Tumultartade tider, nazister och rysknationalister

Posted on mars 2, 2014


Hade någon för två veckor sagt till mig att Ryssland och Putin två veckor senare skulle samla 150000 man och hota med invasion av Ukraina skulle jag kallat dem galna. Hade nån sagt till mig att Ryssland skulle vibrera av krigsretorik skulle jag skakat på huvudet. Hade någon för två veckor sen sagt till mig att det nazistiska partiet Svoboda, Svenskarnas Partis systerparti, skulle sitta i regeringen i Ukraina två veckor senare, hade jag bett dem dra åt skogen. Och om denne någon sagt att det första Ukrainas nya regering skulle göra skulle vara att avskaffa språklagar som skyddar ryssarna (det är extra känsligt då Svoboda är känt för att vara grova rasister mot ryssar), skulle jag baxnat.

Vi människor har en förmåga att försöka leta efter goda och onda när något händer. Tänka svart och vitt. Putin vill invadera Ukraina, därför kan det vara lätt att nu säga att Ryssland är skurken och Ukrainas regering de ”goda!

Men så enkelt är det inte.Det sitter nazister i regeringen i Ukraina.

Ja jag repeterar det, för om ni stannar och tänker till så är det oerhört.  Helt fuckin horribelt. Ukrainas regering är den FÖRSTA regeringen sen 1945 i Europa där nazister sitter i regeringen.

Hade läget varit annorlunda och vi haft tid at tänka vad det innebär så hade fasan över det nog blivit större än över de 10% Gyllene Gryningen fick. Svoboda har nått längre än GG någonsin gjort.

Det är nazister av samma stuk som deras systerparti, Svenskarnas Parti. Estetiken, budskapet och medlen är ungefär likadana.

Jag repeterar det för att jag hör atydningar om att man kan stödja Ukrainas regering i det här läget. Det kan man inte. Och eftersom man inte kan stötta den regeringen (utan att smutsa ner sina händer) så får man stötta Ukraina som nation istället och folket.

Jag är mot Putins aggression. Jag är rädd för Sveriges säkerhet eftersom dårarna i Sveriges riksdag bestämt att vi varken ska ha militärt försvar eller civilförsvar. Jag följer med stor rädsla maskirovkan och desinformationen som sprids från rysk sida. Det fanns en tid när jag studerade sånt. Maskirovkan 1968, 1956, 1939, 1980, och runt 1989-91…

Men jag kan aldrig, aldrig, aldrig, under NÅGON som helst omständighet tolerera en regering med nazister i. Och givetvis vill jag inte heller ha Ukraina in i EU, inte med den regeringen.

Jag stöder Ukrainas rät till självständighet, till självbestämmande. Jag stöder folkets rätt. men bet mig aldrig välja mellan en regering där nazister sitter med och Putins rysknationella galenskaper.

—————

PS

Om en narkotikapåverkad stridspitt går fram till dig och dina nära och kära för att mucka gräl har du rätt att söka skydd och stöd. Men om du då hoppar upp, ger galningen fingret och skriker ”nananana na naaa, du har liten pitt fetto, du kan aldrig göra oss nåt”, då är man fan medskyldig till att situationen löper amok.

Posted in: Uncategorized