Att anklaga IFIS och SUM utan bevis…

En kommentar med anledning av debatten om Muslimska Brödraskapet.

Om man ska jaga radikala islamister ska man ha bevis och belägg för vart påstående. Och om man inte kan bevisa utan bara ställer frågor måste man ha belägg för det också.  Kan man inte belägga och bevisa så HÅLLER MAN KÄFTEN!

Mitt track record när det gäller att jaga islamister är ganska bra. Jag har inget jag behöver skämmas för.

Men det gör också att jag vet lite om hur IS och Al Qaida funkar. Jag har fortfarande inte hittat nån svensk sympatisör till Al Qaida och IS (eller sådana som Hizb Ut Tahrir) som gillar IFIS, SUM och Ibn Rushd eller Islamic Relief. De mest radikala kan ha varit med där och deltagit på vissa aktiviteter men de anser ALLTID att det är organisationer som drivs av mesar som kompromissar med sin muslimska identitet. ”diskomuslimer, ”bögälskande muslimer”, ”demokrater” etc. De som är för ”samförstånd och dialog” är ett annat skällsord.

Det gör det inte ointressant att granska de tillfällen radikala islamister gjort saker i SUM, som när Al Haddad bjöds in av Märstas Unga Muslimer och hur ev svagheter i SUMs organisation och ideer kan ha bidragit. (om det bidragit alls) Men faktum kvarstår att det ALDRIG är några positiva saker som sägs om tex SUMs arbetsmetod som helhet i dessa mest radikala kretsarna.

Några av mina artiklar mot radikal islamism finns här:

https://ligator.wordpress.com/radikal-islamism/

Nej jag skriver inte mycket om MB för att jag är intresserad av bevis och belägg, inte svammel och lösa rykten. Och jag kritiserar konkret baserat på vad som sägs och görs. Men jag har läst en hel del. Flera böcker av Qutb t.ex.

Jag har varit extremist. Jag var medlem i EAP många år, en rörelse som sprätte ut grova påståenden om folk utan bevis. Jag vet vad sånt kan ställa till med. Se på palmehatet till exempel. När jag lämnade EAP 2003 blev jag faktanörd. Aldrig mer att jag accepterar påståenden utan bevis och belägg!

Lägg märke till att jag inte lagt in mina artiklar där jag tidigare kritiserat Rashid Musa och Omar Mustafa i min sida med artiklar om radikal islamism. Jag pratar om radikal islamism här, inte om dem. Om ni inte förstår skillnaden mellan dem och radikala islamister så förstår ni ingenting om radikal islamism!

Om MB

MB i sig kan liknas vid kommunismen. MBs grundare och ideologer, som tex Qutb, var totalitära antidemokrater och rasister. Men precis som kommunismen har MB förgrenats mycket sen de bildades. En del har utvecklats till annat än kommunister. En del rä för våld, andra mot våld. En del gillar demokrati, andra hatar demokrati. Men precis som man idag kan kräva tydliga avståndstaganden mot Lenin och Stalin så kan man kräva det om MB.s grundare, till och med av demokraterna inom MB, eller bland de som ser nåt positivt i MB.

MEN. Ska man kritisera MB ska man inte föra en McCarthy liknande hets mot påstådda MB anhängare, utan bevis. Då gör man som USA gjorde på 1950talet då man hetsade mot kommunister utan bevis.Och sådan hets utan bevis är livsfarlig!

One thought on “Att anklaga IFIS och SUM utan bevis…

  1. Ping: MSB fick exakt det de beställde | ardin.se

Kommentarer inaktiverade.