Antidemokratiska tendenser i ”det godas” tjänst!

Posted on juni 28, 2016


Börsanalytikern Peter Malmqvist har med jämna mellanrum visat sitt demokratiförakt. Nu i samband med Brexit gjorde han det igen. Han förklarade att britterna varit idioter som utlysta folkomröstning när risken fanns att det skulle bli ett nej. ”En sak är jag säker på och det är att ingen regering kommer tillåta någon form av folkomröstning kring EU-medlemsskap”. För att försvara ”de goda krafterna” får man förtrycka de krafter man anser vara ”onda” eller ”felaktiga”.

Jag har många gånger bloggat om det demokratiförakt som finns i Sverige idag. Det finns många områden inom politiken som en del personer anser står över demokratin och även alla regler om att väljarna ska informeras, så de kan fatta de rätta valen.

Tydligast ser man givetvis det i säkerhetspolitiken och utrikespolitiken. Det anses nästan vara ett axiom lika evigt och orubbligt som at solen går runt jorden att det där med säkerhetspolitiken håller man hemligt för medborgarna. Det är bisarrt att ännu så mycket från andra världskriget är hemligstämplat här i Sverige. Och i Storbritannien är ännu papper från Boerkrigets tid, för 110 år sen, hemligstämplade. Helt bisarrt.

Och Sverige var i hemlighet informella medlemmar i Nato under det kalla kriget. Utan att medborgarna fick veta detta, officiellt sett var vi ju ”101% Alliansfria”, som ledare som Olof Palme, och tage Erlander, bedyrade för oss. Vi blev inte informerade, än mindre fick vi vara med och besluta om detta. Tvärtom. Media och politiker som visste om det hemliga Nato-samarbetet idiotförklarade alla som ville att vi skulle gå med officiellt eller ialafall ha debatt om det.

Vi har ännu mer av detta samarbeta idag. Utan att vi informerats, utan att vi medborgare gett vårt samtycke. Med hemliga avtal som ligger till grund för detta som kommer att hemligstämplas 50-70 år.

Missförstå mig inte. Jag är för försvarssamarbete med väst. Under kalla kriget hade jag nog velat gå med i Nato. Men jag är också för demokrati!

Det finns fler sådana områden. Ekonomin till exempel. Man menar att det finns stora delar av ekonomin där demokratin ABSOLUT INTE ska få inflytande. Marknaden ska råda. Fri marknad. Politiken ska hållas sig borta från den.

Fri marknad är nåt gott och den skapar välstånd bäst genom att politiken inte blandas in där, eller hur? Frihandel, utan politisk klåfingrighet och tullar…

Och den som försöker säga att regeringen bör styra penningpolitiken och riksbanken kommer att få hela liberala Sverige och alla ekonomer mot sig. Idag ska det demokratiska inflytandet vara noll, för det är bara så, i globaliseringens namn.

Missförstå mig inte, jag är för fri marknad och fri handel. Men jag är också för demokrati!

Ett annat område är migrationspolitiken. Vi har förändrat Sverige och gått från ett monokulturellt till ett mångkulturellt samhälole utan att vi haft nån debatt om detta. Utan att medborgarna varit med och informerats och fattat beslut om det. Tvärtom anser välrdigt många att det är nåt vi absolut inte behöver debattera. Anledningen till att vi inte behöver det varierar. En del säger att vi inte kan diskutera det för det gynnar rasisterna.mer informerade säger att vi måste lyda de internationella avtalen som rör flyktingars rätt och asyl, och att internationella lagar, speciellt från FN; står över eventuella ideer om demokrati.

Tyvärr tänker ganska många politiker som Peter Sutherland, FN:s talesperson i Migrationsfrågor, gör. Han var ute för nåt år sen i brittiska överhuset och höll ett tal som osade av förakt mot demokratin. Sutherland ville att man struntar i befolkningen och ”undergräver” idén om det monokulturella samhället.

Även om jag är för FRIKOSTIG invandring och asylmottaging. Och vill ha öppna gränser på sikt, så är jag också för demokrati. Även om internationella avtal är bra så får de inte bli en ursäkt att strunta i demokratin.

Nu senast var det EU omröstning. Och det gick inte som många velat och genast ropades det på att demokratin var fel. Peter Malmqvist var en av dem.

