Kamp mot BÅDE rasism och religiös fundamentalism

Posted on april 13, 2015


Bloggat på Frihetssmedjan

Hur man förenar kritik av religiös fundamentalism med kamp mot rasism, är egentligen inte svårt. Men i vår tid med all rasism mot en religions utövare, islam, har det blivit en tillkrånglad och svår sak.

Rasisterna bär givetvis huvudansvaret. Men även vi antirasister bär en del av ansvaret till varför det blivit så tillkrånglat. Personer som utan att blinka hela livet polemiserat mot Livets Ord, påven, eller Jehovas Vittnen när de kommer dragandes med förstockade gamla moralregler och en massa ”gör inte”, ”det är synd”, ”tänk så” och ”tänk inte så”, gör inte samma sak när de möter islamsk fundamentalism. Ändå finns det en fundamentalism där som växer.

När vi möter den muslimske fundamentalisten som odlar sitt skägg med precis centimeterkänsla, för att han tror Gud bryr sig MYCKET om hur skägget ser ut, som pratar om att kvinnor inte kan åka ut själva i samhället, som fördömer homosexualitet, som inte anser att kvinnor och män ska kunna skaka hand eller prata med varandra, som hatar musik. Då möter vi samtidigt en som är utsatt för rasism.

Problemet är att det får en del att backa undan. ”Men KAN jag verkligen kritisera kvinnosynen, personen är ju muslim. Kan jag verkligen kritisera att hen är mot homosexuella, det är ju en muslim. Kan jag verkligen vara mot att personen sprider miljoner moralregler om hur människan måste tänka, vara, känna, bajsa, äta, i Guds namn, personen är ju muslim…”

I det ögonblick man tänker så skapar man problem för sig. Om man inte kan stå upp och protestera mot muslimen som hatar homosexuella, hur ska man då kunna stå upp och protestera mot den homosexuelle som hatar muslimer?

För att ta ett exempel. I april kommer en extrem fundamentalistisk muslim till Sverige för rundresa, Mufti Mohammed Tosir Miah. En av de som anser att kvinnor inte ska få resa själva och som anser att kvinnor måste klä sig i tält för att undvika mäns blickar. En av de som anser att homosexualitet är synd och som gärna citerar hadither om att döda de som ”sodomiserar”.

”ProphetThe  of Allah ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam (peace and blessings of Allāh be upon him) has said, “May Allah curse him who does what the People of Lut did.” (Sahih Ibn Hibban) The Prophet of Allah ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam (peace and blessings of Allāh be upon him) has said, “Kill the one who sodomise and the one who lets it be done to him.” (Sunan Tirmizi) Homosexuality is totally haraam and unlawful in Islam. The perpetrators of such a crime will be severely dealt with by Allah”

 (källa http://daruliftabirmingham.co.uk/repenting-from-homosexuality/)

Fast, handen på hjärtat… Hur hade vi sett på en katolik som citerar gamla påvars ord om att döda muslimer som om det är något som gäller för relationen med muslimer idag? Borde inte vi se på muslimer som citerar gamla religiösa skrifter om att döda homosexuella på samma sätt som vi säkert hade hanterat katoliken i exemplet ovan?

”Men de är ju troende, de får väl tro att homosexualitet är fel om de vill, vi måste vörda deras tro”.

Nej, så in i helvete måste vi. En tro ger ingen ett frikort att bete sig hur de vill.

Fundamentalismen är ett problem. Inte samma sorts problem som rasism men ett liknande problem. Det är attityder vi borde ha lämnat bakom oss för länge sen. Det är själsdödande att gå igenom livet och ständigt tänka ”får jag göra så här”, ”får jag klä mig så här”, ”får jag tänka så här”, och ”får jag känna så här”. Men det är inte bara själsdödande, det är farligt för samhället.

Det är faktiskt så att kampen mot muslimhat och kampen mot homofobi fungerar bäst då man konsekvent  kombinerar de båda. Genom att kombinera båda kan man lätt och enkelt sortera bort hatarna både bland de som säger sig värna om homosexuellas eller muslimers rättigheter.

Nej jag har ingen respekt för hat i vilken form det än manifesterar sig. Och bara för att man tillhör en grupp utsatt för hat ger det inte en rätten att själv hata andra grupper.

Posted in: Uncategorized