Förintelseförnekelse är faktiskt också rasism!

Posted on augusti 17, 2013


Ursäkta mig… Men om man anser att förintelseförnekelse INTE är rasism, är man då antirasist?

Jag har hamnat i många konstiga diskussioner den sista tiden med ”antirasister”. Det finns nämligen en hel del antirasister som öppet eller indirekt säger att förintelseförnekelse inte är rasism.

Igår hamnade jag i en diskussion där flera personer reagerade negativt då jag uttryckte att jag är tveksam om den fd grova rasisten och förintelseförnekaren Mohamed Omar är ärlig i sin omvändelse från judehatet. Då hoppade två antirasister på mig och sa att jag ljög då jag kallade Omar grov rasist. Det var han inte, sa de, bara förintelseförnekare, och förintelseförnekelse är inte rasism påstod de.

Nu vet jag att många antirasister kommer att bli lite arga på mig. Men jag säger det ändå.

Om man reagerar på att jag beskriver en person som försökte bli 00-talets Ahmed Rami och samla judehatarna i Sverige som grov rasist, bör man fundera på vad pysslar med, speciellt om man kallar sig ”antirasist”. Om man anser att förintelseförnekelse inte är rasism har man stora kunskapsluckor om vad rasism och judehat är.

Ja, det är faktiskt så att man själv då bär fördomar mot judar.

Jag säger det igen. Vi måste hålla rent i den antirasistiska rörelsen. Att sitta still i båten hjälper ingen.

Ni vet vad man brukar säga. Innan man gör upp med andras fördomar bör man göra upp med de man själv har. Det gäller alla människor, och rörelser. Även den antirasistiska rörelsen!

Posted in: Uncategorized