Konsekvenserna av att #reva-protesterna valt fel fiendebild.

Posted on februari 27, 2013

9


En vän inom polisen i Malmö, som hatar #REVA, berättade för mig att polisen börjar få stora problem. Redan nu är det så att om polisen jagar en gärningsman som ser ”utländsk” ut och aktivister mot REVA ser det så antar dessa aktivister att polisen jagar papperslösa. Därmed är det ju aktivisterna som generaliserar och begår fel. Utländskt ”utseende” är lika lite ett tecken på brottslighet som oskuld.

Polisen i Vasastan bekräftar detta på Facebook. De skrev detta.

Efter ett personrån tog jag och kollegan uppgiften att söka av och vakta perrongen ifall gärningsmannen skulle försöka hoppa på ett tåg. Ett tåg rullar in och chauffören ber oss skärrat att hjälpa honom att få ut två fulla män. Männen sitter och dricker alkohol, för oväsen och skrämmer allmänhet. Givetvis gör vi det – det är vårt jobb!

De sätter sig på bänken och protesterar högljutt när vi tar drycken ifrån dem. Och för er som inte vet – det är ett brott att dricka alkohol innanför spärrarna, brott mot Ordningslagens 4e kap. lika väl som att planka eller röka.

När vi står och pratar med dessa berusade män så kommer en massa människor fram, de ställer sig nära, stirra på oss kritiskt. Jag har knappt tänkt på det men de två berusade männen är rumäner. För mig är det två fulla gubbar. Gula, blå, gröna, vita, bruna – det spelar ingen roll de ska inte vara där, de ska inte föra oväsen, dricka och skrämma allmänhet.En kvinna kommer fram, hon ställer sig och skriker på mig, skriker att jag fan inte har rätt att ta legitimation på dem. Hur fan kan polisen jaga papperslösa.

Jag försöker förklara – begår något ett brott så kan vi rapportera dem och för att göra det måste vi ha legitimation. Kvinnan ger sig inte, hon kommer närmare och skriker så jag känner hennes spott i ansiktet. Hon lyssnar inte, hon tar inte in, hon fortsätter, du har ingen som helst rätt att kolla ID (okej, vem ska vi rapportera? Molgan?)

Jag blir så illa till mods, det skär i mig och jag får ett behov av att förtydliga och förklara mig, försvara mig. Jag säger till en av gubbarna högt och tydligt så alla hör ”ni får inte dricka alkohol det är ett brott, ni får inte föra oväsen och vara störande för allmänheten”. Några i cirkeln runt oss börjar lämna efter att de skruvat på sig. Till slut är det bara den vansinniga kvinnan kvar. Vi tar de två fyllegubbarna och går.

Hela den här REVA-debatten har spårat ur. Detta att vi tar ID på människor enbart för att de är ”utländska” är så befängt – vad är utländsk? Givetvis står vi vid spärrarna vid tunnelbanan när vi får några minuter över. För alla åker tunnelbana, rika, fattiga, gamla, småkids, brats, hemlösa – alla.

Det är ett ypperligt ställe att hitta folk med avvikande beteende. De som röker, plankar, klottrar, super, för oväsen, skadegörelse, rånar, ficktjuvar, sexuella ofredanden. Och de som gör det – dem kontrollerar/rapporterar vi vare sig de är gula, blå, vita, lila, bruna, gröna. 

Det är inte vi poliser som dömer folk efter utseendet (vi har annat att gå på). Det kanske är andra som drar egna förutfattade slutsatser efter hur personen vi pratar med ser ut…Polisassistent C.GPS. Rånaren valde uppenbarligen en annan färdväg. DS

Nu har jag fått känna av REVA!
Men för helskotta. Så går det när puckade demonstranter tror att ”fienden” är polisen. REVA är en del av EU:s politik för att bygga upp Fästning Europa och den har Socialdemokraterna och Alliansen, Höger och Vänster, byggt upp i gott samförstånd. Det är POLITIKERNA som skapat REVA, inte polisen ni ska vända er mot!
 
Det kommer att hållas demonstrationer mot REVA inom kort. Jag kan inte hjäpa det men jag känner mig mer och mer illamående då jag ser vad protesterna riktas MOT.
 
POLISEN ÄR INTE ”FIENDEN”, DET ÄR DE SOM SITTER I RIKSDAGEN; I ALLIANSEN OCH SOCIALDEMOKRATERNAS HÖGKVARTER PÅ SVEAVÄGEN SOM NI SKA RIKTA ILSKAN MOT!
 
Jag tror inte det finns ett självändamål i att det protesteras, mot nån random ”fiende”… Reva är vidrigt. Fästning Europa är vidrigt. Men det är INTE svenska polisen och Migrationsverket som byggt upp Fästning Europa. De är inte ens de svenskar som stött detta och hjälpt till att arbeta fram det. Det är politikerna som bär skulden.

Som jag skrev häromdagen så är det helt rätt att protestera mot polisens agerande, men om inte huvuddelen av protesterna riktas mot politikerna kommer vi att förlora striden mot REVA.

Posted in: Uncategorized