Johan Westerholm lovprisar Osama Bin Ladins favoritfilosof

Posted on juni 23, 2016


Debattören Johan Westerholms försvar av Muslimska Brödraskapets, och den radikala islamismens, chefsideolog Sayd Qutb skrev jag om nyligen. Igår snubblade jag snubblade över ytterligare ett citat från Johan Westerholm där han prisade Qutb som sin ”största källa till inspiration”. Det gör att både Johan Westerholm och Osama Bin Ladin och Hamas anser att antisemiten Qutb är en av deras ”största källor till inspiration”.

Så här skrev Johan Westerholm för några år sedan.

”Näst John Rawls är Sayd Qutb min största källa till inspiration, den senare i urval naturligtvis då synen på andra områden än det fördelningspolitiska inte alltid stämmer överens med mina reflektioner.” (Källor: denna och denna, länkarna borttagna.)

Det var för några dagar sedan Westerholm skrev i sin blogg att han ansåg att Qutb var en sekulär sosse, i  en artikel om ”splittring eller undergång”.

Ett parti som honorerar pragmatiska funktionssocialistiska idéer med Wilkinsons forskning som en av flera kunskapskällor skulle forma det samhälle jag vill se. Wilkinson vid sidan av andra som Paul Collier, Samuel P Huntington, John Maynard Keynes,Kjell-Olof Feldt, Håkan Juholt om hans insikter av kulturen som värdegrundsbärare i ett samhälle samt Assar Lindbeck är bara några av de inspirationskällor och tankemodeller jag skulle forma min tolkning av svensk socialdemokrati i sin nutid runt om jag vore chefsideolog eller partiordförande.Även filosofer som John Rawls, Ibn Rushd (den riktige, inte folkbildningsförbundet) samt  Sayyd Qutb tankar om individens ansvar i ett socialt välfärdssystem skulle få plats. I en sekulär socialdemokrati, tydligt separerad från religion och de religiösa särintressen som den av SvD så  flitigt anlitade Ulf Bjerelds Socialdemokrater för Tro och Solidaritet företräder.

Någon av hans vänner på Facebook reagerade på detta. Johan svarade då att det handlade om tidiga Qutb, som inte varit så radikal. Alla som kritiserar hans älskade tänkare Qutb avfärdar han som illiterata idioter. Att alla som ifrågassätter honom och qutb inte har gjort sin hemläxa ordentligt. De skulle fått F, icke godkänt ”i MENA”.

SayydNu kan jag alltså avslöja att Westerholm skrivit om Qutb tidigare och till och med då kallader honom en av de tänkare som mest influerat honom: ”näst John Rawls är Sayd Qutb min största källa till inspiration”.

Boken Westerholm refererar till har jag citerat i min tidigare artikel. Den kan köpas som e-bok online. De första kapitlen kan läsas här:  The_Nature_Of_Social_Justice_In_Islam.

Men vem var Qutb?

Qutb var en hatisk antisemit och antimodernist. Han hatade USA och det västerländska levnadsssättet med demokrtai och kvinnors rättigheter. Det västerländska levnadssättet hade skapats av amerikanarna och judarna ihop och skulle bekämpas genom det han kallade ”äkta islam”, opåverkat av västerländsk dekadens.

“In the mid twentieth century Egyptian Islamist ideologue Sayyid Qutb took Jew-hatred to grotesque extremes. In his 1950s essay “Our Fight with the Jews,” Qutb accused Jews of trying to destroy Islam and blamed them for modern “atheistic materialism . . . animalistic sexuality . . . [and] the destruction of the family.” Hitler, he claimed, was sent by God to deal with the Jews. Reading history through his lens of Jew-hatred, Qutb asserted that the Jews founded the state of Israel as revenge for being defeated by Muslims thirteen centuries earlier. “

I hans skrifter hittar man redan från 40-talet en massa judehat, som det ovan, men även den unika idé om jihad som han förespråkade, nämligen den om en offensiv jihad (se här t.ex.) mot de s.k. ”korsfararstaterna”, med sina västerländska ideal.

