Varför förfalskar Jan Jämte historien?

Posted on december 2, 2013


Det har varit så mycket nu att jag nästan mår illa. De sista veckorna har jag sett Revolutionära Fronten demonstrera sida vid sida med Vänterpartiet, AFA-beundrare hålls fram som antirasistiska förebilder på ABF och släpps in hos Expo och Antirasistmen, AFA och Kommunistiska Partiet betraktas som goda antirasister och Sebbe-”döda bögen Jimmie Åkesson”-Stakset ses som en god antirasist. 

Men nu senast läser jag hur organiserade antirasister tar emot den första bok som utgett sig att försöka skriva antirasismens historia i Sverige. Det rör Jan Jämtes avhandling som tas emot med lovord. Och det gullas med kommunister, det gullas med AFA och andra radikala. Och författaren förfalskar 30-talets historia genom att hålla fram antidemokratiska antifascister och helt dölja arbetarrörelsens otroliga arbete mot nazismen och kommunism.

Kapitlet om 30talet är ren historieförfalskning och borde aldrig ha tillåtits att publiceras som akademisk publikation. Det är ett skämt. Arbetarrörelsens fantastiska antifascistiska arbete berörs knappt. Istället fokuserar författaren på vad de totalitära ”antifaciterna”, som ofta styrdes direkt av Stalin, gjorde. Hur man kan skriva antifacismens historia utan att knappt ens ta upp arbetarrörelsens arbete mot facism och kommunism, övergår mitt förstånd.

Och sen pratas det mycket om AFA i avhandlingen , som om det totalitära AFA var, eller är, en legitim aktör i den antirasisiska kampen de sista 20 åren.

Det är en sak att det gullas med AFA, med Researchgruppen, kommunister och med RF idag, och att Sebbe ”döda bögen Jimmie Åkesson” Stakset numera betraktas som en stor antirasist. Men när man spottar på gravarna över de som slogs mot nazismen på 30-talet. När man spottar på min morfars grav. Då har en gräns överskridits. Då har droppen fått bägaren att rinna över!

Jag mår illa. Antirasismen har stora problem i Sverige idag. Problemet är att vänsterextremismen tolereras. Jan Jämtes historieförfalskning är bara ett typexempel på detta!

Undrar vad 30-talets antifascister hade sagt, de som hade nolltolerans mot totalitära ”antifascister”.

SKÄMS, alla som inte ser galenskapen och gör nåt åt det!

PS

Låter jag extrem? Jag är nolltolerant mot fascism (som Sverigedemokraterna) och nazism samt rasism. Totalitära rörelser på vänsterkanten, AFA, RF, kommunister och liknande betraktar jag på samma sätt, och med samma nolltolerans.

Posted in: Uncategorized