Några ord om Fenjima-debatten

Posted on september 22, 2014


Har läst en artikel på Svampriket om Fenjimas blogg på gamereactor.  Fenjima var bloggare på Gamereactor och skrev om andra saker, mer så kallat kvinnliga ämnen, än de andra bloggarna gjorde. Hon fick ta emot en massa hat och hot och efter ett tag stängde hon sin blogg.

Hatarna sa att hon skrev om ämnen som inte hade med datorspel att göra.

Jag hänger inte där men kände ändå till debatten där. Jag noterade att det var storbråk om hennes blogg på Gamereactor och att sexistiska förtal kastades mot henne. Mer än så visste jag inte.

Jag bestämde mig för att försöka kolla lite så här i efterhand på saken. Och ja det finns fortfarande en hel del spår efter Fenjima-debatten på Google. Ni kan se här tex: https://www.gamereactor.se/blog/rebell-adam/674654/ Lägg märke till att de som ogillade henne alltid tar upp att hon var ”off topic” som skäl till kritiken

Tycker absolut inte att man behöver blogga om seriösa saker, men gärna något av substans. Att skriva ”Ah-gud vad jag har ont i magen. Hej svejs!” bara för att lämna ett blogginlägg och synas i bloggfältet liknar nästan spam. Nu tycker ju jag att det är fritt fram för vem som helst att blogga hur dem om vill om vad dem vill på GR, men det kändes som att hennes ambition med bloggen var att synas så mycket som möjligt för att kapitalisera på det i någon form. Hon verkar vara en sjysst och cool tjej, men kanske det finns bättre ställen än GR för hennes typ av bloggande? Att sedan säga att jag inte behöver klicka på hennes blogg är ju sant, men samtidigt så räckte det med att se hennes bloggrubriker svämma över i bloggsektionen för att man skulle bli less.

****

Precis som en del andra har jag också en ganska skeptisk inställning till vad Fenjima gjorde på Gamereactor. Själv tycker jag inte om bloggning som profession, Att försöka maxa antalet läsare för att driva in sponsringspengar känns varken vidare trevligt eller bra för bloggens natur. På Gamereactor har jag länge känt att vi har haft en trevlig öppen kultur, där vi skriver till stor del om våra intressen. Det är det som driver bloggen framåt, inte pengar eller framgång.

Dessvärre tror jag att det var just pengar och framgång som drev fenjimas blogg framåt. Det handlade om att gå in i ett forum dominerat av pojkar för vinna så många följare som möjligt (och på så sätt även sponsorpengar). Till en början handlade det mycket om att sälja in sitt vackra yttre. Vissa rubriker hade dessutom skamligt ljusa intentioner för att locka till sig besökare. Minns klart och tydligt bloggrubriken ”mellan mina ben…” etc. Jag fick aldrig en känsla av att bloggen drevs av ett intresse. TV-spel var liksom en parentes, stora fokuset låg på att synas och det dröjde inte länge när inlägget försvann från högerfältet innan hon skickade upp ett nytt inlägg. Det var det bästa sättet att synas, som en gratis reklampelare för bloggen.

Fenjima verkar vara en gullig tjej, men hon begav sig in i ett territorium som jag inte riktigt tror att hon förstod sig på. Visst, vi blev alla glada av att se hennes stora rådjursögon här på GR, men ifall ärligheten ska fram är jag glad för ett lugnare tempo, med mer fokus på det som intresserar oss och slippa den bloggkultur som fenjima bedriver.

***

Det här ett spelforum och inte något jävla forum där man snackar dubbelanal och baconsex. Inget fel i sig, men hör inte hemma här och hade skiten fått stanna hade snart blondinbella kommit också. USSSSSSH!!!!

Ok. Här är bloggsektionen.https://www.gamereactor.se/blog/?sid=881b19a9994c34b438bee75f945fe1bd

Om ni kikar på bloggarna så ser ni att de ganska ofta skriver om ämnen som rör annat än spel. Just nu pratas det en hel del om film till exempel

Hennes blogg var inte mer ”off topic” än andra bloggar. Men av nån anledning anses film, estrellachips, snygga brudar och bilar vara mer ON TOPIC än mode, smink. modellbilder och ”gullighetsslisk” (som nån beskrev det).

Sen var/är bloggsektionen uppdelad i två. En mer formellt knuten till Gamereactor och en med ”medlemmarnas bloggar”.

Bloggarna är inte alla sparade i archive.org men man kan se hur bloggarsidan såg ut i länken här; https://web.archive.org/web/20131211204457/http://www.gamereactor.se/blog/

Lägg märke till att männen dominerar totalt. (Zanna slutade blogga i januari)

Men lägg också återigen märke till att off topic inlägg , så kallat, inte alls var något ovanligt bland bloggarna. Alla skrev off topic inlägg. Men det Fenjima skrev om sågs som ”icke spelrelaterat” av en del, tydligen. Men bilar, film och vapen är på nåt outgrundligt sätt spelrelaterat.

Fast ärligt talat krävs det bara en blick på Gamereactors bloggsida för att förstå att nåt är väldigt snett i gamingvärlden. Det är kanske inte så konstigt att alla tjejer jag känner använder manliga nick då de spelar online, och undviker mikrofoner. Gamingvärlden svämmar över av sexism.

Fenjima hänger för övrigt på Loading nuförtiden och Feber.se..

/T

Posted in: Uncategorized