården.

 Måttstocken ska vara lika vård till alla.N är larmet går på sjukhuset. Någon kommer in på akuten. Då ska jag som undersköterska göra mitt jobb utan att ha betänkligheter om den eventuella person som ligger på båren och vad han behöver för vård. Om läkare ska prioritera fall är det personens status vårdmässigt man ska utgå från, inte ovidkommande saker som om personen man har framför sig är kristdemokrat, ateist, mördare, pedofil eller muslim, vill ha abort eller inte abort.

Det var en seger att Arbetsdomstolen i veckan sa att det inte är diskriminering att vägra ge abortmotståndare rätt att jobba som barnmorska och vägra utföra aborter.

