Varför arrangerar högern inte demonstrationer? Om antirasismens problem.

Posted on november 12, 2016


Interasistmen har frågat högern på sin Facebooksida om varför högerfolk inte arrangerar demonstrationer mot nazism och rasism. Det är extremt viktigt. Istället för att gnälla på högern som så många andra gör frågar de helt enkelt vad personer som ser sig som höger känner om saken. Svaren är skrämmande.

Här är fyra slumpmässigt valda svar.

liksom många andra på högersidan så deltar jag inte i demonstrationer. Så jag är definitivt en demonstrations-slacker. Omedelbart skulle jag säga att det beror på politiseringen av manifestationerna. Dvs. att det just flaggas som ett vänsterinitiativ

***

Nästan varje gång som det arrangeras antorastiska demonstrationer så blir man som libertarian sedd som exakt lika mycket nazist av arrangörerna som de som hyllar Hitler. Så nej tack, jag vill inte delta.

***

dock känner jag precis som Daniel att det ofta blir väldigt obehagligt när den mer aggressiva vänstern konfronterar oss, för det är långt ifrån bara sverigedemokrater som misshandlats av vänsterextremister

***

liksom många andra på högersidan så deltar jag inte i demonstrationer. Så jag är definitivt en demonstrations-slacker. Omedelbart skulle jag säga att det beror på politiseringen av manifestationerna. Dvs. att det just flaggas som ett vänsterinitiativ

Jag är liberal. Ser inte mig som höger eller vänster men socialdemokrat och har massor av vänner i högern som jag pratat med om exakt detta. Enligt min mening beror detta på att vänstern ofta anser att de har monopol på antirasismen. Men det beror också på att vänsterextremister tolererats i stor utsträckning i de antirasistiska leden. Att antirasism också ibland tolereras av en del antirasister bidrar också.

Jag arrangerar ofta och gärna demonstrationer och de i min närhet som är med är lika ofta höger som vänster. Lokalt här i Kalmar och Öland är det inga problem att få högern med på demonstrationer mot rasism. När Sd kom till Borgholm stod högern och vänstern enad och vände ryggen mot Sd. När det demonstreras i Kalmar finns folkpartister, moderater, centerpartister med.

Så är det oftast lokalt.  Lokal antirasism är inte höger eller vänster, Men i de stora städerna syns mest vänstern. Varför det?

Extremism

Tänk er att en antirasistisk demonstration hade tolererat nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen som en legitim del av antirasismen och demonstrationen-

Det låter absurt, eller hur? Jag måste göra den liknelsen för exakt så absurt känns det för mig och för nästan alla jag pratat med i högern om att vänsterextrema grupper, kommunister som älskar Stalin, våldsbejakande kommunistsekter och AFA jämt och ständigt tolereras som en del av antirasismen. För mig är det som att se ett naziparti i demonstrationståget mot rasism. Lika hycklande och fel.

Lika lite som du skulle gå på en demonstration där nazister sågs som rumsrena vill många i högern gå i demonstrationer som tolererar t.ex. AFA. En av anledningarna är att de anser att högern och borgarna är samma skrot och korn som nazisterna.

Vänsterextremisterna håller sig oftast borta i småstäder. Om de dyker upp blir genast många i högern rädda. Det gäller även i småorter. När nazistiska Svenskarnas Parti höll möte i Kalmar för två år sen kom en handfull vänsterextremister dit som skrek ut sitt hat mot borgare och nazister. Vad som skede då var att alla från högern ställde sig långt bak. De fortsatte vända ryggen mot nazzarna men stod 100 meter från de vänsterextrema, vid domkyrkan.

Själv minns jag den stora kungsan demon 30/11 92 eller 91. Jag var med i motdemonstrationen när jag såg 100tals heliande sverigedemokrater marschera i stan med NRP:aren Anders Klarström som ledare. De stora demonstrationerna kring Sds demonstrationer i nazikungsan fick många i högern i Stockholm att aldrig mer gå ut och demonstrera mot nazism eller rasism och Sd. Varför? Tja… Av någon anledning ansåg vissa element ur extremvänstern att man bäst bekämpade Sd och rasismen genom att trasha Hamngatan och Mc Donalds. Jag var vid Mc Donalds när de i sin rasistiska kamp mot Sd och nazismen bestämde sig för att krossa Mc Donalds fönster.

Demonstrationerna i Göteborg 2001 mot EU var också förrödande för antirasismen.  Ingen högerorganisation gick med i motdemonstrationerna mot EU toppmötet, de misstänkte att det kunde bli kravaller eftersom AFA och våldsvänstern ingick i organiseringskomitten (och gick ut öppet och sa att de ville ha det). Det blev demonstrationer mot fascismen, borgarna och EU och inom kort våldsamma kravaller.

