Dubbelmoralen kring arbetskraftsinvandringen.

Posted on juli 3, 2014


Jag bloggade innan idag om LO:s motstånd till arbetskraftsinvandring. LO har ju inställningen att om man jobbar i Sverige ska man jobba enligt svenska kollektivavtal. Ibland låter de lite väl mycket som Sd, speciellt när de pratar om att ”DE” tar alla jobben från svenskarna och ”att blanda ihop fri rörlighet för varor och arbetstagare är som att jämföra kylskåp och människor: det går inte…” Det låter lite… ja, Sd-aktigt om man säger det.

LO är inte rasister som vill att även utländska arbetare skall arbeta i Sverige på svenska villkor, menar de som försvarar LO.

– De som bygger det här landet ska ha justa villkor, oavsett om de bor här eller reser hit för att hjälpa oss att bygga det…” Som Stefan löfven sa 2013

Men den förbryllar mig en aning, hela denna debatten. För samma personer som benhårt menar att utlänningar minsann inte ska få komma hit och jobba om de inte får samma villkor som svenska arbetare, brukar stödja rumänska tiggares rätt att komma hit. Vad är det som gör att folk ska tillåtas komma hit och tigga, men inte komma hit och arbeta.

Dessutom är det skillnad på folk och folk. De politiska debattörer som aldrig skulle komma på tanken att anlita ett företag som använder utländsk arbetskraft, kanske svart eller underbetalt kan utan att blinka ställa sig framför thaimat-kiosken och köpa lite god thaimat. Detta trots att det inte råder någon som helst tvivel att kvinnorna i kiosken kommit hit för att under några månader jobba häcken av sig och tjäna grova pengar.

Jag fick tillfälle att fundera på det idag. I en villa en bit bort jobbar ukrainska byggjobbare. Svart eller för en peng under kollektivavtalet. 100 meter bort har vi en underbar thaimat-vagn där några kvinnor och barn som kommit hit från Thailand över sommaren jobbar. Utanför ICA såg jag nyss en rumänsk tiggare. Av dessa tre är det alltså byggjobbaren som i debatten är den som hotar Sveriges arbetares rättigheter och som bör hindras komma till Sverige.

Varför är det så? Hur kan stora delar av vänstern anse att det är helt ok att komma hit och tigga men att komma hit och arbeta är fel.

Och om migration är en mänsklig rättighet, borde vi inte hitta sätten att trygga villkoren för svenska arbetare och ha så få hinder som möjligt för migrationen. Och om facket bryr sig så mycket om att utländsk arbetskraft exploateras, kan ju facket kämpa för att de utländska arbetstagarna engagerar sig fackligt.

Jag vet inte om jag är konstig men för mig är det lika självklart att nån ska kunna komma hit och arbeta som att de ska kunna komma hit och tigga. Och jag vill att de trevliga kvinnorna i thaimat-vagnen kommer tillbaka nästa år.

Läs min andra artikel i ämnet här.

Posted in: Uncategorized