Några ord om Per Gudmundson

Posted on juni 23, 2014


Jag har fått en del kritik för att jag länkar till Per Gudmundson på sistone. Han är ensidig och pratar bara om islamister och vänsterextrema och inte om rasister och nazister, heter det. Dessutom ligger han på gränsen till att vara rasist.

Jo, både han och Magnus Ranstorp är ensidiga och skriver nästan bara om islamister och vänsterextremister och sällan om rasister och nazister och de ligger på gränsen i hur de rapporterar om muslimer. Det anser jag. Generaliseringarna om muslimer hänger liksom i luften hela tiden. Men endisighet och att ligga på gränsen är inga argument för att sluta lyssna på någon.

Då skulle jag tvingas sluta lyssna på stora delar av Sveriges antirasister också. Mängder av antirasister säger i princip  aldrig ett pip om vänsterextremister eller radikala islamister. Jag beklagar deras ensidighet men så funkar de tyvärr. Ska jag sluta lyssna på dem?

Mattias Gardell skriver sällan något om Hamas eller antisemitismen i Palestina, ska jag sluta lyssna på honom för det?

Samma med att ligga på gränsen. En hel del antirasister flirtar med vänsterextrema eller hoppar i säng med islamister. Det beklagar jag också. är det riktigt illa ignorerar jag dem. Men ofta har de VIKTIGA saker att säga och då väljer jag att lyssna på dem trots problemen de har. Så länge de inte är öppet vänsterextrema eller öppet försvarar tex Hamas, kan jag ha dem som FB-vännner eller stödja dem politiskt.

Så därför lyssnar jag noga till, och väljer att vara vän med, såväl Mattias Gardell som Per Gudmundson.

Så att ligga på gränsen är inte heller ett argument.

Per skriver om saker som är skitviktiga, om radikal islamism. Det ska han ha cred för. Tex om isis/isil och det faktum att självmordsbombaren som sprängde sig på Drottninggatan troligen sympatiserade med isis/isil.

Jag hade önskat att islamismen synats av nån som varit konsekvent mot både vänsterexremism, islamism och all rasism. Men så funkar tyvärr inte folk. Konsekvens är inte populärt.

Men när personer som själva är ganska ensidiga antirasister som bara skriver om rasism, och som samarbetar med Researchgruppen (som gillar Afa), kritiserar Per Gudmundson för att vara ensidigt mot bara islamism och vänsterextremism och ligga på gränsen till det accepterade. Då är det lite skrattretande.

Så jag fortsätter att länka till och läsa Per Gudmundon. Jag är antirasist men inte bara antirasist. Jag är mot ALL extremism, radikal islamism, vänsterextremism och rasism. Därför lyssnar jag till Per. Han är en viktig och bra journalist.

Som det framgår mellan raderna är jag kritisk till en del han har sagt och gjort. Det är en annan sak.

Posted in: Uncategorized