Diskriminering pga klädval?

Posted on juli 3, 2014


Jag läser i Expressen att en muslimsk kvinna nekats rätten att bära engångsärmar i tandläkarhögskolan i Malmö. Hon anser sig diskriminerad.

Vad som ligger bakom detta exakt kan man fundera över. Jag ser på bilden att kvinnan föreslagit att hon ska ha engångsärmar av puffigt slag. Det är en slags engångsärmar som socialstyrelen inte godkänner. Det är puffigheten i ärmarna som är problemet. Att ha en långärmad tröja eller liknande inom vård yrken är inte okej pga hygienen. Inte heller puffiga engångsärmar.

Vad som hade skett om hon visat en bild på mer korrekta engångsärmar som sitter tätt på kroppen, vet jag inte. Jag tycker att skolan skulle kunna erbjuda engångsärmar av korrekt snitt. Speciellt eftersom jag vet att det finns arbetsgivare som är beredda att ge anställda sådana ärmar.  Flera ickemuslimer vill också gärna jobba utan att visa armarna.

Men är det diskriminering?

Nej absolut inte. Jag är inte automatiskt för att alla ska kunna jobba med allting. Väljer man vissa kläder så är vissa jobb uteslutna. Det gäller alla.

Är jag för min livsstil beroende av långärmat, att gå i kostym, att bära sandaler, att ha långt skägg eller långt hår som jag vägrar fläta eller dölja i hårnät, har jag många piercingar (etc etc) så kan jag inte få alla jobb.

Man gör sina val när man väljer att man vill klä sig så ärmarna döljs.

Punkare med massor av ansiktsringar kan inte jobba i äldrevården alls t.ex. Det beror inte på diskriminering utan på att punkarnas val av utsmyckningar gör att de inte kan få vissa jobb.

Det kan kännas tufft för punkarna och den kvinna som väljer att tolka sin muslimska eller kristna eller judiska tro så att hon inte anser att hon kan bära kortärmat, ja. men så är det. Vi gör alla våra val i livet och religiösa val är bara ett val av många val. För en religiös känns säkert val av religiösa seder och bruk enormt viktigt men är inte i sig viktigare än punkarens val av kläder och ansiktsringar för att följa sina seder och bruk.

Däremot bör vi så lång det är möjligt respektera folks klädval. Mångfald är bra. Därför bör vi givetvis hjälpa de som vill att få jobb ÄVEN om de känner sig mest bekväma med långärmat.

Posted in: Uncategorized