Det här om traditioner, konservatism, förändring och kopimism…

Johanna Piratkatt Drott skriver om det här med traditioner, appropå en artikel som en bloggare skrivit om mig. Ämnet är traditioner.

Oftast när man pratar om traditioner så beskrivs de som ganska oföränderliga. Man har traditioner, de bevaras eller de försvinner. Så låter det oftast. Och är man sverigedemokrat eller konservativ så anser man givetvis att traditioner bör bevaras. Alternativet är att de försvinner och då bara räddas kvar i museum.

Men så fungerar inte det här med traditioner, egentligen. Det är det som Johanna är inne på med sin liknelse med kopimismen.

För att återgå till klarspråk och frågan om hur traditioner fortlever, så vill jag dra uppmärksamheten till det fenomen som ärkopimismen. Denna nyareligion som är framsprungen ur den svenska folksjälen, och som sedan årsskiftet ’11/12 blivit något av en hit. Med filialer i ett stort antal länder världen om är det månne en av Sveriges mest expansiva exporter. Sprungen ur den svenska folkmyllan har den tagit världen med storm.

Detta utgör en paradox för den som vill bevara det svenska kulturarvet. Å ena sidan kommer det från den svenska samtiden, och är en produkt av den svenskaste av alla svenska institutioner: folkhemmet, och dess utbyggnad av universellt snabb internetuppkoppling över land och rike. Om svenskheten är på väg att utvecklas åt något håll, så är det i kopimismens riktning det barkar.

Traditioner har inte antingen bevarats eller försvunnit. De har konstant förändrats. Kultur mixas, blandas, utvecklas och KOPIERAS. Kulturen står inte still, även om delar av GAMLA tiders kulturarv kan leva kvar i form av musik, hembygdsgårdar eller liknande.

Jag var inne på det i en GT-artikel på julafton:

De traditioner vi har i dag är inte de samma som traditionerna för hundra år sedan, och de i sin tur ser inte likadana ut som för tvåhundra år sedan. Kultur och traditioner är under ständiga förändringar och så har det alltid varit, i alla tider. Kulturen förändras när människorna utvecklas och inget utvecklar oss människor så mycket som mötet med det nya och annorlunda.

Men varje gång någon sed förändrats har konservativa krafter stått likt Sverige­demokraterna i dag, och försökt hejda utvecklingen. Lucia, som anses så självklart svensk i dag att till och med Jimmie Åkesson försvarar seden, ansågs vara en främmande barbarisk katolsk sed. Tomten sågs som ett påfund från utlandet (förr delade julbocken ut presenterna). Ja, självaste Kalle Anka ansågs länge vara osvensk…

Tänk bara så kontroversiellt det var när man ville introducera stearinljus i kyrkorna! Det sågs också som katolskt. I dag kan vi inte tänka oss en kyrka utan ljusbärare, ett altare utan stearinljus och december utan en ljusbärande Lucia.

Folk har inspirerats av en kultur, oftast elitens kultur, och försökt efterrapa den. Ibland på laglig väg och ibland genom att kringgå lagarna och makten.

I dessa dagar när det pratas mycket om pirater, fildelning och piratkopiering, bör det kanske sägas att mycket av mänsklighetens historia handlat om att en styrande elit behållit viss kunskap för dem själva, genom lagar, religion, sedvana och makt. Folk har då försökt kringgå dessa.

Hovmusiken som bara fick spelas på hov och av adeln, kopierades och blev folkmusik. Ironiskt nog är det mesta som spelas av genuint ”indianska” musikgrupper i Sverige, t.ex. musik som indianerna kopierade från  folkmusiken i Europa och som de kopierade och mixade i sin tur, genom hovmusiken som förebild.

Förbuden mot vissa klädesplagg som funnits genom historien har bara fått som konsekvens att folk försökt kopiera de högre ståndens klädsel så gott det går.

Sagor, musik, berättelser, hus, teknik, möbler, livsstil… kort och gott allt det vi kallar kultur har skapats så här.

Av att man mixade ett turkiskt helgon med en nordeuropeisk gårdstomte och masskulturens glada röda tomte med vitt skägg, föddes den tomte vi har nu. Tomten om 300 år kommer att se annorlunda ut, om vi ens har kvar tomten då. Tomten kanske försvinner, likt julbocken mer och mer gjort. Ingen låter en get dela ut presenter numera. (De bränner man ner, iallafall om man bor i Gävle!)

Religioner och filosofier skapas på samma sätt. Mix, kopiering och skapa något nytt av det. Vi har helgdagar på söndagar därför att den kristna kyrkan mixade judisk mainstream-tro med ”kristussektens” tro och sedvanan hos Mithrasdyrkarna runt kejserliga hovet i Rom. Därför blev söndagen vilodag (och därför är alla kyrkor, likt Mithrashelgedomarna, vända mot solens uppgång).

Johanna har en viktig poäng. Morgondagens svenska kultur remixas, kopieras och skapas idag, vad än konservativa krafter, som sverigedemokrater, anser.

Därför är det bara logiskt att man rappar i kyrkan framför de tända ljusen på altaret på Lucia. Men jag undrar vad som hade chockat folk mest för 150 år sen? Lucia, de brinnande ljusen på altaret eller rappmusiken? Eller det faktum att kvinnorna inte sitter på vänster sida av kyrkan längre, och männen till höger? Kvinnor och män har liksom blandats, mixats…

Mix kan vara kontroversiellt. Det trygga och vana känns trevligare och mer… vant!

Annonser

5 thoughts on “Det här om traditioner, konservatism, förändring och kopimism…

  1. Ping: Det här om traditioner, konservatism, förändring och kopimism… « Urbansundstrom’s Weblog

  2. När jag försökt förklara för folk att deras kristna jul inte är svensk från början så har jag nästan blivit lynchad. För jag firar inte den nämligen, utan jag firar vintersolståndet (eftersom jag är ateist) och då brukar jag ofta få förklara (försvara) varför jag inte beter mig som en ”vanlig svensk”. ALLA svenskar firar ju den kristna julen som ÄR svensk, enligt dem. De får fira vad de vill, men jag stör mig när folk inte kan sin egen historia.

  3. Du har helt rätt i att kultur förändras med tiden, men det är just det som är poängen – med tiden. Det sker naturligt och helt utan pekpinnar uppifrån. Det sker när ”folket” själv anammar det – med tiden – Frågan är varför det är så jäkla brottom idag hos en del…
    Hur tror du att du hade bemötts för 200 år sen med de åsikter du har om multikultur?

  4. Fast att det alltid förekommer konservativa krafter som söker bromsa dessa ”naturliga” förändringar behöver man ju inte använda som intäkt för att de konservativa krafterna är fåfänga och patetiska försök att stoppa den absolut jättenaturliga förändringen utan ju snarare utgör ett alternativ, en reaktion på den alltför snabba förändringarna i samhället som inte så sällan påförs oss ovanifrån. Åtminstone stöds förändringar i radikal riktning ofta av makten då de aldrig skulle gå igenom annars. Konservativa krafter överlevnad visar väl också på att det finns någon form av substans i dem i den bemärkelsen att de ses som alternativ. Ditt resonemang ovan är självrättfärdigt och andas lite ”den sanna och enda rätta läran”. Visste ej att du var religiös, Torbjörn….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s