Varför jag är MOT ett förbud av omskärelse.

Personligen är jag mot omskärelse av barn. Men politiskt sett väldigt mycket mot ett förbud av omskärelser på barn. Hur har jag kommit fram till detta? Jo, på många sätt. Dels för att frågan om rätten till kultur och religion kolliderar med rätten att slippa kroppslig åverkan hos barn, nåt jag skrivit om innan. Men den viktigaste orsaken till att jag ogillar förbudmot omskärelse är en annan: nämligen att jag är inkonsekvent och ologisk i min syn på kulturellt betingade operationer av barn. Jag ska lite kort förklara det.

Jag är personligen mot omskärelse, men jag är för att man ska kunna operera barn med utåtstående öron eller harmynthet, även utan medicinsk anledning och jag är för tandställningar på barn. Jag är för dessa sistnämnda operationer även då skälet är rent estetiskt.

Detta som är inkonsekvent av mig, det vet jag, eftersom skälet till alla operationerna är kulturella. Därför ropar jag inte på förbud mot omskärelser, tvärtom.

Ibland är det bättre att stanna upp och tänka till, än att vara snar att ropa högt på förbud.

Man kan säga att pojkar omskärs av judar och muslimer för att för att markera att de tillhör en kultur och en religion, ett normsystem. Många ogillar omskärelse av den orsaken. ”Fysiska ingrepp ‘bara’ på grund av att en gud sagt nåt i nån dammig bok”… Men hur är det i Sverige? Även vi opererar faktiskt barn här i Sverige för att de ska passa in i ett normsystem, för att de ska se ut som normen, VÅR svenska norm. Judar opererar alla pojkar, vi opererar de som avviker från den kulturella normen genom t.ex. utstående öron.

”Jamen, det måste vi, tänk på det stackars barnets självkänsla, och hur det kan bli mobbat”, kanske du tänker. Just det, exakt, säger jag! Ser du vad du själv just sa? Kulturella normer och mönster. Att avvika leder till att personen som avviker blir betraktad som… *trumvirvel* avvikande, och det kan skada barnets självkänsla, genom att det känner sig… jo, just det: avvikande.

Som bekant lever vi en kultur som inte alltid är speciellt tolerant mot avvikande beteende eller avvikande utseende.

Det finns barn som omskärs av medicinska orsaker, samma med barn som man opererar bort harmynthet eller utåtstående öron på. Där är det givetvis ingen tveksamhet att det behövs. Men hur ska vi göra med operationer av estetiska skäl, för att barn ska anpassas till en norm och slippa mobbas?

Ni ser: saken är inte lätt!

Faktum är att orsaken till många operationer av barns utseende är kulturell. I fallet med de utstående öronen är den nästan enbart kulturell. Men VI ser oftast inte detta som konstigt. VI i vår svenska, europeiska kultur.

Om du vill veta hur en judisk eller muslimsk förälder tänker som vill omskära sin lilla son, ska ni fundera över hur ni själva tänker om de exemplen på kulturella ingrepp jag angett här.

En judisk mamma eller en muslimsk pappa blir lika upprörd av att höra att de misshandlar sitt barn på grund av omskärelse som du skulle bli av att höra att du misshandlar ditt bara för att du sätter in tandställning av etstetiska skäl. (Eller för att det KAN bli problem senare i livet. Som bekant KAN man få problem med för trång förhud också senare i livet så argumentet är detsamma.)

Jag pekar på detta så att de som vill fundera på saken kan göra det. Detta är ingen enkel sak. Detta är INTE svart och vitt. Folks/barns rätt till kulturell och religiös integritet kolliderar med barns rätt till kroppslig integritet. Ska vi förbjuda operationer mot harmynthet av icke medicinska skäl på omyndiga, eftersom det bara är kulturella fördomar om utseende som ligger bakom? Eller utstående öron? Eller missformade näsor? Eller utstående tänder?

Vi kan inte bli av med allt som vi anser vara fördomar genom förbud. Inte heller folks kulturellt rotade vanor…

Jag är extra noga med detta själv. Jag ogillar omskärelse MYCKET personligen men GILLAR operationer mot t.ex. utstående öron. Nånstans inom mig ser jag det ologiska o paradoxala med detta. När man gör det är det dags att stanna upp och fundera, inte bara ropa på förbud. Speciellt om man håller på med politik.

