Folkhatet 8: Myterna om judiska och muslimska ritualmord och blodsoffer

Posted on augusti 29, 2012

1


Det här är del ÅTTA i en serie artiklar om folk- och grupphatet. Jag kallar artikelserien “Folkhatet” för att hedra Ture Nerman. Han skrev en bok med den titeln under första världskriget då han jämförde det generaliserande folkhatet på den allierade och den tyska sidan. (Den kan laddas ner här!) Framför allt kommer jag att visa likheterna mellan antisemitismen och islamofobin. De mest extrema muslimhaterna har lånat många stereotyper som t.ex. nazister använt sig av. Det betyder inte att de, tex. counterjihad, är nazister, det är ett nytt sorts fascistisk fenomen. Men det finns fler likheter än det finns olikheter.

När man studerar folkhat, negativa generaliseringar och rasism ser man att likheterna mellan folkhat mellan olika grupper är större än skillnaderna. Föremålet för hat kan skilja sig åt, men hatets liknelser, stereotyper och uttryck är ofta likadana från plats till plats. Det är detta jag ska visa i en serie artiklar, som kommer att fokusera på att visa hur antisemitismens hatretorik (bland t.ex de radikala islamisterna och nazisterna) även används av muslimhatarna (t.ex. Sverigedemokraterna och counterjihad).

Alla avsnitt i serien om folkhatet kan läsas här!

Blodsoffer

Ritualmordslegender har alltid spridits mot folk som varit offer för hat. Under 1600-talet spred t.ex. katoliker ritualmordsmyter om protestanter och protestanter myter om katoliker.

Mest kända är myterna om judiska ritualmord och blodsoffer som antisemiter spridit genom seklen. Men även här har islamofober tagit över antisemiters myter och sprider dem, men riktade mot muslimer.

Hatet mot judar

Antisemiter har genom tiderna anklagat judar för att begå ritualmord. Hur absurd myten än är lever den kvar idag bland nazister och bland radikala islamister.

Ritualmordsmyten är inte bara en kvarleva från nazismens 30-tal och 40-tal. Den sprids än idag bland nazister, även här i vårt land, i Sverige. Dessutom har myten stor spridning bland antisemiter i Mellanöstern.

Myten, som den sprids, går ut på att judar offrar barn i hemliga blodsriter. Dessa föregivna blodoffer används sen som bevis för att hävda att ALLA judar via kultur och/eller rasen, är potentiella ondskefulla mördare. Läs gärna Jackie Jackubowskis artikel om myten och om boken på bilden ovan.

Så sent som den 27 november 1999 publicerade Al-Usbu’ Al-Adabi, det statskontrollerade organet för syriska Författarförbundet, en artikel under rubriken ”Shylock från New York och dödsindustrin”. Författaren, Al-Barghuthi, skriver bland annat: ”Talmuds läror, genomdränkta av hat och fiendskap mot mänskligheten, är inpräglade i den judiska själen. Genom historien har världen känt till fler än en Shylock. Världen har också känt till fler än en (fader) Thomas som (föll) offer för Talmuds läror och dess hat.

Samma tidning skrev i sitt nästa nummer (1 januari 2000): ”Varje läsare minns hur AIDS spreds i Egypten av vackra HIV-positiva judiska flickor som hade kommit från Israel för att sälja sig till egyptiska ungdomar … Egyptiska myndigheter har avslöjat sionistiska presenter till barn, i form av tuggummi som visade sig orsaka sterilitet. För universitetsstudenter har (sionisterna) tagit fram tuggummi som ökar den sexuella lusten …” Och så vidare, i samma stil.

Muslimska blodsoffer

Precis som alla andra rasistiska myter som drabbat judarna har även myten om judiska blodsritualer och människo-offer fått en motsvarighet bland de som hatar muslimer.

Låt oss se hur islamofoberna använder myten.

Retorik om ”islamska ritualmord”

Det används ofta rent retoriskt. Framför allt internationellt. Som när Pamela Geller pratar om ”islamskt ritualmord” eller då Jihadwatch pratar om halshuggningar. Lägg märke till hur författarna antyder att ritualmord är en sedvänja som är ”islamsk”, som om hela religionen och alla muslimer var delaktiga i dessa påstådda ritualmord.

Retorik om hedermord som ”ritualmord”

Detta är nog den vanligaste kopplingen i Sverige. Denna koppling mellan hedermord och ritualmord görs mest i kommentarsfälten ännu, men blir vanligare och vanligare. Ungefär som Blå Gula Frågor skriver: ”att vi fått en icke önskvärd kulturberikning i form av s k hedersmord, d v s ritualmord…” Givetvis kopplas även här hela religionen ihop med hedersmorden. Det ses som islamskt att mörda sina barn. Nåt som muslimer bara gör.

Ashura

Den mest bisarra formen av koppling mellan ritualmord och islam jag har sett är när man försöker säga att muslimer är sådana som skär sig i huvudet och badar i sitt eget, och andras, blod. Återigen är det Pamela Geller som står för de mest extrema fallen av detta.

Om man söker på hennes hemsida ser man flera artiklar, fyllda av bilder på skenbart blodiga människor som firar den shiamuslimska högtiden Ashura. Som ni ser kopplar Pamela Geller ihop islam med de mest blodiga Ashurasederna. Att det är en extrem sekt bland shiamuslimer, som skär sig så här, berättar hon inte. Istället får hon det att framstå som om ”muslimer är sådana”. (Jag skriver ”skenbart” att man använder rödfärg oftast berättar hon inte.)

Lägg märke till att Geller här också spelar på muslimer och Ashura för att kasta skit på Barack Obama. Ashura är en blodig muslimsk sed, menar hon, och Barack Obama är egentligen en muslim som heter Barack Hussein. genom att citera ett citat av ”Barack Hussein” om respekt och broar kan man lätt få det att framstå som om Barack Obama gillar blodiga rituella cermonier.

Robert Spencers Jihadwatch är inte bättre. Lägg märke till att Spencer kopplar blodsriterna till ”islamiseringen av Storbritannien” här.

 Vill du läsa mer om vad Ashura egentligen är så har wikipedia en bra artikel, klicka här.

Suck! jag låter som en papegoja men det måste sägas igen.

Om man tar något som en del av hela gruppen gör, eller påstås göra, som blodiga mord, och utifrån det antar att HELA religionen och ALLA utövare är på något sätt kollektivt medskyldiga i detta som delen gör eller påstås göra, så är det rasism. Det är negativt generaliserande rasism.

Det har inte med någon sed som utövas bland få att göra. Det handlar inte om enstaka individer gör något eller inte, eller om myten är rent påhitt, som den om de judiska ritualmorden. Det avgörande är hur man extrapolerar delens agerande på HELA gruppen. Och där gör man det på samma sätt, med hänvisning till myter om HELA kulturens och HELA religionens påstådda blodstörst, för att kasta skit på både muslimer och judar.