Liberaler, LUF, vänsterextremism och antirasism

Posted on mars 13, 2014


Många har svårt att förstå varför liberaler, och höger i allmänhet, ofta kan känna sig obekväma över hur en del från vänstern talar om, och arrangerar, antirasistiska demonstrationer. Erik Helmersson skrev om det i DN nyligen. Det var bra. Jag ska försöka förklara detta pedagogiskt. Jag ska beskriva hur jag brukar känna.

Jag är inte bara rädd för rasism och nazism. 1900-talet var ett galet århundrade. Jag är rädd för de fenomen vi kunde se under 1900-talet. Nazism, fascism, kommunism och kolonialism/imperialism. Mao och Lenin och Stalin var lika uttalat för folkmord som någonsin Hitler och Himmler. Både Mao och Hitler har haft många svenska fans som spridit deras folkmordsvisioner under åren.

De som älskar Lenin, Mao och Stalin har mördat färre än de som älskar Hitler. Nazisterna har dödat en om året i Sverige de sista 20 åren. Men konsekvent arbete mot extremism utgår inte från vem som ”mördar flest”. Då skulle det betyda att då vänsterterrorn var som värst i Europa, på 70-talet, å Sovjet var ett konkret hot. Då Sveriges gator var fyllda av demonstranter som hyllade Lenin och Mao samtidigt som Mao genomförde massmord i kina, att DÅ skulle det vara rätt att ignorera de små nazistsekterna i Europa. De var ju ett ”mindre hot” än kommunisterna vid den tiden. Ja, det resonemanget set ni klart är fel, eller hur?!

Man måste stå upp mot all extremism. Det vet jag. jag har varit extremist i EAP själv och vet hur farligt det är att ge extremister legitimitet.

Jag ska göra en liknelse.

Tänk er att Nordkorea skulle begå ett fasansfullt folkmord och högern skulle arrangera demonstrationer mot detta.

Tänk er att du som vänsteraktivist hade kommit till ett möte mot exempelvis Nordkorea som arrangerats av folk som uttalat är höger. Där står talare som den ena efter den andra säger att ”Nordkorea är som den svenska samlade vänstern”, att ”Vänsterpartiet och Socialdemokraterna genom sin ideologi är skuld till att kommunisterna i Nordkorea kunnat begå sitt folkmord finns”. Vad hade ni känt då? Hade du som vänster då känt dig välkommen dit?

Tänk er att en organisationskommitté för att demonstrera mot rasism hade suttit ner och diskuterat hur de ska göra det. Förutom smågnäll på S och V och MP finns en artikel upptryck där det sägs att ”vänsterideologin” bär skulden till att Nordkorea begått massmord. Dessutom kan du läsa att Åsa Linderborg i Aftonbladet skriver att ”hela vänstern, från S till V, har inte gjort upp med sin kollektiva skuld för Nordkoreas kommunistiska massmord”. Denna artikel diskuteras på mötet som arrangeras av högerfolk. Hur välkommen hade du känt dig då om du varit vänster?

Tänk dig att du besöker en demonstration mot Nordkorea arrangerat av en grupp högerpartier, bland annat Moderaterna, och ser att Svenskarnas Parti står som medarrangörer. På mötet ser du Svenska Motståndsrörelsen stå med plakat där det står ”krossa vänstern” på. Arrangören inleder mötet med att säga att Nordkorea finns därför att Socialdemokrater, MP och V skapat förutsättningarna för deras massmord. En annan talare påstår att hela vänstern, och alla som kallar sig vänster är kommunister.

Tänk dig att den folkkära artisten Sebbe Staxxet gjort en skrivit låtar om att slå Lars Ohly blodig, att hans grupp Kartellen publicerar bilder där Svenska Motståndsrörelsen slår ”vänsteranhängare” från S och V blodiga. Att Sebbe Staxxet skulle twittra om att han vill ”döda bögen lars Ohly”. I Tv sjunger han om att vänsterpolitiken ligger bakom kommunismen och Nordkorea och sjunger även att han vill banka sossar i bästa sändningsstid. Vad hade du som vänster ansett om det?

