Är alla judar ansvariga för Israels politik?

Posted on maj 25, 2014


Jag började en debatt om antisemitismen i Belgien på min Facebook idag, i samband med att fyra judar skjutits ihjäl. Då dök en debattör upp och postade länkar om hur vissa israeliska rasister vill riva klippmoskén. Jag frågade då vad de länkarna om vad olika israeliska galenpannor har med judehatet att göra och fick dessa svar:

” Och ja, om man för en så oförsonlig politik så får man räkna med konsekvenser. Inte för att jag stödjer konsekvenserna på något sätt, men jag förstår varför det händer.”

”Eftersom hat väcker hat naturligtvis. Det finns en orsak för muslimers hat idag. Jag tog t ex taxi för några dagar sedan och pratade med en palestinsk taxiförare. Han pratade om sin frustration över att han inte fick tillåtelse att besöka Jerusalem och att jag som svensk fick det. Man kan inte bygga murar, överbefolka Israel (sionismen) osv och tro att det inte skadar andra människor.”

Jag diskuterade islamofobin i Sverige och Breivik också nyligen. Då dök en sverigedemokrat upp och började posta länkar om att Iran stenar kvinnor. Jag frågade då vad de länkarna om vad iranska mullor och islamistiska extremister gör hade med muslimhatet att göra. Jag fick detta svar:

”Muslimerna måste förstå att de är hatade här i Sverige eftersom man stenar och mördar i muslimernas namn, som i Iran.”

Jag chattade med en person i arabvärlden nyligen som var arg på mig för att Jimmie Åkesson finns i Sverige. ”You are fuckin racists all swedes”. jag frågade då vad Jimmie Åkesson hade med oss svenskar att göra, och varför han var så arg på alla svenskar? Han svarade:

”There are reasons why you are hated: islamophobia”.

4När jag påpekade att det finns 400.000 muslimer i Sverige och att han just anklagat dem att vara islamofober blev han tyst och avslutade chatten.

Detta är en ganska vanlig myt. Den beskrev jag i ett blogginlägg för någon dag sen. Jag skrev att jag frågat några vänsterdebattörer om de ansåg det vara rasism om en palestinier hatar alla judar. Svaren jag fick var allt från svepande (”det kan man väl inte säga”) till direkt utmanande och rakt på sak (”Israel är nazistiskt och judarna får skylla sig själva”).

Jag stöter tyvärr ganska ofta på denna sorts resonemang då man pratar om muslimer eller judar.

Om man drar alla av en grupp över en kam för vad några eller till och med en majoritet i gruppen gör, så är man drabbad av fördomar. Man generaliserar negativt och antar att alla tänker och agerar lika.

Det ögonblick när man säger att man kan förstå palestiniers hat mot alla judar på grund av israelpolitiken, eller islamofobin på grund av mullorna i Iran, eller kanske antyder att det kan vara RÄTT att hata alla judar eller muslimer, så visar man att man själv är har fördomar mot judarna. Ibland utan att ens vara medveten om det.

Det kallas på ren svenska: rasism!

Så nej, alla judar är INTE ansvariga för Israels politik!