9 thoughts on “Varför jag är MOT ett förbud av omskärelse.

  1. Det grundläggande problemet är som vanligt att inte kunna skilja på stat och kyrka, stat och individ samt en funktion av det senare föräldrar och barn.

    Om staten är helt neutral och inte ger vissa religioner eller vissa grupper special förmåner och speciellt skydd uppkommer inte denna diskussion. Då kan du omskära dig, tatuera dig i pannan eller klä dig i säck och aska. Ingen bryr sig annat än i din lilla klick. Vi andra (och staten) skakar bara på huvudet eftersom vi inte behöver betala för dina konstiga seder och bruk samt vi blir inte diskriminerade för att vi inte tillhör vissa förut skyddade grupper.

    När det sedan gäller barn är det så, om msn vill kalla sig liberal, lika litet som staten äger dig äger föräldrarna sina barn. Alltså följer för en liberal att i en konflikt mellan stat och individ sant mellan barn och föräldrar går alltid individen före kollektivet och barnet före föräldrarna.

    Svårare än då är det inte. Om du behöver betala för estetiska operationer själv kommer du att fundera mycket ingående huruvida du gör dessa, om du inte får några förmåner för dessa sker färre operationer.

    Lösningen på omskärelse problemet är ser göra samhället helt sekulärt samt avskaffa alla skyddslagar för vissa minoritets grupper samt allt statligt stöd.

    Problemet löser sig själv, omskärelse och estetiska operationer görs bara sv. De riktigt behövande och troende, inte bara av slentrian.

    Men så länge staten lägger sig i och ger pengar och skyddar så har vi skattebetalare och medborgare rätt att bestämma när, var och hur dessa ingrepp får ske, i synnerhet på minderåriga.

  2. Tänder som växer fel är inte bara en estetisk fråga, det kan också påverka en persons förmåga att tugga och bita ihop. Tandreglering utförs dessutom i regel när barnen är så pass gamla att de är medvetna om vad som sker och i teorin skulle de kunna totalvägra. Så är inte fallet när en religiös farbror drar fram morakniven framför ett spädbarn.

    Utstående öron och sådana operationer vet jag för lite om för att kommentera kring det.

  3. Missbildningar tycker jag absolut att man som förälder ska ha rätt att åtgärda hos sina barn. Utstående öron är givetvis ett gränsfall som man kan tycka känns tveksamt, men i mer extrema fall får givetvis även det räknas in.

    Att en pojke har hud runt sitt ollon är inget underligt och inget som på något vis är medicinskt avvikande eller ”missbildat”. Att ta bort den sägs ha vissa effekter mot AIDS och eventuellt någon cancerform som drabbar ytterst få. Jag misstänker att kondom är ett betydligt säkrare sätt att undvika könssjukdomar än omskärelse. ”Ja, men det blir lättare att hålla ollonet rent”. Jaha, har ni hört talas om nymodigheten tvål?

  4. Omskurna löper mindre risk att få könssjukdomar, det är mer hygieniskt och lättare att göra rent. Svårare för bakterier att få fäste under förhuden. Jag blev omskuren som barn utan att ha något att säga till om men jag har aldrig saknat min förhud 😀

  5. Sverige e verdens navel ner det gelller sexuell frihet och kroppslig integritet!! du kanske tykker usa elr israel respekterar kroppslig integritet och barbröstade kvinnor på stranden mer? du kanske tycker usa är bättre för homosexuella och har gått på myten om stonewall?

  6. Uzu: Hur skulle omskärelse kunna skydda mot könssjukdomar? Den enda skillnaden mellan omskurna och o-omskurna män är att omskurna mäns ollon skyddas av förhuden. Att tvätta hela snoppen är ju en självklarhet om man vill ha sex 🙂

  7. Hårresande att en liberal kan acceptera dokumenterat skadliga ingrepp på barn som inte kan välja själva. Skadliga ingrepp kan bara utföras om det är individens egen önskan.

Kommentera