En sak är jag säker på och det är att ingen regering kommer tillåta någon form av folkomröstning kring EU-medlemsskap. När alla områden förutom London röstar för ett utträde, då visar det på den brittiska regeringens okunskap, säger Peter Malmqvist.

– Hur i helvete kan man utlysa en folkomröstning när alla områden utom London röstar nej? Det här var ett av de största politiska misslyckandena någonsin, det var en folkomröstning utan uppsida.

Det är illa nog att vi lämnat över många beslut till en byråkrati och ett parlament som folk i gemen tycker man saknar insikt i. Beslut fattas i Bryssel som vi här får acceptera vare sig vi vill det eller inte. Internationella avtal igen. ”Vi måste följa detta, annars….” Demokrati är mindre viktigt. Eller så säger man att ”vår regering är med och fattar besluten och vi har representativ demokrati här, så allt regeringen fattar beslut om, även om det sker hemligt eller utan debatt, är därför av godo och demokratiskt”

Men nog är det ett tecken på det yttersta demokratiföraktet att säga att folkomröstningar om EU det ska vi bara ha om folk röstar ja.

Jag är för Eu och hade röstat ja till EU i Storbritannien. Men jag är också för demokrati.

Nej ändamålet helgar inte medlen. Även bland krafter som ser sig som ”goda” finns antidemokratiska tendenser.Frimarknad är viktigare än demokrati. Säkerhetspolitik och internationella avtal är viktigare än demokrati. EU är viktigare än demokrati. Och flyktingmottagning är viktigare än demokrati.

Tyvärr har jag sett samma tendens i några ideella organisationer som anser sig stå för ”det goda”. Antirasistiska rörelser som om man skrapar på ytan visar sig ha antidemokratiska tendenser. Där man måste följa en icke demokratiskt vald lednings beslut. Där man inte tillåts debattera förslag som går mot den självutnämnda ledningens syn på vad som är den ”korrekta antirasistiska strategin”.

Demokratin har inte rört på sig mycket sedan 30-talet och på 30-talet såg vi hur det gick. I grunden ser systemet ut då som nu, trots att internet och massmedier möjliggör väljardeltagande i demokratin mer än någonsin.

Det duger inte för mig att säga att ”vi har valt våra representanter i riksdagsvalet. Sitt ner och håll käft och var nöjd. Det de gör är demokratiskt och korrekt per definition eftersom du valde dem i senaste valet”. Det är inte demokrati för mig.

Nej jag är inte beredd att tumma på det där med demokratin för att få den fria marknad jag vill ha, eller för vår säkerhetspolitiks skull, eller i den mångkulturella antirasismens namn. Jag vill istället utveckla demokratin. DEMOKRATI 2.0. Och med det menar jag inte fler folkomröstningar utan transparens och reell påverkan.

Ja, jag kanske låter naiv nu, det tycker säkert en del. ”Vad då, fråga folk, folk hade bara sagt nej” eller ”fråga folk, betyder att man debatterar om invandrare är bra för Sverige eller inte och sånt FÅR man inte debattera, man får inte ifrågasätta medmänsklighet”… Jag har hört argumenten ofta. Och jag tänker att vi verkligen måste leva i demokratins barndom om vi anser att folkets röst ska betyda så lite… Och NEJ, detta betyder inte att jag hade varit beredd att acceptera Hitler i demokratins namn. Att vilja skada människor eller avskaffa demokratin är inte samma som folkstyre, dvs demokrati!

Och nej. Jag har varit med i en antidemokratisk organisation en gång, aldrig mer. Det var den politiska sekten EAP. Sen jag lämnade den har skyr jag ideella organisationer som inte tillåter avvikande åsikter och debatt och som öppet förklarar att de inte är ”demokratiska”, som pesten.

Jag tror på rättsamhället och på demokratin. Det är av samma skäl som jag blev så glad för att Breivik fick rätt i sin stämningav norska staten för att han fick kallt kaffe och kände sig för ensam på kåken. Kan rättsstaten skydda ett sådant svin så kan den även skydda oss andra. Respekten för andras åsikter och majoritetsbeslut även när man anser dem ruttet dåliga är oerhört viktiga.

Där det är demokratiunderskott, där frodas konspirationsteorier, hat och fördomar. I mörkret frodas troll och odjur… Ska det vara så svårt för folk att förstå sånt?

Posted in: Uncategorized