Om ordet ”kulturmarxist”..

Ordet kulturmarxist känns inte helt fräscht för det flesta efter att terroristen Breivik populariserade det i sitt manifest och den video han spred i samband med terrordådet i Oslo. Men många gillar det och efter att Breivik började använda begreppet har det spritt sig och används av många nationella, nazister och sverigedemokrater för att beskriva alla som, kort och gott är det minsta positiv till invandring. De mer pålästa användarna av detta ord säger att uttrycket inte är problematiskt alls, eller hatiskt, utan bara används för att beskriva en viss kulturtradition i Frankfurtskolans efterföljd. Jomen, joho, exakt, just det! I denna artikel ska vi kika närmare på detta, egendomliga nyord.

Nazister…

Breivik använde ordet fritt i sitt manifest, själv hade Breivik inspirerats av den gravt islamofobiska  anti-jihadrörelsen när han använde det begreppet. islamofoberna har använt ordet ett par år nu för att beskriva de som de anser är ”islamkramare” och för det ”multukulturella”. En del nazister har, som i exemplet ovan, också anammat ordet, men för att sprida hat mot både muslimer och judar-

Men varifrån kommer det?

Som DN redan skrev i slutet av förra året kommer ordet från nazisterna. Om man läser nazitysk media från 30-talet ser man det ganska ofta. Då kallades det ”kulturbolsjevism”.

Dagens användare försöker vifta bort nazikopplingarna till ordet genom att säga att det handlar om ”maktstrukturer” och ”Frankfurtskolan”. Så här skriver Mats dagerlind på det Sd närastående Avpixlat.

Nazisternas användning av uttrycket var snarast en främmande fågel i sammanhanget eftersom man hade närmast schizofrena urvalskriterier för vad som var god kultur. Visserligen fördömde man följdenligt det nya och gränstänjande men samtidigt också mycket av det borgerliga och intellektuella utifrån en socialistisk politisk värdegrund som inte nämnvärt skilde sig från den som ordet kulturbolsjevism ursprungligen tillkommit för att klandra.

Kulturmarxism är däremot något helt annat. Här är det till att börja med den vidare kulturgeografiska betydelsen av ordet “kultur” som avses. Begreppet används för att beskriva en utvidgning av den marxistiska ekonomiska teorin om makten över produktionsmedlen till ett allmängiltigt sätt att betrakta samhälleliga maktstrukturer utifrån ras, etnicitet, kön osv, med ursprung i den så kallade Frankfurtskolan. Allmänt finner man de värsta avarterna av denna överideologi hos planhushållningsvänstern men delar av den omfamnas numera också av många socialdemokrater och liberaler, i synnerhet i Sverige.

Avpixlats beskrivning är ganska typisk. Det är så man rättfärdigar användandet av ett ord Breivik populariserats.

Men, det tragikomiska är att om man studerar användningen av ordet Kulturbolsjevik, som nazisterna använde har det samma betydelse som Avpixlat anger. Ordet myntades av nazisterna för att sprida hat mot Frankfurtskolans arbete. 

Innan jag går in på det. Här följer två exempel på användningen av detta ord. Den första från Nazitidningen Völkischer Beobachter 17/12 1931… ”Kulturbolsjevistisk  triumf i Thuringen” och den andra från 18/12 samma år som handlar om ”borgerligt marxistisk kulturbolsjevism”.

Dessa exempel handlar om konst och den konsttraditionsom man ansåg var fördärvlig: ”negerkulturen”… Det var som en del av ”kulturkampen” för en ”ren arisk upplyft kultur”, som ordet myntades.

Nazisterna klassade nämligen en del konst som var modern, jazz, Picasso, etc, som ”degenererad konst”, eller ”kulturbolsjevistisk konst.! I hatet mot konsten pekade de ut en grupp som de ansåg drev en judisk-bosjevistisk konspiration för att förstöra den sanna ariska konsten. ¨

Denna grupp var….

*trumvirvel*

… det som sen kom att kallas Frankfurtskolan.

Speciellt en instutution ansågs vara källan för denna konspiration, Institut für Sozialforschung in Frankfurt. Och om nu någon undrar var ordet Frankfurtskolan kommer från så är det från detta institut. Här verkade Georg LukácsKarl KorschKarl August WittfogelFriedrich Pollock och andra som nazisterna sedemera överröste med hat. Institutet förenade nämligen några av de värsta sakerna nazisterna kunde tänka sig: judar, socialister och modern kultur, och blev syndabock för mycket av det som nazisterna såg som ont.

De grupper som idag är kända som Frankfurtskolan ansågs bygga ”nya maktstrukturer” för att förstöra kulturen. Speciellt hatat var Lukacs koncept om ”Aufhebung der Kultur”, att ”upphäva kulturen”, dvs att rycka kulturen från sina moralistiska kristna rötter. De var ”kulturrelativister”, sa nazisterna, som upphävde alla klassisa begrepp om gott och ont. Lukacs och de ledande i denna grupp var dessutom socialister och marxister, vilka tillsammans med judarna var den främsta fiendebilden för nazisterna vid den här tiden. De var marxister, alltså ”bolsjeviker”, så föddes begreppet ”kulturbolsjevik” för att beskriva det arbete de gjorde.

Av polemiska skäl vidgade man begreppet till liberalerna också efter en kort tid och sen till ett samlingsord för mycket av det man hatade med andra kulturer, judar, amerika, eller modern kultur och… givetvis socialisterna.

Det är med andra ord lagom fräscht att detta ord dammats av på nytt. Men det är mycket talande för vår tid. Så när Mats dagerlind på Avpixlat förklarar att ordet inte alls har en nazistisk grund eftersom det används för att beskriva vad Frankfurtskolan är, så bekräftar han det han säger sig dementera.

