Varför saknar Saltsjöbanan ATC?

Ni har säkert alla hört talas om olyckan i Saltsjöbanan. Det som inte diskuterats ännu är varför olyckan överhuvudtaget kunde ske. När man gräver lite i vad som skedde visar det sig nämligen att Saltsjöbanan saknar något som kallas ATC, dvs elektroniska stoppfunktioner. Man har alltså saknat grundläggande säkerhetssystem. De flesta järnvägar har detta numera. Det var en serie olyckor i Europa på 90-talet som ledde till att man installerade detta. 

Att lagstifta så alla järnvägar får ATC vore inte bra eftersom det skulle döda alla museijärnvägar. Men vältrafikerade järnvägar som Saltsjöbanan måste givetvis ha det.

Kanske hade Saltsjöbanan och SL tur inatt. Det hade kunnat gå riktigt illa. Tänk er att två fullastade tåg kolliderat eller att detta skett i rusningstrafik.

På nätet har man diskuterat detta med ATC och Sl ett tag nu och det finns folk som har varnat för att olyckor skulle kunna ske.

Järnvägar som är så pass vältrafikerade som Saltsjöbanan måste ha elektroniska stoppanordningar. Allt annat är galenskap.

PS

Se för övrigt denna diskussion om bristen på ATC och den tokiga stadsplanering som gör att man lägger ett hus exakt där man lagt det.

Annonser

One thought on “Varför saknar Saltsjöbanan ATC?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s