Stellan Bojerud

Posted on december 14, 2013


Några ord om Stellan Bojerud. AB skrev om honom i en ganska usel artikel igår. En som inte bevisar det artikeln förmenar sig bevisa: att Bojerud är rasist. Artikeln bevisar bara att Bojerud menar sig INTE vara rasist.

Och det kommer man inte långt med…

Nima Dervish har jag numera inte så mycket övers till, eftersom han har en obehaglig tendens att sprida hat mot muslimer till höger och vänster. Men i frågan om artikeln om Bojerud råkar han ha rätt.

Jag läser rubriken ”Jag är en stolt rasist” och tänker: ”’Stolt rasist’? Vilken idiot. Kanske gör de rätt i att hänga ut de här mupparna”. Sen läser jag resten av artikeln, där det tydligt framkommer att han INTE anser sig vara rasist:

– Därför att alla jävlar har beskyllt mig för att vara rasist så jävla länge, så jag har funnit mig i det, och ordet har tappat fullständigt värde. Jag är inte särskilt rasistisk.

Snubben säger att han ”ogillar barnäktenskap, könsstympning, tvångs­äktenskap, bärandet av ­iögonfallande religiösa symboler, skamvåld och balkonghoppning. Därför är jag ­rasist”. Typ ”om detta gör mig rasist så är jag väl det då”. Det är ju inte samma ska som att vara rasist eller anse sig vara det!

Jag har träfffat Bojerud. Sist vi sågs pratade vi om hans projekt att skriva en bok om svenskar som deltog i kriget i Norge på Norges och de Allierades sida mot nazismen. Fascinerande ämne

När man frågar honom om påståendet att han är rasist säger han ofta ”visst fan, det är jag, gift med en asiat och med afrikaner som barn och har bott i Indonesien många år. Visst fan är jag det, joho du…”

Att basera en artikel på en sådan sarkasm kommer man inte långt med.

Men är han rasist? Javisst. Hans gamla blogg skulle kunna användas som skolexempel på rasistiska och fascistiska ideer. Det har jag sagt till honom direkt, ansikte mot ansikte över en öl i Sundbyberg. De generaliseringar han gör mot muslimer och islam ÄR rasistiska. Att generalisera negativt om islam och muslimer och koppla dem till nazism på det sätt han (och Breivik mfl) gör ÄR rasistiskt. Grovt rasistiskt. 

Man kan, för att göra det enkelt för sig jämföra det han säger om islam med vad nazisterna påstod om judarna. Det var samma generaliseringar och demoniseringar.

Samma med hans vurmande för nationalismen. Den tog sig bland annat uttryck i att han berömde ett nazistparti för någon tid sen.

sd

Men Stellan förtjänar att bemötas för vad han säger och står för, inte för en sarkasm.

Besök därför hans gamla blogg och ta reda på själva hur han resonerar. Den är full av grov rasism.  Den kan ni läsa här:

https://web.archive.org/web/20121020123526/http://mopsen.wordpress.com/

I övrigt står jag för vad jag skrev 2010. Bojerud flyr från något… Vad och varför vet nog Bojerud allena.

I övrigt är det hög tid att skriva en artikel om myten att man måste vara etnisk svensk för att vara rasist. Myten om ”min fru är invandrare…” Rasism finns i alla länder och hos alla folk, så att man känner utlänningar eller har besökt utlandet säger inget om man är rasist eller inte. Men det kommer jag att skriva i Motargument i veckan.

Posted in: Uncategorized