Det är ingen slump heller, att nutida rabiata antisemiter och förintelseförnekare, som Israel Shamir, gärna hetsar mot Frankfurtskolan.

För övrigt gillar många nazister, Nationella och sverigedemokrater helt klart återvinning. 2010 kartlade jag ursprunget för ordet ”kulturberikare”. Det härrör från det nazistiska ”kulturträger”, dvs kulturframdrivare.

Annonser

8 thoughts on “Om ordet ”kulturmarxist”..

  1. Ordet ”kulturberikare” hörde jag första gången 1974. Det var en polisman som sade det vid ett ingripande i gångtunneln mellan T-Centralen och Järnvägscentralen i Stockholm.

    Stellan Bojerud

  2. ”För övrigt gillar många nazister, Nationella och sverigedemokrater helt klart återvinning. 2010 kartlade jag ursprunget för ordet ”kulturberikare”. Det härrör från det nazistiska ”kulturträger”, dvs kulturframdrivare.”

    1. Kulturträger torde betyda kulturbärare.
    2. Jag känner mig besviken över att du trunkar ihop mig med nazister.

    Stellan

  3. Jag saknar slutsatser om hur man ska stoppa den bruna pesten som härjar inte endast bland politiska gangstergrupper med ohöljt hat till människor,som enda verksamhetsfält, utan även bland bruna kvartsintellektuella som går i Rosenbergs och Streichers ( två naziideologiska ”teoretiker”-förbrytare hängda i Nurembergrättegången ) spår.

    Iofs. råder begreppsförvirring kring termen kulturmarksism.
    Nazisterna använde termen uteslutande som förevändning för att förfölja judiska konstnärer och musiker som kastades i nyöppnade läger eller flydde utomlands.

    I själva verket blev även både jazz, abstrakt konst och scenkonst, efter kort tids uppsving efter revolutionen totalförbjuden i Soviet och utövarna förföljdes samt flydde utomlands-vissa Majakovskij och Jesenin m.fl. begick själmord.
    Stalin och hans anhang kallade företeelsen och sin sida -degenererad kapitalstisk fascistisk konst och även de använde detta som förevändning i kampen mot oppositionen.
    som slutade med att de riktiga gamla bolsjevikerna mördades i miljoner.

    Det makabra var att både Stalins och Hitlers statskonst som var lika som bär.
    Båda mördarna prefererade grovhuggen realistisk konst, ytterst stel och fyrkantig, helt onyanserad,- ,denna statskonst liknade utsmyckningar i Stockholms tunnelbana-d.v.s. helt utan artistisk och konstnärlig utstrålning, som annars ger fantastisk näring åt människans sinnen och inre upplevelser.

    Samma bluffterm således-”kulturmarxism” som ej har det minsta med marxismen att göra, används av nazistiska gangster och deras qasi kvartsintellektuella ”teoretiker” endast för att peka ut och sprida hat mot judisk och andra minoriteter igen i samma syfte som i Hitkertyskland- att demonisera och rikta hat mot de man vill utplåna- med alla till buds stående medel.
    Denna bluffterm är effektivt gammalt verktyg som djupt inskränkta hatfulla gangsterliknade konstellationer lånat åter från förrutnade nazilik

    Nazistiska angiveritidning Volkisher Beobachter har ersatts med mijoners gånger effektivare tvingande angiveri och avlyssningslagarna.

    F.n. allt verkar spela ny och kryptonazisterna i händerna -min fråga är åter-
    Var är slutsatser om hur man ska stoppa den bruna pesten som härjar inte endast bland politiska gangstergrupper med ohöljt hat till människor,som enda verksamhetsfält, utan även bland breda bruna kvartsintellektuella grupper (inklusive vänster kvartsintellektuella som ofta även de har ett riktigt brunt innanmäte)- som går i Rosenbergs och Streichers ( två naziideologiska förbrytare hängda i Nurembergrättegången ) spår.?

    Observera att både Hitler och Stalin kallade sig socialister.

  4. Så mycken skrivarmöda för ingenting. När nazisterna var som flest i Sverige vann de 0,71% i riksdagsvalen 1932 och 1936. Eller om man så vill 7,1 promille.

    Det finns inga nazister i Sverige annat än i en del människors fantasi. Den sista reliken av nazism var Nordiska Rikspartiet (NRP) som i riksdagsvalet 2006 erhöll sju (7) röster i hela Sverige.

    De s k antifascisternas verksamhet påminner mig om Bibelns berättelse om Onan.

  5. Till Rafael: Julius Streicher var en vidrig person som hetsade mot judar och misstänktes för pedofili. Även nazisterna fick nog av honom och berövade honom alla ämbeten och satte honom i husarrest långt före krigsutbrottet.

    Hur kan man då dömas till döden som ”krigsförbrytare”.

    Julius Streicher mördades av de allierade för att han var allmänt avskyvärd, antisemit och annat vanhedrande, vilket dock i civiiserade sammanhang inte kan påkalla dödsstraff.

    Jag tycker att Julius Streicher var vidrig, men han hängdes på fel grunder.

    Stellan

    PS: Jag har bott i Nürnberg och hittar både till Adolf Hitler-Platz och Julius Schreicher-Gymnasium.

  6. Till mopsen: Julius Streicher dömdes för brott mot mänskligheten (eftersom han hetsat till förföljelse på otaliga sätt). Han innehade dessutom ämbetet till 1940, då kriget redan inletts.

  7. Ping: ”Kulturmarxism”: ett nazistiskt ord och en nazistisk myt | Sverige är inte världens navel!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s