Jag demonstrerar gärna men tolereras nazister eller våldsvänster i de antirasistiska leden är det min förbannade plikt att protestera både mot rasismen och mot antirasisterna som ger extremismen legitimitet.

En del av problemet är även de extremister som anser att vita är rasister och alla icke vita är rasifierade offer. De är farliga eftersom de missar rasism om de som är rasister är icke vita. Och de dömer ut personer med vit hy som kanske har mötts av rasism och hat hela livet.

Vänstermonopol och toppstyre

Numera är också ett av problemen att antirasister ser antirasismen sig som vänster. Och antirasistiska rörelser har ofta problem med att de är toppstyrda och drivs utan ganska lite inflytande från gräsrötterna.

Ska det demonstreras mot rasism släpar vänsterorganisationer genast fram drösar av röda flaggor och banderoller med antikapitalistiska budskap. Ibland ser antirasistiska demonstrationer ut som ett hav av röda flaggor. Lika lite som en vänsterpartist skulle ställa sig automatiskt i et hav av moderatflaggor vill en moderat ställa sig i ett hav av röda fanor.

Jag har länge sökt en antirasistisk organisation att vara aktiv i. I många år har min sorg varit att det funnits få som brytt sig om att organisera gräsrötterna. Dessutom har antirasismen varit ganska toppstyrd. Och de som toppstyrt har ansett den vara vänster. Jag har bränts gång på gång av detta. Förra året brändes jag på nytt av ett försök att hitta en antirasistisk demonstration.

Det lät lovande till en början. Man ville organisera antirasismen underifrån, göra den varken vänster eller höger, tolerera fri debatt och undvika toppstyre. Ja hatet mot toppstyre delade den ledande organisatören med mig då.

Förra året brast det igen. Organisationen började kampanja mot vinster i flyktingmottagandet, en typisk vänster grej. Internt tilläts INGEN diskussion om det var rätt eller fel att bedriva denna kampanj mot vinster, eller om kampanjen skulle bedrivas på annat sätt, det ledningen hade bestämt skulle lydas. När jag påpekade att det inte var så farligt med fri debatt internt fick jag höra från de två ledarna att ”vi inte är en jävla demokratisk organisation”. Organisationen  visade sig vara en toppstyrd storstadsorganisation, trots de fina intentionerna de sa sig ha innan.

Sånt bränner ut folk. Det gjorde mig kedsen.

Det har varit på samma sätt tidigare år då man försökt påpeka att tex våldsvänstern bör hållas utanför antirasismen. Frågan har inte ens tillåtits i antirasistiska organisationer och ”demokratiska” demonstrationskommitteer. ”Vi måste vara eniga och hålla samman”, var mantrat. Jag har blivit mycket bränd av sånt. MYCKET!

Överkomma problemen

Det finns mer. Jag kan inte ta upp allt här. Högern har sitt problem med tolerans för islamofobi, Vänstern har sitt med tolerans för antisemitism. Det bidrar också. Det finna antirasister som är islamofober och som är antisemiter. Och givetvis de där som sprider rasismliknande generaliseringar mot vita och anser sig vara goda antirasister,

Det värsta är att vi inte ens pratar om antirasismens problem. Vi utgår från att den per definition är ”god” och att alla som ingår i kampen mot rasism är god. Att eventuella problem kan skjutas under mattan. Ändamålet helgar medlen. ”Vi måste hålla samman i kampen mot rasism.” Alltså ses AFA och våldsverkande kommunister som viktiga antirasister.

Om ni vill se hur man kan förena vänster och höger i DEMONSTRATIONER mot nazismen och rasismen ska ni kika på småorterna där just detta sker. Det går att göra. Men då får man släppa toppstyret, vara beredd att undvika partipolitik (och röda fanor) i demonstrationerna och kasta ut rasister och våldsvänstern från demonstrationerna. Dessutom behövs mer demokrati, inte mindre, och ett engagemang för att engagera gräsrötterna och ge dem inflytande.

Idag demonstrerar man mot nazister i Stockholm. Jag hade gärna varit med. Men på de delar av demonstrationerna där våldsvänstern inte tolereras. Tex clowner mot nazism. Ser jag kommunister eller Afa eller våldsradikala grupper som vill ”krossa fascismen och kapitalismen” och som maskerade samlar gatusten och snöbollar, då går jag därifrån. De är lika vidriga som nazisterna.

Posted in: Uncategorized