Israel och Palestina (ur ett brev till en vän)

Posted on juli 11, 2012

0


Du undrade vad jag ansåg om Israel och Palestina. Rent omedelbart är det första man måste göra i området att isolera antisemiter och terrorister. Hamas är det största hotet där nere och måste isoleras. Israel har rätt till nån form av statssäkerhet. Utan det blir det aldrig fred i området.

Jag är förbannat kritisk till båda sidor.

Jag är kritisk till de arabiska diktatorerna med all sin antisemitism. Jag är kritisk till de många palestinier som gärna hej vilt generaliserar om både judar och israeler och till de politiker som ser detta, utan att reagera. jag är kritisk till Hamas-kramarna.

Men jag kritiserar gärna Israel också. De har en politik som liknar USA:s och USA har sannerligen inte varit guds bästa barn de sista decennierna. Delar av Israels ledarskap deltog i det amerikanska storpolitiska spelet att stödja Iran i Iran-Contra affären, och islamisterna i Afghanistan. Hade jag varit israel hade jag krävt att de galningar som langade vapen till Iran och till de islamister som slogs mot Sovjet skulle fängslas omedelbart.

För övrigt undrar jag ännu varför Hamas kunde operera relativt fritt på 80-talet. Var det ett försök att manövrera ut PLO. rena snurren isåfall.

Vad gäller blockaden av Gaza så är den legitim. Även om israels ledarskap ofta betett sig lika puckat som USA:s ledarskap så är det en skillnad mellan maktpolitiska puckon och nazister. I Gaza sitter Hamas och Hamas är värre än alla europeiska nazipartier. De vill utrota judar och har det inskrivet i sitt partiprogram.

Men även om blockaden är legitim betyder inte det att Israel har rätt att bete sig hur man vill. Oansvariga räder som dödar civila, blockad av civila produkter, försök att stoppa palestinska fiskebåtar, etc, är givetvis helt oacceptabla och något jag reagerar skarpt mot.

Du frågade om Israels historia. Jo, jag anser att det var tragiskt att Israel ens behövde grundas. Men antisemitismen lämnade inte något annat val. Judarna insåg att de var tvungna att agera själva för att kunna överleva, och de gjorde det och det gjorde de rätt i.

Problemet var bara att Israel grundades där det redan fanns folk. Sånt måste man hantera och det hanterades inte så bra. Tyvärr infekterades sionismen av kolonialismens tänkande.

Jag har läst en hel del av de tidiga sionisternas skrifter och tidningar. Det är fascinerande läsning. Men man märker att en del av dem gjorde ett antal stora, klumpiga och tragiska misstag, t.ex. Jabotinsky. De misstagen var att de beskrev sionismens mål som ”koloniseringen av Palestina” och använde flitigt extremt brutala koloniala metaforer. Detta imponerade givetvis stort på brittena men man kan ju bara ana vad folk i arabvärlden tyckte om liknelser mellan ”koloniseringen av israel” och de vitas kolonisering av Nordamerika och Mexiko, för att bara ta ett exempel. Det måste ha känts tryggt att bli liknade vid indianerna i Mexiko och Nordamerika.

Men samtidigt som det problemet fanns där, såg man hos många andra sionister en skarp antikolonial retorik. De undvek att beskriva israelprojektet i koloniala termer och pratade istället om hur muslimer, kristna och judar skulle kunna bygga ett gemensamt Israel, och hur detta skulle kunna samarbeta med resten av Mellanöstern. Dessa sionister pratade mycket om vatten och om industrier och om hur muslimer och judar skulle bevattna öknarna och göra dem gröna, tillsammans.

På sikt skulle detta, genom invandringen, bli en stat med judar i majoritet men till en början med dem i minoritet. Därför var strategin att skydda minoriternas rätt maximalt och samtidigt tillåta invandring.

Den koloniala strategin skapades av kolonialisterna i Storbritannien. Det är inte en del av sionismen. Det är ett bihang. Ett olyckligt bihang.

Vad man bör göra? Ja, du, hade jag vetat det hade jag varit miljardär och vunnit Nobels fredspris.

Ett första steg vore att man från båda sidor började betrakta historien lite annorlunda. Kort sagt: skyll på de brittiska kolonialisterna istället för att lägga skulden på judar eller muslimer, och lägg skulden på antisemiterna i Europa som tvingade judarna till denna lösning som självförsvar.

Araberna måste inse att det fanns legitima skäl till varför sionismen föddes. Det var ett självförsvar i en fientlig värld.  Och sionister, israeler, måste börja inse att det där med ”koloniseringen av Palestina” var en strategi som var minst sagt katastrofal.

Jag tror på Osloavtalet. Främst för att det fanns ett ekonomiskt protokoll i avtalet om samarbete mellan länderna i Mellanöstern. Att göra öknarna gröna. Ja, rätt, det är ett projekt i rätt anda.

Men innan man gör något måste Israels säkerhet garanters. Så länge naziliknande rörelser tillåts styra delar av Palestina, och så länge antisemitism tolereras av grannländerna, kommer man ingenstans. Det är det största problemet och det första man måste göra något åt.

Mina 5 cent, som man brukar säga. Jo, jag vet. jag brukar kunna reta upp både palestinavänner och sionister genom mina åsikter. Jag anser helt enkelt att man måste betrakta nyanserna i politiken och historien där. Det är ingen svart och vit historia.