Terroråtal mot Solidaritetscenters frontfigur

​Nu åtalas en ledande representant för en biståndsorganisation med 90 konto: Solidaritetscenter. Vad den organisationen står för, och han står för kan läsas här. Jag skrev om dem 2015. En okänd andel av det som samlats in för humanitär hjälp har alltså gått till vapen. 

Magnus Sandelin skrev om detta igår

Massmedia har hittills visat stort ointresse. Det är inte så konstigt. Solidaritetscenter har flugit under deras radar länge. Trots att IS anhängare och Al Qaida anhängare öppet stött dem och trots att deras ledande namn utåt, mannen som nu åtalas, öppet stött såväl IS som talibanerna och spritt hat mot shiamuslimer.

Varje gång jag kikade på en Facebook profil som tillhörde en radikal jihadist såg man reklam för och stöd till Solidaritetscenter. Även ”Muslimska aktivister”, ett sorts radikalt islamistiskt ”prison outreach”, stödde dem.

Ett exempel kan ses på skärmdumparna nedan. 

Vid tiden då jag skrev om honom hade han övergått till att mer stötta Al qaida än is. Det bör understrykas så här I efterhand. 

Vi är inte många som skrivit om detta. Magnus Sandelin, Hanna Gadban, jag, Per Gudmundsson och anonyma Flashback aktivister. Inte fler. Trots det uppenbara.

Tyvärr har jag inte sett många muslimska företrädare offentligt varna för gruppen heller. Men jag vill betona att de som aktivt och öppet stött dem i muslimska communityn tillhör en liten minoritet.

Nästa steg är att syna de som stödde Solidaritetscenter. Vi är några som sparat skärmdumparna om det.

Sen en varning till de som känner till storyn. Den nu åtalade är en av de som sägs ha ”räddat” en ung poet från IS. Det kanske vore en idé att kolla hur han mår och vad han gör??? Och omständigheterna kring det.

BILAGOR

