Samtyckesbegreppet: därför gillar jag Feministiskt Initiativ

Posted on augusti 4, 2014


Samtyckesbegreppet som feministiskt Initiaitiv förespråkar, kommer att revolutionera svensk politik, anser jag. För att ett nej ska kunna respekteras som ett nej, måste man också respektera kvinnans ja. Det faktumet kommer att göra slut på årtusenden av förmynderi över kvinnan.

Jag är en av de som sitter och håller tummarna och hoppas att Feministiskt Initiativ kommer in i riksdagen.

Varför gör du det, du är ju liberal, frågar många mig?

Ja jag håller inte med dem i allt så jag blir inte medlem hos dem. Korrekt. Men jag har många anledningar till att jag vill att de kommer in. De är feminister, de är et nytt parti, de har en hel del politiker som är ganska oförstörda av politiken idag.

Men den främsta anledningen till att jag vill ha dem in i riksdagen är att de driver hårt frågan om SAMTYCKE.

Feministiskt initiativ tar således ett steg längre än att förespråka en samtyckeslag och menar att sex bygger på frivilligt deltagande snarare än samtycke eller tillåtelse till sex.

Ja, äntligen, säger jag! En samtyckeslag. Äntligen kan vi sätta samtycket i fokus och börja arbeta bort allt förmyndarskap. Äntligen blir ett ja ett ja och ett nej ett nej.

Exempel

Ni har säkert ofta hört folk säga ungefär detta:

”Hijab är en form av strukturellt patriarkalt förtryck, som bygger på ojämlika maktförhållanden mellan könen. Därför måste hijaben förbjudas. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom att de tvingas bära hijab.”

”Att vara utan hijab/burka är en form av strukturellt förtryck, som bygger på ojämlika maktförhållanden mellan könen. Därför måste kvinnor bära burka/hijab. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom att de tvingas kasta hijaben/burkan och kvinnor våldtas i massor i världen.”

”Sexarbete är en form av strukturellt patriarkalt förtryck, som bygger på ojämlika maktförhållanden mellan könen. Därför måste sexarbetet förbjudas. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom trafficking.”

”BDSM är en form av strukturellt patriarkalt förtryck, som bygger på ojämlika maktförhållanden mellan könen. Därför måste bdsm förbjudas. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom att de blir slagna av sina makar.”

”Porr är en form av strukturellt patriarkalt förtryck, som bygger på ojämlika maktförhållanden mellan könen. Därför måste porren förbjudas. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom porrindustrin.”

”Att kvinnor är hemma med barnen istället för att jobba är en form av strukturellt patriarkalt förtryck, som bygger på ojämlika maktförhållanden mellan könen. Därför måste detta försvåras. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom att de tvingas vara hemma med barnen.”

För inte så länge sen tvångssteriliserades kvinnor som var sexuellt lössläppta. Än idag anses promiskulöst beteende hos kvinnor vara något negativt inom psykriatrin.

”Promiskulöst leverne är en form av sjukdom. Därför måste sexuell lössläppthet hejdas. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom att de tvingas ha mycket sex.”

Eller som man sa för 70 år sen:

”Homosexualitet bland kvinnor är en form av sjukdom. Därför måste homosexualiteten begränsas och bekämpas. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom homomafian.”

En klassiker är denna. Den är sann. Den ser man i debatten bland frikyrkor så sent som 50-talet. Denna version lever kvar bland katolska funsamentalister och i en del fundamentaliska arabiska stater:

”Byxor förtrycker kvinnor. Därför måste byxor bland kvinnor begränsas och bekämpas. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom de tvingas bära byxor.”

Ska vi fortsätta? Denna godsaken återfinns i RFHL:s häften från 50-talet.

”Oralsex förtrycker kvinnor. Därför måste oralsex begränsas och bekämpas. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom de tvingas suga mäns kukar.”

På 80-talet och 90-talet såg jag ofta denna myten:

”Analsex förtrycker kvinnor. Därför måste analsex begränsas och bekämpas. Dessutom förtrycks en massa kvinnor i världen genom de tvingas ta en kuk i bajshålet. Och de skadas för livet.”

Listan är låååååååång.Feminism, kjol, klänning, byxor, böcker, analsex, bilar, religion, universitet, cyklar, kondomer, P-piller, samer (!), sprit, öl, glass, rösträtt, behå, att vara utan behå, att vara naken, tantrasex, meditation, läkarvård, kaffe, att vara utomhus, långt hår, kort hår, inget hår, flätor, inga flätor, rött hår, färga håret, äktenskap över raserna och i samma ras (!).

Slut på förmyndarskapet

Det är ständigt samma förmyndarskap. Kvinnor FÅR inte välja själv, deras samtycke respekteras ALDRIG. Och man använder ALLTID samma metod. Man säger att eftersom det finns en del kvinnor som förtrycks av något betyder det att kvinnor inte BÖR eller inte ska FÅ göra något. Man blandar ihop de som TVINGAS bära hijab med de som VILL bära hijab och anser att det ska förbjudas. Man blandar samman trafficking med frivilligt sexarbete och säger att BÅDA ska förbjudas.

Och alltid har det varit samma sak. Kvinnor och män har gått samman och sagt att kvinnor MÅSTE foga sig efter unkna normer och regler: Att samtycket INTE gäller.

Att Feministiskt Initiativ driver samtyckesfrågan är jätteviktigt. Det kan förändra Sverige i grunden och kasta bort dessa gamla unkna mögliga så kallade ideal. Kanske vi äntligen kan få ett samhälle där kvinnor får göra vad fan de vill, så länge de inte skadar andra. Där deras samtycke respekteras.

Vän av ordning kanske påpekar nu att FI är mot såväl porr som sexarbete och troligen också BDSM.

Korrekt. Men det är en detalj. Helt oviktigt i sammanhanget.

Eftersom om man vill att ett nej ska respekteras som ett nej, då måste man också respektera att ett ja är ett ja. Man kan inte glida på orden och säga att ett nej alltid betyder nej men att ett ja bara betyder ja när kvinnor beter sig som Feministiskt Initiativ vill att de ska bete sig. Eller hur?

Inom några år tvingas Fi välja. Antingen måste de skrota idén om samtycke och samtyckeslagstiftningen eller vara för det. Jag tror att de väljer att vara för det och att både ett nej och ett ja ska respekteras, om en kvinna vill det.

Den dagen är nog inte långt borta då man börjar skilja mellan tvång och frivillighet. Det en kvinna gör frivilligt kan inte hanteras som om det var påptvingat.

Läs mer här.

Är hat mot burka och hat mot sexarbete två sidor av samma mynt?

Stealthy Freedom och hijabuppropet är två sidor av samma mynt.

 

 

 

Posted in: Uncategorized