Bob Hanssons bok: det sista vi har är våra kroppar

Posted on november 18, 2012

3


Jag har länge funderat över hur jag ska recensera Bon Hanssons bok, Det sista vi har är våra kroppar, som han skickade över till mig. Jag ska villigt medge att den rörde mig djupt.

Jag fick den precis då jag debatterade med folk i pro-Israel grupper i Sverige och pro-palestina grupper. Jag noterade då stora mängder rasism och hat riktat mot judar på pro-palestinska gruppers hemsidor. Mycket av det förklätt till Israelhat och sionisthat. Jag noterade samtidigt mängder av rasism och hat och mycket tolerans för rasism och hat i pro-israel grupper.

Nu de sista dagarna har läget i Mellanöstern förvärrats. Det är nu risk för öppet krig mellan Hamas och israel. Och detta leder till att annars ganska förnuftiga debattörer stänger av hjärnan och reagerar med det mest djuriska inom sig.

Det är denna hatspiral Bob Hansson skriver om och som rörde mig djupt. När hatet fått sitt eget liv och det liksom inte är en ände på galenskaperna längre.

Israel började som självförsvar

Jag har en stor förståelse för Israels position. Israel bildades som självförsvar mot antisemitism, kan man säga. Grundarna kom fram till den briljanta idén att det bara går att få stopp på pogromer och hat genom att judar får en plats där de är i majoritet och kan försvara sig.

Detta glömmer man ofta bort.

Idén, den sionistiska tanken om ett hem för det judiska folket, mötte mycket motstånd på 20-talet. Många sa att ”världen liberaliseras” och att pogromer mer och mer skulle bli en omöjlighet framöver. Hade det skett idag hade de sagt ”gör inte en Godwin” till judarna, då sa man ”överdriv inte”. Tyskland och österrike framhölls som paradexemplen på den ”nya tiden”. Tyskland var ”beviset” för att man kunde stoppa pogromer och börja leva ett jämställt liv med andra tyskar.

Sionisterna sa: ”ni bedrar er själv, antisemitismen lever kvar och det KOMMER att bli värre, därför måste vi bilda en judisk stat och kunna försvara oss”. Gissa att de blev utskrattade av många dessa första sionister. ”Ni är galna, VÄRRE i Tyskland, lägg av!”

Sionisterna hade tyvärr rätt…

För att skapa denna stat gick de till kolonialmakten Storbritannien. Dilemmat var att det bara fanns ett sätt att få kolonialherrarna i London att lyssna, nämligen att beskriva projekt Israel som en KOLONISERING av Palestina. Kolonialherrarna i London imponerades av koloniprojektet och gav klartecken för judar att kunna börja flytta till Palestina. Det hade i och för sig alltid funnits judar i Palestina, men de var under många hundra år ganska få.

Där börjar, som jag ser det, tragedin med Palestina. Britterna organiserade det på ett typiskt kolonialt sätt (genom att totalt skita i vad lokalbefolkningen i helhet ansåg) och sionisterna föll i fällan att i sin retorik beskriva projektet som kolonialt, medan lokalbefolkningen, araberna, gjorde det idiotiska att de gav judarna skulden för det som de brittiska kolonialherrarna gjort. Där börjar det tragiska.

De korkade idioterna i området drog igång pogromer och massakrer på judar och därmed väcktes åter tanken på att ”vi måste kunna försvara oss”…

Sen är områdets historia tragisk. Antisemitism, terrordåd mot judar, de arabiska ländernas anfall mot Israel 1948 (ett anfall som leddes av nazisympatisörer bland araberna), judarnas bortdrivande från arabiska länder åren efter och hundratusentals palestinier som miste sina hem då de fördrevs av judarna i samband med kriget mot de arabiska armeer som anföll dem. Sen ”ockupationen” eller ”återtagandet” av västbanken och Gaza och alla bosättningar som byggts, samtidigt som israel omges av stater och grupper som vill utrota judarna som folk.

Och där är vi.

Och jag mår illa. För alltför många brister i sin förmåga att känna hur motparten känner inför raketer och flygbombningar, inför antisemitism och hat… Och som alltid när man pratar om israel och palestina tar många av sig hjärtat och hjärnan innan de pratar.

Bob Hansson fångar oron och dårskapen och hatet hos båda sidorna i sin bok. Och längtan efter fred. Läs den!

*****************

Sedvanlig disclaimer.

Jag anser att det största hotet i regionen är Hamas, som öppet säger att de vill utrota alla judar. Därför stödjer jag en blockad mot Gaza. Jag anser bara att världssamfundet borde hjälpa till med denna blockad mer. Jag stöder också utan att tveka fem sekunder Israels kamp mot Hamas. Grupper som fungerar som dem kompromissar man inte med.

Det betyder inte att jag anser att israel har rätt att göra vad de vill. Att Hamas håller civila som mänskliga sköldar betyder INTE att Israel gör rätt som bomba då de håller barn som mänsliga sköldar. Dessutom måste det kritiseras ljudligt när ministrar i Israel säger att de vill bomba Gaza tillbaka till stenåldern.

Vad gäller tvåstatslösningen har israel undergrävt detta. Förekomsten av israeliska bosättningar, militärbaser och skyddade motorvägar gör att den ”palestinska tänkta staten” på Västbanken ser ut som om någon nyst kaffe på en karta. Så uppsplittrat är det. Det finns inget exempel på att något så uppsplittrat blivit en stat och fungerat som en stat i historien. Och ett mer sammanhängande territorium är inte politiskt möjligt. Med tanke på antisemitismen i regionen är det knappast möjligt för judar att bo säkert i Palestina, därför kan man inte föra över bosättningar till palestinsk administration.

Jag är mot demoniseringar av Israel där man särbehandlar landet. Folk som ensidigt gnäller på israel för dess giftemålspolitik, behandling av minoriteter, demokratiproblem, rasism etc bör betänka att alternativen, grannländerna, är så mycket värre. Ensidigt gnäll på Israel är antisemitism. På samma sätt avskyr jag att en del okunniga personer drar alla sionister över en kam, utan att tänka på att det finns lika stor spännvid i de politiska ideerna bland sionister som bland palestinier. Om inte större!

(Och jag är inte nazist för att jag kritiserar Israel och jag hatar inte alla palestinier för att jag anser att Hamas och antisemitismen är det största hotet i regionen. Så häll käft om ni tänkt säga nåt sånt!)

Två bilder av historien, båda är sanna!

Posted in: Israel/palestina