Sara Mohammads rasism (del 2)

Posted on januari 29, 2014


Jag skrev om debattören Sara Mohammad för ett tag sen. Den artikeln cirkulerade ganska mycket. Jag visade där att Sara Mohammad deltar i en grovt islamofobisk film . En film som hon hitills uttryckt sig positivt om. Hon generaliserar om muslimer och islam och pratar om konspirationen att ”islamisera Europa”. Dessutom kallar hon sig islamofob, och är stolt över det.

Om man kikar på en film på youtube får man fler bevis för hennes rasism.

”Judendomen. Man vaknar på morgonen, det första man ber är: tack gode gud att jag inte är född till en kvinna”. (ca 1:13)

”Det finns en kampanj för självbränning… Det är att kvinnor blir tvungna att bränna sig, att de tänder eld på kvinnor… Det är så vanligt som att dricka ett glas vatten i Irak nu, irakiska kurdistan, att man går med vätska, lacknafta, med tändare, ‘här gör det nu, här gör det nu, vågar du inte, gör det nu’ så man gör utpressning på alla möjliga sätt, både psykisk och fysisk, att man ska göra det.” (ca  22.50 )

”Han sade ’Ja men tro inte att var och en som heter Ahmed eller Muhammed har en pistol i handen och håller på och mördar svenskar. Skall vi hitta någon ö till honom och skaffa ett liv till honom där typ. Skall vi skydda honom? Det är inte så farligt som det låter. Då ringde jag till honom och pratade. Först var han så upprörd och otrevlig. Varför ringer du mig typ. Jag är chef här. Varför ringer du inte till handläggarna?’ Jag ringer för att samtala med dig för det känns inte som att du har uttalat dig rätt. På grund av dina uttalanden ringer jag dig. Sedan märker jag att det är tredje fallet som jag har. ju en utbildningsdag med 150 personer. Både från polis och socialtjänsten. Men då berättade jag för honom att du använder ju det här uttrycket att ’det är inte varenda person som heter Ahmed eller Muhammed som har en pistol i handen för att mörda dig som svensk’. Det köper jag gärna i integrationsprocessdiskussionen, Men när det gäller hedersmord och hedersrelaterat våld är det absurt att använda det. Lika gärna kan han mörda honom. Varför inte det? Han kan mörda sin dotter, varför kan han inte mörda din son?” (ca 1:07)

Hela föreläsningen är full av generaliseringar. religion beskrivs som ett lyckopiller, Slöja också (5:50) Slöja o burka nästan samma sak. Burka en säkerhetsfråga också. Självmordsbombare bär burka. (11:00). Har du slöja får du inte gå på disko och aldrig simma med män påstår hon (13.00) vilket är en osann generalisering. På 1:12 beskrivs religion som ett hot mot kvinnor, ALL religion.

Men de grövsta klavertrampen ser ni ovan. Sara pratar om HELA judendomen som kvinnoförnedrande. Hon påstår att det är lika vanligt att de folk dricka vatten i Irak som att se folk bära lacknafta för att tutta eld på sina fruar och hon generaliserar om muslimer.

Men då berättade jag för honom att du använder ju det här uttrycket att ’det är inte varenda person som heter Ahmed eller Muhammed som har en pistol i handen för att mörda dig som svensk’. Det köper jag gärna i integrationsprocessdiskussionen, Men när det gäller hedersmord och hedersrelaterat våld är det absurt att använda det. Lika gärna kan han mörda honom.

Som jag sa i min förra artikel går det bra att vara både mot hedersmord, kvinnoförtryck och islamofobi (och antisemitism). Och religionskritik är inte samma sak om generaliserande hat!

 

Posted in: Uncategorized