Generaliseringar DÖDAR!

Posted on juni 30, 2014


Jag har fått höra en hel del om personer som blivit ledsna djupt in i själen för att de fått höra en massa generaliseringar om en grupp de tillhör eller anses tillhöra. 

* Internet surrar just nu om en person som begått självmord nyligen. Mycket spelar in i det, men faktum är att han uttryckt att han mådde dåligt av generaliseringar om män, vita, feminister och medlemmar i en viss organisation. Om en man anses vara något negativt för att denne är man, eller en vit för att denne är vit så har både män och vita känslor och kan bli ledsna. Generaliseringar dödar!

* När debatten kring twitter-hashtaggen ”smala förtrycker” var i full gång fick jag mail från en som blivit så ledsen att hon började gråta av vad Lady Dahmer och andra skrev på twitter och på nätet. Hon är så kallat ”naturligt pinnsmal” och har hela jävla livet fått höra att hon måste sluta kräka upp mat, sluta vara anorektisk, sluta banta, sluta följa ideal, etc. Men hon kan inte hjälpa det. Hon är trådsmal för att hon har den fysiken och biologin.

När hon fick se att hon ansågs vara en förtryckare brast det för henne. Hon ansågs vara en förtryckare på grund av att hon var smal, trots att hon själv som smal hela livet plågats av alla normer om hur kvinnor ”måste” se ut.

Då brast det för mig också och jag blev arg (vilket syntes mest på twitter där jag skrev en hel del). Än mer arg blev jag över att Lady Dahmer i ett svar klart visade att hon inte alls tycker det är nåt speciellt problem att smala också utsätts för exakt samma hån och hat som ”tjocka”. Generaliseringar dödar! Från den dagen har jag noll respekt för denne kände bloggare. Hon saknar empati.

Var hon som skrev är nu vet jag inte. Hon lämnade twitter och facebook.  Jag vet vem hon är men hon har lämnat nätet och jag har inte hört från henne sen dess.

Skärmklipp 

* Män förtrycker, heter det. Jag hade en bekant som begick självmord för några år sen. han hade varit utsatt för misshandel. En fd partner slog honom. Hans kvinnliga partner.

Och alla skrattade åt honom. han var stor och lång och muskulös vilket inte kvinnan var. Hur FAN kunde han bli misshandlad av henne, det gick väl inte. Han fick för övrigt höra i debatter i ett forum att det är män som förtrycker då han försökte föra fram det faktum att även män kan vara offer för misshandel och kvinnan misshandla. Så vändes hans erfarenheter mot honom och offret blev sett som potentiell förrövare.

Var det därför han begick självmord? Det vet jag inte. Ingen vet. Men jag vet hur ledsen han var. Generaliseringar dödar!

* ”Kvinnor kan inte bli brandmän”, heter det ibland. För några år sen var det ännu ovanligt med kvinnliga brandmän. Jag hörde talas om en som trots det drömde om att bli det. Hon hånades och mobbades eftersom ”alla vet att kvinnor är …”. Ja kvinnor ”var”, sa man generaliserande, allt utom brandmän. De skulle vara söta och vicka på rumpan och svänga med tuttarna, typ… Även hon begick självmord. Generaliseringar dödar!

* Jag vet om en ung pojke som mobbades för att han var ”stockholmare” och som begick självmord för det. Jag vet personer med mörk hudfärg som mobbats och nästan drivits till självmord på grund av det. Jag har hört om tyskebarnen i Norge. Barnen som ansågs mindre värda för att de var barn till tyskar som ockuperade landet under andra världskriget. Även där död och elände. Generaliseringar dödar!

* En homosexuell kille på en skola jag gick i tonåren har för övrigt begått självmord. han fick höra för mycket att ”homosexuella är”… Jag minns ännu hur han gick fram till mig med dikter av Jonas gardell en dag. Det var hans sätt att försöka hitta någon annan homosexuell. Genom antydningar i dikter. Jag var och är hetero men minns det så väl. Generaliseringar dödar!

Så där kan jag fortsätta. Jag har tyvärr hört ganska många sådana berättelser. Därför ska man ta det försiktigt alltid då man generaliserar negativt om kulturer, ideologier, hudfärg, religion, etc.

Jag tar sällan åt mig av generaliseringar. Men i februari/mars tog jag åt mig. Jag fick nämligen en dag veta varför jag har problem att få vissa jobb i min hemkommun. Det visar sig att en enhet jag var på ansåg att jag var en empatilös idiot man inte kunde samarbeta med, något jag fick bevis för att det berodde på att jag hört dåligt. För första gången blev jag utsatt för diskriminering i arbetslivet på grund av mitt funktionshinder. Just då fick jag höra av några förståsigpåare att jag var LÖJLIG som påstod att även jag, en vit ”cis-man” kunde vara utsatt för diskriminering och förtryck. Det var i samband med att någon för femtioelfte gången skrattade åt att jag skrivit om den mobbning jag utsattes för som liten, på grund av att jag var skåning i Stockholm. En mobbning jag kallat ”rasismliknande”.

Då blev jag faktiskt för första gången riktigt ledsen.

Snälla ni som försöker kämpa för en bättre värld genom att generalisera negativt och hånande om vita, smala, män och Cis-män. Era generaliseringar DÖDAR, precis som rasisternas och homofobernas generaliseringar dödar!

PS

Tankar om nyanser

Om man tittar grovt och slarvigt
så ser man bara något gult i största allmänhet
där det ligger en guldklimp.
 
Om man lyssnar grovt och slarvigt
så hör man bara att folkpensionerna ska höjas
även när någon säger i TV att vi ska slå ihjäl er i morgon.
 
Om man doftar grovt och slarvigt
så doftar en pudel precis som en tax.
Men fråga pudeln så får ni höra att så är det inte.
Det är så grovt och nyanslöst runtomkring oss.
 
Alla högermän är ju inte fullt utbildade fascister, och alla vänsterradikaler är ju inte fosterlandsförrädare, och om man nu ska se allting från den negativa sidan och betrakta alla människor som skurkar och banditer så måste man i alla fall erkänna att även i knölarnas värld finns det knölar av olika form och storlek, som i ett vanligt potatisland.
 
Leve nyanserna!
Allting går inte att få in i allmänna storformuleringar.
 
För den rene är allting rent, säger man till exempel, men då står allt den rene en bra bit bort och tittar. Går han närmare så finner han säkert att det är lite småskitigt här och där i alla fall.
 
Leve nyanserna!
Se, hör och känn där du går omkring!
Life is a many-splendoured thing!
Flickor är vackra både fram och bak.
Livet är en mångfasetterad sak!
 
Synen är noll
på de långa
distanserna!
På nära håll
finns de många
nyanserna!

 

Posted in: Uncategorized