Ursäkta LO, är det S eller Sd ni stöttar?

Posted on juli 3, 2014


Ett egendomligt seminarium har hållits i Almedalen idag. Det är LO som driver kampanj mot arbetskraftsinvandring. med följande ord: ”Att blanda ihop fri rörlighet för varor och arbetstagare är som att jämföra kylskåp och människor: det går inte…”

Hoppsan!

Att vara för arbetarrätt för alla är ok. Det är jag med men de där hårda orden om ”det går inte” är något annat.

Det pågår nu en massiv kampanj mot att skapa en så fri arbetskraftsmigration som möjligt. LO kritiserar både migranterna som söker sig hit från utanför EU och även de från inifrån EU. kan de inte få avtalsenliga löner ska de fan hålla sig härifrån, är budskapet. Det gläder säkert migranten från Afrika som för skulle glädjas åt att tjäna pengar, även om det var mindre än de ”svenska” arbetarna får

Fri rörlighet på människors bekostnad
Arrangör: LO
Dag: 2014-07-03, 12:00–13:00Typ av evenemang: Seminarium
Ämnesområde: EU
Ämnesområde: Internationella frågor
Språk: Svenska
Plats: Terrassen, restaurang, Hamnplan 5
Platsbeskrivning: LjusgårdenSammanfattning:
Att blanda ihop fri rörlighet för varor och arbetstagare är som att jämföra kylskåp och människor: det går inte. För att människor ska kunna utnyttja sin fria rörlighet måste de fackliga och mänskliga rättigheterna uppfyllas. Har alla samma möjligheter att röra sig fritt inom EU?Medverkande:
Lasse Lindgren, förbundsordförande, Transport. Ellen Nygren, utredare, Representerar LO i Europeiska ekonomiska och sociala kommittén (EESK). Eskil Wadensjö, professor i arbetsmarknadspolitik, Stockholms universitet. Malin Sahlén, nationalekonom och projektledare med ansvar för ekonomisk-politiska frågor, Timbro. Sigrid Bøe, moderator, LO.

Alltså på ren svenska: ”de (invandrarna)  tar våra jobb”!Så vad gör vi?Som arbetarrättsligt engagerad vänsterliberal är jag för arbetarrätt och sociala lagar. Som migrationsvänlig liberal anser jag att människor ska få migrera i princip så fritt som möjligt. Som medkännande liberal förstår jag att tiggare söker sig till Sverige för att tigga och arbetare för att arbeta, även om det är till låga löner. Det är ett dilemma att få ihop de båda, det medger jag.Lika självklart som det är för mig att en tiggare från Rumänien ska kunna komma hit och tigga, är det att en arbetare därifrån ska kunna komma hit och arbeta. jag vet inte varför delar av vänstern anser det är ok att folk kommer hit och tigger men inte att de arbetar?

Istället för att låta som sverigedemokrater på speed skulle LO kunna söka andra temporära lösningar, på väg mot en värld utan gränser. Sådana finns. Socialdemokraten Thabo Muso har lagt ett bra förslag för att underlätta arbetskraftsinvandringen som jag gärna länkar till. Fler liknande förslag finns. man kan om man vill. 

Migration är faktiskt en mänsklig rättighet, inte en ekonomisk fråga eller något man kan begränsa på eget bevåg efter eget tycke och smak, LO!!

Läs min andra artikel i ämnet här!

Posted in: Uncategorized