Bör makthavaren och rasisten ”Julia Caesar” outas?

Posted on augusti 31, 2015


Bloggaren Julia Caesar anser inte att hon bör granskas på lika villkor med andra journalister och makthavare. Hon ser sig säkert inte som en makthavare, Men det är hon. Hon är journalist och en av Sveriges mest inflytelserika debattörer även om hon inte syns på TV. Och hon är en rabiat rasist som kastar skit på muslimer och romer.

Igår skrev hon om att olika journalister förra året (!) försökte outa henne och hur otrygg hon känt sig sedan dess. I artikeln anger hon olika saker om sig. Som att hon är sjuk (förtidspensionär), lämnade DN 1992, etc… Jag vet inte vem hon är men är inte mer korkad än att jag söker på google och hittar då en person som passar in på allt det hon anger (sant eller falskt) som sina peronuppgifter. Till råga på allt en som delar hennes världsbild och är i samma ålder.

Nej Julia Caesar lär inte vara den personen jag hittade på google. Det var bara en som passar in i allt Julia själv skriver.Men jag undrar lite hur en person tänker som i rädslan att outas anger en massa personuppgifter. Borde inte en person som är rädd för att outas undvika att berättar hur gammal man är och när man lämnade en tidigare arbetsplats?

Ok måhända lägger hon ut falska uppgifter. Men ansvarslöst är det ändå. Hur i helskotta tänker man om man gör så att andra börjar misstänka fel personer för att vara den man själv är?

Något stinker i denna affären och det är inte att makthavaren Julia caesar granskas som stinker. Och undrar vad den person hon indirekt pekar ut anser om det hela?

Och nu upprörs många. Tänk hon är en stackars hjärtsjuk dam. Tänk om hon dött av chocken och stressen av att outas. Så om man är hjärtsjuk får man sprida vilken dynga som helst utan att granskas?

jc Och nu hör jag att horder av rasister ringer hem till journalisterna som hon pekar ut. Jaja. Om man känner sig utpekad och förföljd så får man slå tillbaka med samma mynt, liksom?

Bör Julia Caesar då outas?

Jag är kluven.

Jag är en stark anhängare av anonymitetsskydd men jag är en lika stark anhängare av medborgares och journalisters demokratiska rätt att granska makthavare. Två principer kolliderar med varandra. Rätten till anonymitet och rätten att gräva fram uppgifter som är hemliga, under tex anonymitetsskydd.

Då får vi gå till vad bloggaren Julia Caesar anser själv. Och hon är tydlig med vad hon anser bör vara journalisters roll. De ska gräva fram sanningen, de ska granska och vara en pain in the ass för alla makthavare. Gräva upp det som inte syns på ytan. och de ska INTE vika sig för makthavares hot eller makthavares ord om deras egen integritet och bekvämlighet.

”Jag har alltid varit stolt över mitt yrke. Att informera medborgarna om viktiga händelser, att gräva fram fakta som inte syns på ytan, att använda yttrandefriheten och att sprida kunskap är enligt min mening en av de mest angelägna och meningsfulla uppgifter man kan ha i ett demokratiskt samhälle.”

Tack Julia Caesar. Kan det bli klarare och tydligare? Ska vi följa hennes egna principer bör journalister och medborgarjournalister gräva fram uppgifter om vem denne anonyma makthavare i mediasverige är.

Gillar inte du det Julia Caesar? Nej men jag vill bara påminna ett citat du en gång drog upp från Per Gudmundson:

”Yttrandefriheten är nämligen obekväm. Och det måste den kunna vara. Annars vore det inte yttrandefrihet.”

Det gäller både för dig och mig, Julia!

Posted in: Uncategorized