Tänk dig, med andra ord, att du som vänster (sosse eller vänsterpartist eller miljöpartist) hade skuldbelagts för allt kommunister gjort genom seklen, för detta fiktiva (?) nordkoreanska massmord? Tänk dig att du går på demonstrationer, arrangerade av högern, mot detta kommunistiska massmord där man hetsar mot vänstern och skuldbelägger dem och där Svenskarnas Parti och Svenska Motståndsrörelsen öppet välkomnas som ”goda antikommunister”. SvP och Motståndsrörelsen förespråkar där öppet att man ska slå kommunister blodiga. Dessutom jämför även de alla i vänstern (inklsive Lars Ohly) med kommunisterna i Nordkorea och antyder att de förtjänar en kniv i magen också!

Tänk dig sen att denna fiktiva höger gnäller för att så få vänsteraktiva kommer till deras demonstrationer. Vad hade du tänkt då?

Slut på liknelsen.

Känns det absurt med den liknelsen? Det är inte absurt. På 80-talet arrangerades många event mot kommunism som Moderaterna bland annat deltog i och det fungerade exakt så. Man bjöd in nazister och fascister och gnällde på vänstern. Olof palme och Sossarna beskrevs som kommunistiska agenter.

Och det stora delar av vänstern gör idag är samma sak.

Jag som liberal arrangerar demonstrationer trots detta konstanta gnäll på allt som är höger och allt liberalt. Jag går på demonstrationer mot rasism och börjar bli lite trött på att de hamasflaggor vaja, att extremister ropa ”död åt judarna” på arabiska där, på att se kommunistiska partiet och andra kommunistsekter behandlas som goda antirasister. Jag är trött på att se AFA och Revolutionära Fronten vinna respekt, för jag vet att de anser att kapitalismen är värre än fascismen.

Nej, du kanske inte förstår mina känslor över detta. Speciellt om du anser att allt vänster är ”rätt” och allt höger är ”fel”.

Men du upprörs instinktivt då någon högerdebattör gnäller över alla i ”vänstern” eller då de påstår att sossar och Vänsterpartiet har nåt gemensamt med kommunister och stalinister. Du reagerar instinktivt då nån liberal gör en stor sak av att Åkesson jämför sig med Per Albin Hansson.

Och jag är säker på att du reagerade med ilska då liberalerna i LUF bjöd in SDU för att demonstrera mot fascism och nazism.

Du blev arg då LUF bjöd in SDU, eller hur? Det blev jag som liberal. Jag tänkte att det är farligt att bjuda in extremister i kampen mot fascism och nazism. Vad tänkte du då du hörde talas om det?

Du kanske inte förstår mina tankar  om faran i att se vänsterextremister vinna terräng i antirasistiska sammanhang. Men du kan förstå mina känslor. Se på hur du själv reagerade då du fick höra att LUF bjudit in Sverigedemokraternas ungdomsförbund. Så känner jag, och väldigt många liberaler, då vi får höra att någon antirasistisk demonstration  ÅTERIGEN hamnat sida vid sida med revolutionära Fronten eller Kommunistiska Partiet.

Jag slutar aldrig kämpa och demonstrera mot nazism och fascism. Men jag tror att vi måste lägga bort partipolitiken. Det där med blockpolitik förvränger våra sinnen och våra känslor. Vi måste lägga bort våra partipolitiska tillhörigheter helt då vi träder fram som antirasister och antifascister. Annars är kampen mot fascism och nazism dömd att misslyckas.

Jag har stort hopp om Expos underbara projekt Tillsammansskapet som bland annat går ut på att bygga positiva alternativ till nazism och fascism, och att man lägger bort partipolitiken i arbetet mot rasism.

Besök Tillsammansskapet här!

Posted in: Uncategorized