Öppen fråga till Muslimska Mänskliga Rättighetskommitén

Posted on februari 10, 2014


Den muslimska rättighetskommittén protesterar mot regeringens och polisens arbete mot radikal extremism. De gör detta genom att påstå att regeringen hetsar mot islam. Jag har ställt en fråga vad de menar med detta och inte fått svar. Därför lägger jag upp det här.

Det gäller detta:

Skärmklipp

I ett pressmeddelande skriver de:

”När så kallad islamism jämförs med högerextremism underblåser utredningen på många sätt reda existerande antimuslimsk diskurser där det finns en tradition att jämföra islam med nazism.”

I förra veckan skrev jag detta till Fatima Doubakil som jobbar med Muslimska Rättighetskommittén. Jag har ännu inte fått svar.

Jag läste på er FB sida att ni anser att Regeringen hetsar mot muslimer genom att varna för sk ”våldbejakande extremism” som utförs av olika sk ”islamistiska extremister”.

Jag måste maila till dig och fråga lite om detta.

Att vara mot religiös extremism betyder inte att man är mot religionen. Jag förbereder t.ex. en artikelserie just nu om Livets Ord och de kristna fundamentalisternas muslimhat. Jag kommer att beteckna dem som högerkristna, med det generaliserar jag inte om alla kristna.

Lika lite är det att generalisera om alla muslimer att varna för galenskaper som görs av ”radikala islamister” eller ”muslimska extremister” i mina ögon.

Dessutom kan man jämställa den religiösa extremismen med nazism och liknande extremism. Det är grupper som hatar demokrati, som anser att våld ska utövas med politiskt syfte och dessutom hatar de ofta judar också.

Hamas går ofta längre än nazistpartier genom att de öppet skriver om att utrota alla judar. Samma gör Hizb Ut Tahrir ofta och Al Quaidanätverk gör samma sak.

Att hålla koll på nätverk som vill avskaffa demokratin, som är rasistiska och som vill använda våld i politiskt syfte anser jag är helt rätt.

Sådana nätverk ska man hålla koll på.

Att generalisera om alla muslimer eller kristna är hat, att peka ut galenskaper som muslimska eller kristna fundamentalister säger sig vilja göra i sin religions namn är INTE HAT!

Vad menar ni med detta?

Mvh

/Torbjörn Jerlerup

Det är synnerligen besvärande att Den Muslimska Rättighetskommittén drar likhetstecken mellan radikala extremister och religionen islam.

Att jämföra alla islamister med nazister eller islam med nazister är lika fel som att jämföra sionister eller judar med nazister. Men att peka ut extremistiska grupper, radikala grupper, som naziliknande är inte fel… om de har naziliknande ideer!

Så jag undrar vad de menar med detta? Jämställer de kritik mot islamistisk extremism med kritik mot islam?

Och vad anser de om Hamas, Hizb Ut Tahrir och andra radikala grupper som regelbundet sprider uppfattningen att judarna ska utrotas? Kan man jämställa det med nazism?

Och även om Livets Ord inte är våldsbejakande så är de iallafall GROVA RASISTER som HATAR muslimer. Har jag rätt att kalla dem för kristna extremister eller kristna fundamentalister eller är det då att på samma sätt sprida hat mot alla kristna?

Och vad anser ni om att Sd brukar säga att radikal islamism och islam är samma sak? Dvs samma som ni tycks anse!

Och observera att Kommittén inte någonstans ger citat som styrker det de säger, från rapporten.

Posted in: Uncategorized