Näthat (sebbe och rasisterna)

Posted on december 11, 2013


Jag är kluven till Expressens avslöjanden. Å ena sidan anser jag det är rätt att rasistiska nättroll avslöjas och hängs ut, om de är beslutsfattare. Jag har själv avslöjat ett och annat troll under åren som gått. Men å andra sidan känns det inte riktigt bra att folk som inte är viktigare opinionsbildare och poliitker hängs ut, utan bara de som är ”svenssons”. Jag har själv haft policyn att INTE avslöja de namn jag stött på som varit näthatare och vanliga svenssons.

Hur som helst noterar jag att de som ogillat att jag kritiserar rapparen Sebbe Staxxet för det han sagt på FB och Twitter och i låtexter om att knulla mammor, döda bögar, skjuta Jimmie Åkesson och moderater, är de som ropar högst att allt högerextremt näthat ska hängas ut och avslöjas. De som varit mest mot att media kritiserat Sebbe Staxxet för mordhot är de som högst ropar att sverigedemokraters mordhot ska avslöjas.

Jag är för konsekvens. Ska vi kika lite på vänsterextremt hat? Kika på Kartellens facebook sida eller (eller sidan Sebbe Staxx som i och för sig inte lär vara hans, men där hans fans diskuterar). Det pratas om horor (Annie Lööf skulle våldtas som den hora nån ansåg hon var), om att knulla mammor och döda bögar. Det pratas om att sätta skott i pannan på Jimmie Åkesson och moderater och folk som kritiserar Sebbe eller RF. Eller ska vi kika på vänsterkommentarerna och inläggen på Jinge.se. Anonyma kommentarer om att kommunismen eller Sovjet var ok.

Näthatarna om var anonyma på facebooksidan om enhetsfront mot rasism. De som hade vapen på sin sida, hetsade mot sionister och gillade revoluionära Fronten? Ska i gå hem till dem och ringa på deras dörrar också?

Vilka vänsterextrema näthatare ska vi hänga ut på Expressen och gå hem och ringa på hos, tycker ni?

Jag är kluven. Folkvalda politiker anser jag ska kunna hängas ut för vad de säger tex på FB, anonymt. Politiska ledare och beslutsfattare. Men inte

Vad ska kunna hängas ut och VEM? Hur ska de som finns i olika forum för sexuella minoriteter kunna känna sig trygga om att just deras identitet inte hängs ut på Expressens första sida?

Nånstans anser jag att man måste dra gränsen. Vänsterextremism och högerextremism må vara vidrigt men så länge de inte är beslutsfattare och politiker så kanske de inte bör hängas ut hur som helt?

Expressen har listor på 6200 namn… Det kryper lite i kroppen på mig…

Jag är kluven.

Hur som helst. Givetvis måste man hantera nähatarna runt Sebbe, Kartellen, AFA och RF på samma sätt som de runt Sd och Avpixlat. Och vem granskar vad Researchgruppen pysslat med för näthat? vad sa Wåg och Fredriksson på 90-talet då de var AFA-ideologer? 

PS

En kommentar jag hade på FB:

Jag hänger mycket på sajter för sexuella minoriteter. Där finns makthavare. En del de gör skulle ses som perverst av många som har fördomar. Jag går bara och väntar på den dag de outas… Vi är inte långt från det.

Littorin kan man ha åsikter om. Men Littorinaffären gick ut på att man grävde fram uppgifter om vad som sagts på en sexsajt.

Samtidigt släpptes medlemslistorna lösa. Efter mycket möda och besvär fick jag den sajt som hade lagt upp alla medlemslistorna att radera inlägget. hade den listan hanterats som Expressen hanterar det idag, och hade man publicerat mail och sånt från de sex- och kärlekstörstande på sexsajten, hade det förstört många människoliv. Det är en av de saker jag är mest stolt över att ha gjort de sista åren.

Man kanske inte gillar sexsajter. Man kanske tycker det är lite konstigt med polyamorositet, trekanter och bondage och smisk och allt sånt som folk kanske gillar. Men där finns vanligt folk. feminister, hemmafruar, ensamstående mammor, företagare, arbetare, politiker och opolitiska. Inte sexuella dårar utan folk som du och jag.

var går gränsen? Ska man outa folk på sexsajter som vill ge smisk om de är Sverigedemokrater? Sitter i regeringen? är vänsterpartister? Journalister? Ska man bara outa rasism på slutna sajter?

vem ska outas? vem ska Expressen få gå hem hos?

Bra fråga!

Littorinaffären skrev jag om här:

https://ligator.wordpress.com/2011/07/02/aftonbladets-egendomliga-littorinartiklar/

https://ligator.wordpress.com/2011/07/03/om-att-outa-en-minister-eller-andra-manniskor/

Posted in: Uncategorized