Mobbning och ungdomsgäng i Borgholm

Posted on augusti 20, 2013


Detta brev har jag skickat till Socialtjänstens chef i Borgholm idag! Personuppgifter borttagna och vissa detaljer ändrade.

 

MvhTorbjörn Jerlerup

———————–

I förra veckan misshandlades en ung kille, bästa vän till en en ung kille som står mig mycket nära. XXX heter killen. Han har mobbats i tre år i Borgholm och föräldrarna har varit i kontakt med polis, skola och socialtjänst under lång tid.

Igår hotade dessa ungdomar mamman till den misshandlade pojken.

Jag fruktar för mitt bonusbarns säkerhet. Han är inte drabbad själv men bästa vän till den drabbade och har tagit ställning MOT mobbningen.

Jag har hört att föräldrarna försökt stoppa mobbningen länge nu men det bara fortsätter och fortsätter. Socialtjänst och skola är väl medvetna om detta. Polisanmälningar har gjorts. Det har säkert gjorts en del för att stoppa det som pågår men helt klart inte nog.

Jag har hört ”vi har gjort all vi kan” som argument, kan det verkligen stämma att man gjort allt?

Nu kräver jag att sociala myndigheter tar i med hårdhandskarna mot gängbildning och mobbning bland ungdomar. Detta ska göras NU, inte nästa månad.

Vilken syn på rättvisa och demokrati förmedlar vi till ungdomar om vi inte ingriper med kraft då 13 åringar mobbas och misshandlas?

Då XXXX misshandlades förra veckan deltog dessa: Som gängledare funkade J A. A U, E P och en N deltog också. Mamman till den drabbade pojken, som polisanmält det, kan berätta mer på —— (telefonnummer kan jag kanske ge efter kontakt med mamman). Jag vet att rektorn Christina Lundberg på Viktoriaskolan (tel 0485-882 45) vet exakt vilka det rör sig om också.

1) Stämmer detta att socialtjänst känt till mobbningen och denna gängbildning under många år? Varför pågår det ännu? Vad har Socialtjänsten gjort? Vad gör ni NU för att se till att mobbningen upphör direkt?

2) Om problemen är stora (vilket de verkar vara eftersom de fortgår hela tiden) är frågan vilka experter ni bjudit in från andra delar av landet för att lösa eventuella interna problem ni har och ge er tips på hur ni kan förbättra ert arbete mot mobbing.

3) Jag vill läsa kommunens handlingsplan mot mobbning.

4) Då en person nära mig är i fara och dennes bästis säkerhet är i fara vill jag att ni agerar NU! Denna veckan. Oavsett eventuella semestrar eller arbetsbörda ni har!

Mvh Torbjörn Jerlerup
070-6501785

PS En kopia av detta brev kommer att sändas till media och läggas upp på blogg och twitter, men utan personuppgifterna i brevet.

———————————-

Jag ska följa upp detta och ta reda på varför Borgholms kommun inte gjort något åt mobbningen och vad de ska göra åt den nu!

Posted in: Uncategorized