Förtydligande om motargument till rasisters och sverigedemokraters argument

Posted on augusti 23, 2012

7


(Brev till en FB-grupp)

Det här med motargument är inte så egendomligt. Det handlar om att det cirkulerar en hel rad rasistiska artiklar, påståenden, idéer, argument, myter, utsagor, ”bevis” och liknande. En del står för sig själv och cirkulerar från mun till mun, en del sprids i form av artiklar från Swe Con eller Avpixlat eller andra källor och en del sprids i form av partipropaganda från Sverigedemokraterna.

Folk som ogillar rasism har ofta en instinktiv motvilja mot rasistsiska argument, men har inte alltid redskapen för att bemöta dessa.

Hur ser detta ut?

Min syster säger att alla moskeer förtrycker kvinnor, stämmer detta?
Min bror säger att invandring medför ökad brottslighet, stämmer detta?
Min arbetskamrat säger att invandring av muslimer medför risk för missbildade barn, stämmer detta?
Min fru säger att alla terrorister är muslimer, stämmer detta?
EN länk som min FB-vän sprider från avpixlat säger att somalierna i xxxx-by är kriminella stämmer detta?
En länk från SWECON påstår att sharialagar införts i England, stämmer detta?
EN länk som min FB-vän sprider från avpixlat berättar om romer som stjäl, stämmer detta?

Etc, etc…

Det cirkulerar en hel del sådant på FB. I mitt flöde just nu har jag flera sådana länkar som snurrar runt. Sweconartikeln om somalier i byn där de förföljs har spritts med argumentet att det innehåller ”fakta”. Flera ogillar denna postning men utan att kunna bemöta dessa ”fakta”… En länk till en sida med sk ”objektiva” fakta om islam sprids. Den pryds av en bild på en jihadkrigare och handlar om det farliga sharia.

Detta är påståenden, argument, ideer, etc som sprids hej vilt.

Vad jag säger är att det inte är lätt för en vanlig ”svensson” som ogillar rasism att bemöta allt detta (inte heller lätt för journalister och politiker).

Om nu en ”svensson” vill hitta samlingar med argument mot de vanligaste mytena, påståendena eller några nya blogginlägg på Avpixlat, vart ska denne vända sig idag?

Det finns INGET ställe dit denne kan gå på nätet, INGET. Denne får googla. Och att googla är (suck!) inte en rolig historia. Vad man än söker på hamnar rasister i topp. Sharia. Låt oss googla på sharialagar i England (Nätverket mot PK och Kent ekeroth. Avpixlat i topp) Låt oss kolla jihad (Jihadwatch och Jihad i Malmö) eller somalier brottslighet (Thoralf i toppresultaten) Hur FAN ska en person som inte är van vid research kunna själva hitta argument mot rassemyter?

Ändå ska man komma ihåg att det var LÅNGT, LÅNGT värre 2010 än idag. I juni 2010, när jag öppnade min blogg, fanns i praktiken INGET. Sökresultaten på google dominerades av rasister eller intetsägande artiklar. Sökte man motargument mot sådant som Sverigedemokrater hade som sin politiska propaganda fanns i praktiken noll.

Därför var jag rasande på allt och alla sommaren 2010. Expo, journalisterna politiker, ja RUBBET. De hade gett Sd i praktiken monopol i debatten. Speciellt ”gilla olika” kampanjen, där man helt glömde bort frågan VARFÖR man bör gilla olika, gjorde mig ledsen.

Det är bättre idag. Expo har börjat ta in en del motargument, media också, antalet bloggare och debattörer mot rasismen är fler. Man hittar saker lättare. Det finns mer. Men än idag finns inte fakta att hämta lätt någonstans.

Missförstå mig inte. Jag menar att motargumentens kärna är att PUNKTERA myter, ta reda på FAKTA; visa TANKEFEL, visa FELAKTUIHETER, visa RÄKNEFEL, METODFEL och LÖGNER. Dvs att möta fördomar och fusk med fakta. Det är det som är kärnan i en effektiv motargumentation. Motargument är inte en fråga om vänster retorik eller högerretorik, utan om fakta.

Till skillnad från en del har jag inget emot att både kalla Sd:s eller Avpixlats argument eller inlägg för rasistsiska, eller t.o.m jämföra med nazismen om det krävs. Men jag är extremt viktig med att det åtföljs av ett ”…därför att…” Dvs evidens och motargument.

Interasistmen gillar jag för att de punkterar myter och lögner och det finns ALLTID ett ”…därför att…” inblandat i det de skriver.

Min dröm är att skapa en webbplats som samlar fakta, argument, motargument från alla håll. Det punkteras argument, artiklar och myter lite varstans på nätet, tänk om man kunde samla dem! Om man kunde ge folk verktyg att bemöta rasism med?

Posted in: Uncategorized