Men Qutbs första skrifter, däribland The Nature of Social justice in Islam, handlar om hur han ville att den islamska staten skulle styras. Han lägger fram ett socialt program för att kombinera västerländsk teknik (det goda med väst) med ett så kallat socialt ansvarstagande. Men det var bara de godkända i staten, de som ydde härskarna, och de som tog avstånd från västerändsk demokrati som skulle omfattas av detta sociala system.
Boken om Social Justice in Islam är extremt viktig för den glbala jihadistiska rörelsen som bygger sitt INRE arbete mycket på det de kallar social rättvisa.Men som med allt diktatorer säger måste man fråga: rättvisa för vem, och vad sker med de som inte håller med de styrande eler hur man bygger upp denna ”rättvisa”.

De som stödde ”korruption” som sionism. demokrati och kvinnors rättigheter skulle avrättas, för de för krig mot Allah, ansåg Qutb.socialjustice 5Det finns mycket mer att säga. men läs inledningen självThe_Nature_Of_Social_Justice_In_Islam. Jag vill bara tillägga några av slutraderna av boken så att det inte råder några tvivel om vad han ansåg om demokrati. 

socialjustice. slut demokratisocialjustice. slut demokrati2

socialjustice kap 8 western civilization DANGERsocialjustice kap 8 western civilization DANGER2

Det finns fler som skrivit om Qutb och som påstår att Qutb var en sekulär sosse. Ett exempel är Mattias Gardell. som myntade begreppet folkhemsislam om Qutbs ideer. Men han gick aldrig så långt som att säga att han har qutb som en av sina stora idoler och förebilder.

 

Ola Johansson, aktiv i Broderskaparna (Nuvarande Tro och Solidaritet) skrev en artikel i Expressen där han förespråkade Qutb år 2006.

Boken ”Social rättvisa i islam” spelade en viktig roll för en fredlig politisk reformrörelse byggd på islam, demokrati och icke-våld. Men Qutbs personliga livsöde visar vad som riskerar ske när människor fråntas frihet och yttranderätt. Hans senare texter skrevs i fängelse i väntan på avrättning. Organisationen hade då förbjudits och dess grundare mördats. Det är först då man möter en militant Qutb, som övergett icke-våld och som ifrågasätter den västliga demokratin.
Expressens ledarredaktion svarade på detta så här:
I en replik påstår Broderskapsrörelsens Ola Johansson att det var fängelsetiden efter 1955 som fick islamisten Qutb att vända sig mot väst och förespråka våld. Detta är helt fel. Att det västliga samhället måste ersättas av en islamsk gudsstat förordade Qutb långt tidigare då han 1946 – mitt uppe i en karriär som litteraturkritiker – uttryckte sitt hat och förakt för den europeiska civilisationen med dess sinnliga nöjen i tidskriften Al-Risalah; då han som tjänsteman i skolministeriet efter två år i USA (1949-51) kom tillbaka till Egypten som övertygad islamist och fick en ledande position i Muslimska Brödraskapet 1952. I sin långa antisemitiska hat-essä ”Vår kamp mot judarna” (1950) ger han judarna skulden för det onda väst; allt detta måste bort. Inte heller ”väntade Qutb på sin avrättning”. Efter attentatet mot Nasser dömdes han till 25 års straffarbete. Han benådades 1964 och gav då ut sin viktigaste skrift ”Milestones” där han förespråkar en islamistisk gudsstat. Dömd för högförräderi hängdes han 1966. Qutb fråntogs inte
sin yttranderätt. Han missbrukade den. Hans syfte var att förinta den västliga civilisationen.

Men som sagt. Varken Mattias Gardell eller Broderskaparen Ola Johansson gick någonsin så långt som Johan Westerholm.

Att hylla Qutb  är nästan lika illa som att skriva att hitler, stalin eller Osama bin Ladin är ens idol. Det är inte ok, Speciellt inte närman skapat sig en profil av att vara jättejättejättemycket emot radikal islamism och Muslimska Brödraskapet.

Nu är enda frågan vad Johans Fanclub anser om detta. Vad anser Magnus Norell och Hanna Gadban och Sara Mohammad och alla de s.k. experter mot radikal islamism som han samarbetar med?

PS

Läs Eli Göndör som till skillnad från Johan Westerholm vet vad han talar om.

http://www.eligondor.com/2013/07/06/br%C3%B6draskapets-kommunistiska-karakt%C3%A4r-17471846

http://www.skma.se/2007/Qutb.pdf

Och en artikel från dagen i år om just Qutbs tidiga skrifter.

http://www.dagen.se/kronikor/farligt-jaga-autenticitet-1.746110

Posted in: Uncategorized

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: